TRJBerg
Har en stor (5000m2) gräsmatta i dåligt skick. Den har inte gödslats de senaste 15 åren och kanske inte heller på många år dessförinnan.
Nu har jag inga stora ambitioner för gräsmattan annat än att gräset ska dominera över mossa och ogräs.

Tänkte därför gödsla den, och då på det minst arbetsintensiva sättet. Typ jag går bara runt och sprider korn/pulver över gräsmattan och inget mer. (Typiskt innan regn.)

Har försökt hitta lämpligt gödsel men beskrivningarna saknar en hel del fakta.

Förslag på gödsel? Lämpligen koncentrerat och form som är lätt att sprida för hand. Eller andra tips.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har en stor (5000m2) gräsmatta i dåligt skick. Den har inte gödslats de senaste 15 åren och kanske inte heller på många år dessförinnan.
Nu har jag inga stora ambitioner för gräsmattan annat än att gräset ska dominera över mossa och ogräs.

Tänkte därför gödsla den, och då på det minst arbetsintensiva sättet. Typ jag går bara runt och sprider korn/pulver över gräsmattan och inget mer. (Typiskt innan regn.)

Har försökt hitta lämpligt gödsel men beskrivningarna saknar en hel del fakta.

Förslag på gödsel? Lämpligen koncentrerat och form som är lätt att sprida för hand. Eller andra tips.
Om det är konstgödsel NPK du tänker på, kör man en giva 11-5-18 på våren och en eller två givor 21-4-7 på sommaren. Sprids lämpligen med en roterande gödselspridare.
Nu på hösten är väldigt dumt att gödsla gräsmattan. Den sätter igång och växa lagom till vintern och tar bara skada.
 
Redigerat:
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
hm, jag måste samla och fälla fosfor med dyra kemikalier i min avloppsanlägning och så går ni ut och lätt slänger ut > 10 gånger mer fosfor på ett år i den gröna gräsmattans namn...
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Sprids lämpligen med en roterande gödselspridare.
Jag kastar bara ut för hand. Tycker det funkar utmärkt. Men som sagt, vänta till våren.
 
Skippa den konstgjorda NPK gödseln. Lite hönsgödsel i en hink till våren och så går du några vändor så blir den fin.
 
X xxargs skrev:
hm, jag måste samla och fälla fosfor med dyra kemikalier i min avloppsanlägning och så går ni ut och lätt slänger ut > 10 gånger mer fosfor på ett år i den gröna gräsmattans namn...
Här har en granne hästar och måste samla upp all gödsel i kärl och beställa hämtning eftersom det är vattenskyddsområde.

Övriga grannar hämtar i sin tur massa gödsel från både höns/häst/ko och sprider på gräsmattan och odlingar. Ser lite tokigt ut.
 
B Bombus pratorum skrev:
Skippa den konstgjorda NPK gödseln. Lite hönsgödsel i en hink till våren och så går du några vändor så blir den fin.
Köra 5000kvm med lite hönsgödsel i hink?

Funkar väl på Stockholmsgräsmatta.

Jag sprider npk på totalt 10.000kvm / 1Ha med spridare/snurra på hjul efter klippning och innan regn.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har en stor (5000m2) gräsmatta i dåligt skick. Den har inte gödslats de senaste 15 åren och kanske inte heller på många år dessförinnan.
Nu har jag inga stora ambitioner för gräsmattan annat än att gräset ska dominera över mossa och ogräs.

Tänkte därför gödsla den, och då på det minst arbetsintensiva sättet. Typ jag går bara runt och sprider korn/pulver över gräsmattan och inget mer. (Typiskt innan regn.)

Har försökt hitta lämpligt gödsel men beskrivningarna saknar en hel del fakta.

Förslag på gödsel? Lämpligen koncentrerat och form som är lätt att sprida för hand. Eller andra tips.
För din yta hade jag absolut använt Eartway 2750. Överlägsen. Kostade typ 700:- för något år sedan men hittar den inte nu till rimligt pris ..

Som de andra säger är det för sent att gödsla med vanligt kväverikt gödsel nu. Däremot kan du gärna sprida höstgödsel. Du kan även stödså om du vill få mer gräsdominans mot ogräset ..
 
  • Gilla
Mac9
  • Laddar…
Säng inte ut det för hand. Det blir aldrig bra och du kommer få ett fläckigt resultat.
Skaffa en roterande spridare. Resultatet kommer bli bättre och det är mindre jobb.
Kör något balanserat gödsel.
 
  • Gilla
Mac9
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Köra 5000kvm med lite hönsgödsel i hink?
Många hinkar blir det...
 
Hästgödsel är nästan lika illa som konstgödning, skillnaden är bara att mer kväve ör bundet men det kommer å andra sidan lakas ur eller avgå till luften under höst, vinter och under våren tills jorden når 12 grader. Det kväve som finns kvar kommer då gräset kunna ta upp.
De enda riktigt positiva faktorerna med hästgödsel är att man tillför mull samt att det oftast är gratis. Ska man använda gräsmattan (vilket jag förutsätter eftersom den finns) så ör bajs inte heller det trevligaste.

Välj gödslingsmedel baserat på pris per kilo kväve och sprid en gång tidigast när jorden ör 12 grader och sedan eventuellt gång till. Kör halva mängden mot vad tillverkaren rekommebderar så har du kvar till den andra givan eller nästa år.
Det är inga som helst problem att handgödsla en så liten yta om man t ex har korn och förhoppningsvis är det inget man känner ett behov av att glra varje år resten av livet.

Absolut billigast på sikt ör vitklöverfrö och det kan du med fördel sprida nu, välj en lågvuxen sort och så har du gratis kväve i 20-40 år.
 
Många butiker rea ut gödsel (och frö) nu. Jag köpte 4 säckar stroller för 25% av kostnaden nu i helgen!
Bra läge att passa på att köpa in till nästa år men som tidigare nämnts, sprid inte "vanlig" gödning så här sent utan ta en anpassad för höst om du vill sprida redan nu.
Stödsådd av gräs är perfekt nu när det är fuktigare och det befintliga gräset lugnat ner sitt växttempo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.