Det gäller en tillbyggnad om 75m2 där det är svårt att få till en bra lösning med taklutning om minst 5,7 grader åt alla håll. Valmat tak / kuverttak. Ungefär 3,6 graders lägsta lutning.

Olika besked från plåtslagare. Någon hävdar att det går om det ej finns hinder såsom skorsten/takfönster etc (vilket det ej gör).

Någon garanterade att det aldrig kommer att läcka men någon avrådde bestämt. Byggfirmorna verkar inte så sugna.

Tacksam för råd
 
Jag fick lära mig den hårda (=dyra) vägen att låglutande tak under 4° måste helsvetsas med rostfri plåt. Plåtslagaren kunde inte garantera att det blir vattentätt ens med dubbelfals och försäkringsbolaget ersätter inte fuktskador. Anledningen är att det vintertid vid plusgrader och snöslask kan bli vatten stående över högsta punkten i falsen och därmed letar sig vatten i genom falsen med självtryck. Om det inte är helt vattentätt tar vattnet lättaste vägen. Ganska självklart egentligen. Tjärpappen tar ju hand om det mesta, med det finns alltså tillräckligt stor osäkerhet för att det inte rekommenderas.

Ett näraliggande problem är fuktskador vid trösklar, där träet i sig släpper igenom vatten, trots att plåtarbetet är korrekt utfört. Det gäller att olja in tröskeln varje år.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag fick lära mig den hårda (=dyra) vägen att låglutande tak under 4° måste helsvetsas med rostfri plåt. Plåtslagaren kunde inte garantera att det blir vattentätt ens med dubbelfals och försäkringsbolaget ersätter inte fuktskador. Anledningen är att det vintertid vid plusgrader och snöslask kan bli vatten stående över högsta punkten i falsen och därmed letar sig vatten i genom falsen med självtryck. Om det inte är helt vattentätt tar vattnet lättaste vägen. Ganska självklart egentligen. Tjärpappen tar ju hand om det mesta, med det finns alltså tillräckligt stor osäkerhet för att det inte rekommenderas.

Ett näraliggande problem är fuktskador vid trösklar, där träet i sig släpper igenom vatten, trots att plåtarbetet är korrekt utfört. Det gäller att olja in tröskeln varje år.
Tack för svaret!

Förespråkaren drog paralleller till gamla terasser/balkonger där det aldrig var i närheten av 5,7 graders lutning men som aldrig läckte.
 
Rickard.
Jag har jobbat flera år med tätskikt på tak och rev då minst ett falsat plåttak per år som läckte varav ett par var förhållandevis eller i princip helt nya, dom flesta med dålig lutning.

Visst kräver den norrländska vårvintern lite mer av taken än längre söderut men jag kan i alla fall motbevisa att dom "aldrig läckte" för det gör dom.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tack för svaren.

Jag läser på Svensk byggplåt.se:
" Det bör normalt inte understiga 1:10 (5,7 grader). En lutning på 1:16 (3,6 grader) kan dock godtas om taket har kontinuerliga plåtlängder, dvs att det inte finns några hinder så som skorstenar eller takfönster längs med längden på takplåten"

Förvirrad blir man.
 
Rickard.
Det finns tyvärr inga klara svar eftersom bandtäckning inte är något "system" som någon kan säga till om utan det som finns är rekommendationer från olika ställen. Jag har för mig att den där 3⁰ meningen är relativt ny och exakt varför den blev tillagd kan diskuteras och min erfarenhet är att plåtisarna inte riktigt är överens heller. Med det sagt så finns det många tak med dom lutningarna som fungerar också....

Med så låg lutning kommer man överhuvudtaget att kunna se taket?
3-4° är en bra lutning för ett papptak t ex och med så låg lutning är det ganska vanligt att takytan helt försvinner, i alla fall från nära håll men det beror såklart på hur det ser ut runt omkring.
 
Redigerat:
C
P plan-g skrev:
men som aldrig läckte.
Right... 😂
 
Har precis lagt en bandtäckning på 3,6 grader.
Vi lämnar fulla garantier då vi lägger helsvetsad gummiduk under istället för underlagsrapporter
samt doppar alla klammerskruvar I fett innan vi skruvar i dom.
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
En lite följdfråga på detta.
Hur stor taklutning i cm per meter motsvarar 3,6grader respektive 5,7grader?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har precis lagt en bandtäckning på 3,6 grader.
Vi lämnar fulla garantier då vi lägger helsvetsad gummiduk under istället för underlagsrapporter
samt doppar alla klammerskruvar I fett innan vi skruvar i dom.
Intressant. Vet du om fler i branschen gör så?
Gäller hemförsäkring?
 
Rickard.
Zixten Zixten skrev:
En lite följdfråga på detta.
Hur stor taklutning i cm per meter motsvarar 3,6grader respektive 5,7grader?
5,7 är 1:10 så 10cm/meter och 3,6 blir då lite drygt hälften så ungefär 6cm(isch).
 
Redigerat:
P plan-g skrev:
Intressant. Vet du om fler i branschen gör så?
Gäller hemförsäkring?
Det är nog väldigt individuellt från plåtis till plåtis , Hemförsäkring torde gälla , har svårt att tro annat.

Edit. Lägga bandtäckning på den lutningen förutsätter hela band utan skarv eller hinder. Annars är det BIG NoNo
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.