Jag har ett typisk 60-talshus med tegelfasad. På tre fönster hänger teglet och fogen har börjat puttats ut. Jag antar att det är armeringsjärnet som börjat rosta. Jag har skickat ut förfrågningar på jobbet men endast en har svarat. Priset skulle bli ca 25000kr (ink rot, arbete och material) för tre fönster (offerten ej specad än utan detta är bara en första uppskattning) men med murmabalk skulle det bli nästan dubbelt så dyrt.

Jag försöker få tag på fler murare som kan lämna offert men fram tills dess försöker jag bilda mig en uppfattning vad detta jobb kan kosta.

Jag har aldrig murat själv, men jag har heller inte tummen mitt i handen. Är jobbet orimligt att göra själv?
 
R
Bilder?
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Jag gör mycket själv men detta skulle jag inte ta i själv.
För några år sedan lät jag putsa min fasad och då var det också några fönster med samma problem. Det var aldrig tal om någon annan metod än en ny balk. Minns dock inte vad detta kostade extra, och det gälle säkert inte längre idag.
Va glad att du har fått en offert.
 
Närbild på en byggnad med ett blått tak, en röd tegelvägg och ett vitt fönsterfoder med persienner inuti fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild av en husfasad med röd tegelvägg och två fönster med vita ramar samt en övervåning med träpanel i grå nyans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Bilder?
Jag la upp lite bilder, tyvärr inte bästa kvaliteten men man får en uppfattning.
 
R
S samkar skrev:
[bild]
Dom ser inte ut att ha sjunkit det vill säga att balken i sig fungerar, men fogen skjuter ut ovanför balken och där ligger det med största sannolikhet rostig armering som skjuter ut murbruket..Ser inga skador på själva balken..
Det går att renovera detta problem genom att bila ut det yttersta järnet i fogen och byta ut det mot ett rostfritt järn som murad in, balken behöver stöttas under renoveringen så att den inte sätter sig..
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Dom ser inte ut att ha sjunkit det vill säga att balken i sig fungerar, men fogen skjuter ut ovanför balken och där ligger det med största sannolikhet rostig armering som skjuter ut murbruket..Ser inga skador på själva balken..
Det går att renovera detta problem genom att bila ut det yttersta järnet i fogen och byta ut det mot ett rostfritt järn som murad in, balken behöver stöttas under renoveringen så att den inte sätter sig..
1. Stötta upp
2. Bila ur fogen som är på väg ut
3. Byt ut armeringen mot rostfri
4. Fyll med nytt bruk
5. Låt härda
6. Ta bort stöttor när det härdat

Typ så här då? Vilket bruk kan vara lämpligt? Är det nåt speciellt armeringsjärn eller det räcker med valfritt rostfritt? Hur länge behöver det härda?
 
R
S samkar skrev:
1. Stötta upp
2. Bila ur fogen som är på väg ut
3. Byt ut armeringen mot rostfri
4. Fyll med nytt bruk
5. Låt härda
6. Ta bort stöttor när det härdat

Typ så här då? Vilket bruk kan vara lämpligt? Är det nåt speciellt armeringsjärn eller det räcker med valfritt rostfritt? Hur länge behöver det härda?
Ja täcka fönstret med plast och heltejpa så att ingett blir skadat..
Sedan stötta upp på mitten av balken..
Ja bila ur försiktigt finns speciell fogmejsel till detta..som novis ska du inte bila med vanliga platt eller spetts mejsel för du kommer garanterat skada teglet..
Bila ut ett järn o kolla diametern på den skulle gissa på 8mm armeringsjärn, tänk på att järnen ska gå en bit vid sidan av fönstret ett 1000mm brett fönster brukar vi använda ett 1500mm långt armeringsjärn..
Murbruk B är det med allra största sannolikhet..
Ja stöttorna behöver vara kvar i några veckor..
 
  • Bild på en grå Bosch fogmejsel med tandad kant som används för att forsiktigt bila ur murbruk, speciellt användbar för att inte skada tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Ja täcka fönstret med plast och heltejpa så att ingett blir skadat..
Sedan stötta upp på mitten av balken..
Ja bila ur försiktigt finns speciell fogmejsel till detta..som novis ska du inte bila med vanliga platt eller spetts mejsel för du kommer garanterat skada teglet..
Bila ut ett järn o kolla diametern på den skulle gissa på 8mm armeringsjärn, tänk på att järnen ska gå en bit vid sidan av fönstret ett 1000mm brett fönster brukar vi använda ett 1500mm långt armeringsjärn..
Murbruk B är det med allra största sannolikhet..
Ja stöttorna behöver vara kvar i några veckor..
Tack för infon! Jag ska nog testa ge mig på detta själv. Funkar det att göra på vintern eller är det bättre att vänta till våren? Jag kan nämligen inte påbörja detta förens i november tidigast.
 
R
S samkar skrev:
Tack för infon! Jag ska nog testa ge mig på detta själv. Funkar det att göra på vintern eller är det bättre att vänta till våren? Jag kan nämligen inte påbörja detta förens i november tidigast.
Inte vintern men nu på hösten går det bra, minimum temperatur för murning är +5 grader från att du börjar tills bruket har härdat.
Men det går att utföra vintertid med täckning och värme så kallade vinteråtgärder..
Det är bra att ta det så fort som möjligt så inte balken tar skada..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.