Hej,

Vi är i planeringsstadiet för att inom ett antal år bygga ett nytt hus där vi idag har vårat fritidshus. Vi har tagit hjälp av en arkitekt för att ta fram ett hus som passar in på platsen där vi ska bygga. Jag planerar att driva stora delar av projektet själv och kommer ta in hjälp där det behövs, vi har gott om tid på oss och har annat hus på platsen där vi kan bo under tiden. Jag funderar nu lite kring nästa steg i projekteringen, att utifrån de ritningar ( situation, fasader, sektion) vi har själv kunna justera huset, ta fram byggritningar, vvs mm dvs driva projektet framåt helt enkelt. Vilket program är lämpligt att använda för att själv kunna driva projektet framåt ? Tar tacksamt emot tips.

Vänligen,

JN
 
Förhoppningsvis har arkitekten jobbat i ett 3D program så som Revit så då kan du fortsätta med detta program för att sam-projektera VVS och K.

Har du erfarenhet av denna typen av projektering eller ska du lära dig?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Förhoppningsvis har arkitekten jobbat i ett 3D program så som Revit så då kan du fortsätta med detta program för att sam-projektera VVS och K.

Har du erfarenhet av denna typen av projektering eller ska du lära dig?
Min tanke är att lära mig själv. Skulle vilja fördjupa mig i detta skedde i processen, snickrar mycket men vill öka kunskapen i och förståelsen för detta skede i processen. Finns det någon version/licens av Revit som inte kräver professionell användning för att motivera prislapp ?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Förhoppningsvis har arkitekten jobbat i ett 3D program så som Revit så då kan du fortsätta med detta program för att sam-projektera VVS och K.

Har du erfarenhet av denna typen av projektering eller ska du lära dig?
Hej igen, importera Revit till Sketchup, har du någon erfarenhet av det ?
 
N Nordjohan skrev:
Hej igen, importera Revit till Sketchup, har du någon erfarenhet av det ?
Revit filer kan sparas som ifc och sen importeras till SketchUp. Dock enligt min erfarenhet ibland försvinner (eller ändras) en del information (typ material, färger, viss text osv) och detaljer under export / import.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.