Hej, har en Miele diskmaskin, ca 14år gammal som börjat läcka. Lokaliserat läckan till under maskinen, vänster framkant. Inget blött ovanför eller bakom denna punkt. Känns inte som ett helt vanligt fel och sannolikt dyrare att laga än att köpa nytt på en såpass gammal maskin, eller vad säger ni?
 
T tomhedstrom skrev:
Hej, har en Miele diskmaskin, ca 14år gammal som börjat läcka. Lokaliserat läckan till under maskinen, vänster framkant. Inget blött ovanför eller bakom denna punkt. Känns inte som ett helt vanligt fel och sannolikt dyrare att laga än att köpa nytt på en såpass gammal maskin, eller vad säger ni?
beror ju påhur maskinen lutar
men ta bo
rt bottnen och kika
gissar på cirkulationspumpen
 
P
T tomhedstrom skrev:
Hej, har en Miele diskmaskin, ca 14år gammal som börjat läcka. Lokaliserat läckan till under maskinen, vänster framkant. Inget blött ovanför eller bakom denna punkt. Känns inte som ett helt vanligt fel och sannolikt dyrare att laga än att köpa nytt på en såpass gammal maskin, eller vad säger ni?
Det finns några inbyggda tidsinställda 'bomber' i Mieles diskmaskiner, tyvärr är de nya ännu sämre, så är man lite händig och har tid, är det mesta lönt att fixa.
Ska du köpa en ny Miele maskin, spara bestickkorg och andra löstagbara tillbehör, för de nya maskinerna har en väldigt basal utrustningsnivå...
 
P Peter787 skrev:
Det finns några inbyggda tidsinställda 'bomber' i Mieles diskmaskiner, tyvärr är de nya ännu sämre, så är man lite händig och har tid, är det mesta lönt att fixa.
Ska du köpa en ny Miele maskin, spara bestickkorg och andra löstagbara tillbehör, för de nya maskinerna har en väldigt basal utrustningsnivå...
inte bara tid man måste vara rik för att reparera miele

och skippa mieles budgetmodeller från Tjeckien de är dåliga på riktigt.
 
P
returen returen skrev:
inte bara tid man måste vara rik för att reparera miele

och skippa mieles budgetmodeller från Tjeckien de är dåliga på riktigt.
Många fel är av typen dålig konstruktion (programmerad livslängd), t.ex. oxiderade kontakter som behöver rengöring, smuts i magnetventiler etc., detta kostar bara tid.
 
Efter lite mer efterforskningar visade det sig att maskinen hade mer än 15år på nacken, så gav upp tanken på reparation och köpte en ny Bosch 6-serie istället. Mest sannolikt skulle den behövt en ny pump så det kändes inte värt längre.
 
T tomhedstrom skrev:
Efter lite mer efterforskningar visade det sig att maskinen hade mer än 15år på nacken, så gav upp tanken på reparation och köpte en ny Bosch 6-serie istället. Mest sannolikt skulle den behövt en ny pump så det kändes inte värt längre.
om den är 15 år så håller den 15 till
 
P Peter787 skrev:
Många fel är av typen dålig konstruktion (programmerad livslängd), t.ex. oxiderade kontakter som behöver rengöring, smuts i magnetventiler etc., detta kostar bara tid.
har jag inte sett i någon diskmaskin och speciellt inte i en miele även när den är gjort i ett öststatsland
 
P
returen returen skrev:
har jag inte sett i någon diskmaskin och speciellt inte i en miele även när den är gjort i ett öststatsland
Men det har jag.
Utan att gå för djupt tekniskt handlade det om en magnetventil där ankaret, tillverkat av en magnetisk metall utan något skyddshölje, låg i en del där vattnet strömmade, med korrosion och ej fungerande magnetventil som följd.
Lite stålull löste problemet med ankaret.
 
  • Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Men det har jag.
Utan att gå för djupt tekniskt handlade det om en magnetventil där ankaret, tillverkat av en magnetisk metall utan något skyddshölje, låg i en del där vattnet strömmade, med korrosion och ej fungerande magnetventil som följd.
Lite stålull löste problemet med ankaret.
jag har pillat isär mången magnetventil men aldrig sett detta på en diskmaskin såvida inte membranet gått, vilket är vanligt på maskiner som har ett antal år på nacken
 
P
returen returen skrev:
jag har pillat isär mången magnetventil men aldrig sett detta på en diskmaskin såvida inte membranet gått
Det var "by design", kanske för att kyla magnetventilen, vad vet jag.
Som jag minns det var det en del av Zeolit torkenheten.
 
P Peter787 skrev:
Det var "by design", kanske för att kyla magnetventilen, vad vet jag.
Som jag minns det var det en del av Zeolit torkenheten.
inga magnetventiler till zeoliten som för övrigt bara sitter i BSH-produkter
 
P
returen returen skrev:
inga magnetventiler till zeoliten som för övrigt bara sitter i BSH-produkter
Jag har inte kvar maskinen, men det var en mer avancerad Miele med belysning och annat lull-lull, köpt för kanske 13-14 år sedan, de använde inte namnet "Zeolit", men principen var den samma.
Så lägg ner dina försök att veta allt, för det gör du uppenbarligen inte.
 
P Peter787 skrev:
Jag har inte kvar maskinen, men det var en mer avancerad Miele med belysning och annat lull-lull, köpt för kanske 13-14 år sedan, de använde inte namnet "Zeolit", men principen var den samma.
Så lägg ner dina försök att veta allt, för det gör du uppenbarligen inte.
sluta trolla för du har verkligen noll koll
 
P
returen returen skrev:
sluta trolla för du har verkligen noll koll
Stackare
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.