Det finns flera trådar om inkoppling av spishäll, och inte sällan dyker frågan upp om att förse sin häll med kabel och perilexpropp och plugga in i befintligt uttag. Men otydliga svar om vad som faktiskt är tillåtet om hällen levereras utan kabel/propp. I mitt fall finns perilexuttaget på plats till befintlig glaskeramikhäll, och jag ifrågasätter inte min förmåga att ha mätt upp att både skyddsjord, nolla och tre faser är framdragna och alla faserna är säkrade med 16A. Den nya induktionshällen kommer med en lös kabel och installationsbeskrivning som är supertydlig på hur jag ska koppla (även om ihopkoppling av blå och grå kabel till N, enligt manualen, eller att klippa den grå och enbart använda blå tycks vara debatterat även av utbildade elektriker här på forumet). Således tydligt hur jag kopplar ihop häll, kabel och perilexpropp. Så jag är inte jättesugen på att betala en elektriker för komma detta. Men får jag, strikt sett, göra detta själv utan behörighet eller inte?
 
Du får montera en kontakt ellr sladdställ på en lös apparat som spisen. Överhuvudtaget får man göra nästan vad som helst med lösa apparater. Givetvis under förutsättning att du vet vad du håller på med.

Det där med hopkoppling av de två neutraltrådarna, eller att skippa den ena. Om man skippar den så förutsätter det att man byglar motsvarande i spishällen. I hällen måste båda vara kopplade till neutral.

Bara som ett förtydligande.
 
  • Gilla
Gunnar1968
  • Laddar…
Behörigheten omfattar den fasta installationen och en spissladd med stickpropp tillhör inte den fasta installationen. MEN du har samma krav på att "jobbet" ska vara säkert utfört även om det inte kräver auktorisation.
Och att man använder en nolla i vårt system och dubbla nollor i Nederländerna, råder det inga delade meningar om.
Lika eniga är vi om att det är en dålig "instruktion" med två nollor som inte borde finnas med på spisar sålda i vårt land, men där har tillverkaren gjort det enkelt för sig och satt en "multiinstruktion" på sina spisar.
 
  • Gilla
Gunnar1968
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du får montera en kontakt ellr sladdställ på en lös apparat som spisen. Överhuvudtaget får man göra nästan vad som helst med lösa apparater. Givetvis under förutsättning att du vet vad du håller på med.

Det där med hopkoppling av de två neutraltrådarna, eller att skippa den ena. Om man skippar den så förutsätter det att man byglar motsvarande i spishällen. I hällen måste båda vara kopplade till neutral.

Bara som ett förtydligande.
Tack. Det var korrekt byglat i hällen vid leverans.
 
E elmont skrev:
Behörigheten omfattar den fasta installationen och en spissladd med stickpropp tillhör inte den fasta installationen. MEN du har samma krav på att "jobbet" ska vara säkert utfört även om det inte kräver auktorisation.
Och att man använder en nolla i vårt system och dubbla nollor i Nederländerna, råder det inga delade meningar om.
Lika eniga är vi om att det är en dålig "instruktion" med två nollor som inte borde finnas med på spisar sålda i vårt land, men där har tillverkaren gjort det enkelt för sig och satt en "multiinstruktion" på sina spisar.
Tack! Hur hade du gjort, klippt av den grå ledaren i både propp och häll eller kopplat in den parallellt med den blå i enlighet med instruktionen?
 
Klipt bort och gjort som det ska vara i Sverige, ELLER lämnat tillbaka och krävt att den spisen som jag köper i Sverige ska vara anpassad till just Sverige.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.