Hej!

Har börjat leta hus att köpa och försöker sätta mig in i olika typer av hus och deras för- och nackdelar. Har hittat ett enplanshus från 60-talet som vi är intresserade av. Säljaren har gjort en egen besiktning och i den står det att grunden är "Troligtvis en betongplatta på mark med en uppreglad och isolerad golvkonstruktion", vilket jag antar är en riskkonstruktion om betongplattan inte är isolerad underifrån? Säljaren har inte godkänt att besiktningsmannen provtagit fukthalten genom borrhål i golvet, så finns inget att gå på där heller.
Jag har begärt ut ritningar från Stadsbyggnadskontoret för att försöka förstå mer, och hittar dessa två utklipp nedan.
Betyder nedersta utklippet att betongplattan har en ok fuktisolering? Eller fortfarande riskkonstruktion?

Är det en ok risk att leva med om grunden inte är fuktisolerad ordentligt? Hur hade ni gått tillväga med ett liknande hus?

Är väldigt okunnig kring saker som dessa, så ber om ursäkt på förhand om någon fråga är konstigt formulerad eller om jag missat något uppenbart i texten från ritningarna.

Tack på förhand!


Ritningstext innehållande specifikationer för källarbjälklag, mellanbjälklag och takstolar; beskriver material och mått som 10 cm betong, 4 cm frigolit och 25 cm lättbetong.

Arkitektritning av byggnadsgrund med texten: "Byggnaden grundläggas på berg och fuktisoleras med 0,15 mm plastfolie. Runt byggnaden dräneras med 4" betongrör.
 
Det är ju två allternativ så omöjligt att säga vilken som använts. Eftersom det är berg under är det ofta mer säkert. Finns det några tecken på fuktskador eller liknande i källaren på väggar eller golv?
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Det är perfekt att huset är så gammalt för då har du ju facit
Har huset stått i 60 år utan att grunden orsakat problem så är det ju bättre än om det är ett nytt hus man ska bedöma ☺️🤔
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju två allternativ så omöjligt att säga vilken som använts. Eftersom det är berg under är det ofta mer säkert. Finns det några tecken på fuktskador eller liknande i källaren på väggar eller golv?
Tack för svar.
Båda filerna är från våren 1963 så förstår inte riktigt varför de beskriver båda alternativen. Det första utklippet är från byggnadsbeskrivningen som skickades in för bygglov medan det andra utklippet är från konstruktionsritningen som lagts till som bilaga. Finns det något mer jag kan leta efter för att förstå vilken som är rätt?

Nej inga tecken på fukt enligt säljarbesiktningen i alla fall. Kan det finnas fuktskador i grunden men som inte syns pga inga provtagningshål som tagits? Eller hade det spridit sig och märkts av via skador eller lukt vid det här laget i så fall?
 
tommib
Nja, det är nog så att man använt alternativet med frigolit där det är marmorgolv och alternativet med klotsar och reglar där det är trägolv. Det borde framgå från bilder på huset. Grundläggningen är det andra urklippet, det beskriver vad som finns under den där 10 cm betongplattan som jag tolkar det (dvs ingenting förutom plasten).

Precis som Farstatjej90 säger så har du ju facit. Huset står där. Träbjälklag ovan oisolerad betongplatta är visserligen en riskkonstruktion men det är relativt enkelt att åtgärda. Man river ur trägolven och fyller upp med EPS-betong och får på så sätt isolering också. Sen lägger man diffusionsöppet golv över. Om man har problem vill säga, annars gör man ingenting.

För att säga mer behövs bilder och helst platsbesök.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar båda!
Och slutligen till min sista fråga. Huset är renoverat 2019/2020, inkl. nya golv. Finns det någon risk att de kunnat "byggt in" och dolt ev. fuktskador i grunden som kan visa sig mycket senare? Eller hade dessa redan märkts av nu igen i så fall?

Kanske en dum fråga..
 
tommib
Man kan ha byggt in fuktskador ja, och det är omöjligt att säga hur snabbt det visar sig.

Rimliga människor gör dock inte så.
 
  • Gilla
Renoveralgh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.