Hej alla, eller ni få som kanske har koll på detta,

Jag bygger altan och tänkte lyxa till med lite "inbyggd" belysning och har kollat på lite olika alternativ, dels nedsänkta LEDs bl.a. Cosa som många verkar rekommendera...

Men sen snubblade jag in på WLED, eller åtminstone LED-lister som kan styras av smart-hemmet.
Så nu är jag lite inne på att ha en LED-list i varje sektion av staketet till trädäcket.

Är det någon som har koll på hur man i så fall kopplar ihop detta? Det blir ju ett gäng LED-lister men jag hade såklart velat att alla styrdes av samma controller. Är det möjligt?

Tacksam för svar!
 
RoTe
Zigbee kan du ju styra hur du vill med hjälp av en app... Ljuskällorna kräver bara spänning och så bör du ju ha en "hub" också. Philips Hue är ju ett av alla varumärken. Ikea har mycket med.
 
Jag gillar lite cool belysning underifrån, typ under räcket på altan, man ser inte ljuskällan men den lyser upp golvet.

I förra kåken hade jag svaga led under hela fasaden, en meter över mark där plåtfasaden tog slut mot yttervägg med ett överhäng på kanske 10 cm.

Det gav bra ledljus ( i kontexten kunna se vart jag går) utan att dra nästan någon ström.
Jag hade 3w LED med en meter emellan som drevs med 1 w, perfekt lagom svagt ljus och extremt bra livslängd på dioderna.
 
D Dilato skrev:
Jag gillar lite cool belysning underifrån, typ under räcket på altan, man ser inte ljuskällan men den lyser upp golvet.
Precis, det är lite det jag tänkte, hur gjorde du med kabeldragningen till dessa? Några bra tips på att dölja hyfsat?
Min första tanke var att sätta en LED-list (~1 m) mellan varje stolpe i staketet, men det blir ju ett jäkla kabeldragande! I och med att överliggaren är lika bred som stolpen kan jag inte gå hela vägen med en list undertill. Sen verkar det visa sig att man behöver mata spänning till mer än bara början av listen, beroende på hur många meter och LEDs per meter... en riktig djungel för mig som hittills inte alls varit insatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.