Riset småputtrar perfekt utan att koka över
 
Ca 500g färs blir äntligen brynt efter bara 3-4 minuter istället för "kokt" på 8-10 på min tidigare häll.
 
Snygg, stilren och funktionell. Tack för ett riktigt bra forum med kloka och vänliga människor!
 
  • Vit ugn installerad i kök, ugnen är öppen med ljuset på, flertal flaskor på bänken ovanför ugnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag ser att Elgiganten har en chatt för frågor kring spisen så fråga där hur den ska kopplas in i Sverige där inga bostäder har säkringar på 25 A.till spisar.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
MultiMan
Bra att du återkommer och att det fungerar, men det hade varit nyttigare för tråden om du berättade hur den kopplades in än matbilder som passar bättre i andra trådar. Då kan andra som läser i framtiden ha nytta av samma information. Ett av syftena med forum. 😊
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Bra att du återkommer och att det fungerar, men det hade varit nyttigare för tråden om du berättade hur den kopplades in än matbilder som passar bättre i andra trådar. Då kan andra som läser i framtiden ha nytta av samma information. Ett av syftena med forum. 😊
Sorry, var så glad och nöjd att jag glömde det viktigaste.

Spisen blev inkopplad i den befintliga väggkontakten [bild 1 & 2] efter att mätning gjorts för att verifiera att nollan var korrekt framdragen.

Den ursprungliga kabeln som följde med spisen [bild 3] ersattes med en ny från EL Grossisten, artikelnummer 2408004 [bild 4].

Den nya kabel anslöts till spisen enligt schemat för 3 fas och 400 volt som återfanns spisens baksida [bild 5].

Sedan följde jag instruktionerna i bruksanvisningen gällande rekommendationer inför första användning.
 
  • Perilex vägguttag med märken efter smuts och slitage, delar av uttaget är smått missfärgade. Uttaget används för att ansluta spisar som kräver 3 fas och 400 volt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en väggkontakt där nya elkablar inklusive gröngul jordkabel och blå neutral anslutits enligt schema för 3 fas och 400 volt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av spisens baksida och en ny elanslutningskabel med synliga trådar i blått, grönt/gult och brunt, redo att kopplas in enligt 3-fas 400 volts schema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perilexanslutningskabel för spishäll, 1,4 meter lång, med tre pinnar och exponerade färgkodade ledare, används för anslutning av spis till eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema på baksidan av en spis för anslutning av en 3-fas kabel för 400V, visar L1, L2, L3, N, och PE terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på bilden av uttaget så skulle jag råda dig att byta uttag, det brända/intorkade kommer över tid att leda till en kortslutning. Det börjar med mycket små krypströmmar som med tiden spär på det brända. När det har bildats nog mycket kol så får du ett överslag och kortis.
Hittar du ett uttag av samma fabrikat räcker det med att byta skal, men naturligtvis är det bättre att byta hela uttaget.
 
  • Gilla
avh67f och 6 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.