Hantverkare håller precis på att byta tak på vårt hus. Vi behöver lite råd angående hängrännorna. Vi såg att fästena inte sitter med samma avstånd, det är inte så snyggt. Det normala avståndet är 60 cm om jag fattat rätt. På vårt tak så skiljer det från 50 till 70 ca. Vi frågade varför och fick svaret att råsponten bara är 15 mm tjock på vårt tak. Det gör att dom skruvade fästena i takstolarna istället där bredden var 100-120 cm. Det borde också betyda att vissa fästen sitter i råsponten och andra i takstolarna. Därav det ojämna avståndet mellan fästena. Dom säger att om man skruvar bara i råsponten så kan dom inte garantera att hängrännornas fästen tål den belastning det kan bli när det hamnar snö på taket som glider ner. Till saken hör att det är ett platt plåttak så snön kommer säkert att glida ner. Min fråga är...

Kan man på något sätt lösa detta så att man kan sätta fästena på 60 cm överallt? Vad finns det för alternativ? En tanke jag har är att man sätter fästen med 30 cm avstånd bara i råsponten, det borde ju bli starkare men fungerar det?
 
Redigerat:
M
Hur mycket ser du av krokarna när väl rännorna är på plats?
 
M mnils skrev:
Hur mycket ser du av krokarna när väl rännorna är på plats?
Om du menar fästena så ser jag allt under rännorna tydligt. Om jag tar en promenad runt huset så ser jag alla fästen. Fästena sitter under rännorna.
 
Hantverkarna tänker rätt, då 15mm troligtvis blir för klent att hålla krokarna. Om taket sedan ser ut som jag misstänker, blir det svårt att få in en förstärkning bakom råsponten. Men om du kan sätta in ett foto som visar taket, samt hur det ser ut bakom hängrännorna, blir det lättare att se om det finns någon enkel lösning.
Kanske finns det någon form av specialskruv, som fungerar likt Mollyskruv för gips, men för trämaterial istället. Då skulle det hålla.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Om det sitter en takfotsbrädan är ett alternativ att sätta krokarna där.
Annars får man kortla.

Vad är det för tak som ska läggas?
 
MultiMan
Lägg gärna upp bilder. Betydligt lättare att se lösningar för just ditt fall då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.