Long time no see!
Vi började med ett attefall här för några år sedan. Kommer uppdatera huvudtråden snart. Blev ett vedförråd emellan.
Sparade en massa 95 och 100-stolpar när vi rev en grovt överdimensionerad lekstuga, samt renoverade ett förråd. Nu fick de inte plats i garaget längre så det fick bli ett förråd av dem.
En hög gamla trästolpar ligger utomhus på stenbelagt underlag framför ett garage med diverse verktyg och byggmaterial, bland annat en kap- och gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi högen. Stolparna har klarat sig i 40 år, så de lär överleva mig.

Borställ för pelarborr från märket kwb på den svenska Amazon-sidan, kostar 520,16 kr. Produkten har en betyg av 4,1 stjärnor av 845 recensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett första inköp för att sätta fransk skruv

Trästolpar hopspända med tvingar och orange clamps på en stenlagd mark. Verktyg som bitsats och skruvar syns bredvid. Bakom ligger en borrmaskin och fler träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var ingen lek att tvinga ihop gamla stolpar till någorlunda rakt

Basen av ett vedförråd under konstruktion i en trädgård med omgivande verktyg som såg, stålrör, hammare och en vit hink. Bakgrund med grönska och ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är basen med 16mm gängstång att passas in i gjutna plintar

Bygge av träram påbörjat i en grässlänt nära träd. Träramen ligger på marken tillsammans med diverse verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träramar och byggmaterial ligger på marken bredvid en häck, med en spade och andra verktyg synliga inför bygget av ett vedförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stomme av återbrukade trästolpar ligger i en trädgård, omringad av byggmaterial, redo att snickras ihop till ett nybyggt vedförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två träbjälkar skruvade ihop med muttrar, placerade över en betongplint med synliga grusstenar och omgivande gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träram för vedförråd konstruerad av återvunna stolpar, spänd med spännband, placerad på stenbelagd yta. Verktyg och material synliga runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen blev det spännband för att spänna ihop allt med lim och fransk bult

Träram av återanvända stolpar för vedförråd, sammansatt med rundstänger och lim, ligger på stenläggning i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rundstång för att täcka bultarna

Byggprojekt på en uppfart med en träram och botten av vedförråd, omgiven av byggmaterial och verktyg. Bakgrunden visar en garageport och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan snickrades och målades

Träram av ett vedförråd under konstruktion med en plankvägg på höger sida, placerad på en gräsmatta framför trädbuskage och hus. Tänger och fotbollar synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sektionen lyftes tillbaka på de gjutna plintarna

Träram till vedförråd med pågående byggarbete, omringad av material och verktyg, stående i en trädgård med grönska och buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måleri och panel

Närbild på konstruktionsbas med svartmålade trästolpar och ny träpanel samt verktyg, inklusive en kompressor och flaskor, på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nära bild av en träkonstruktion i trädgård, där mörk- och ljusfärgat trä används. Buskar och ett träd syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena insidan blev lätt förskjuten för att få rätt intryck av ramen

Byggprojekt med ett träförråd under konstruktion, visar verktyg (borrmaskin, hammare) och träplankor, limflaska och andra material på arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak av råspont, limmad och spikad

En träkonstruktion, färsk svart beläggning på taket, omgiven av verktyg och material. Bakgrund med förråd, ved och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 tuber asfaltsklister

Byggarbetsplats vid förråd, med träplankor fastspända med skruvtvingar och material som ligger redo omkring. Grönt förråd och yttertak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt takpapp…
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Svartmålat träramverk med ett tak av papp under konstruktion, omgiven av verktyg och byggmaterial i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pappat tak. Struntade i avrinning då jag ville hålla mig till designen.

Träbitar som hålls ihop med tving på arbetsbänk med borr och skruvmejselsats i bakgrunden. Steg i byggprojekt med limning och inpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade 4 stolpar kvar, men de var för korta för ett kryss…

Fyra trälängder hyvlade och limmade, lagda på marken vid ett byggprojekt. Träet har skruvhål och är placerat nära en dräneringsränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Löst!

Hyvlat och limmat träarbete med ihoppassade hörnfogar ligger på en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyvlade och klara

Närbild på två träbitar kapade i 45 graders vinkel med märken och ett kryss på ytan på en kap- och gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbit med hyvlad och tandad kant, visas i närbild med ett svart handverktyg som används för att bearbeta hörn eller fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på fyra träplankor som är korslimmade och hyvlade, liggande på en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en träbjälke med förborrade hål och markerade linjer, liggande på en stensatt yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träramning för dörr under konstruktion, med diagonala träkors i mitten och paneler till höger. Verktyg och färghinkar ligger på marken intill ramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inpassning och limning

Byggprojekt med en träram och stolpar på gräsmatta, med två fotbollar och en blå trasa i bakgrunden. Husrunda och träd synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En halvfärdig svart dörrkarm lutad mot ett träd, omgiven av verktyg, träbitar och leksaksbollar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en trähörna i en konstruktion med en snedställd träbräda fastskruvad i ett mindre block och målade svarta ytor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade en hörna som sket sig

Träramar liggande på en hög med pallar och material utomhus, solbelyst. Bakgrund inkluderar en korgboll, uppvirad sladd och några säckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första dörr-ramen sket sig. Det visade sig vara skämt-brädor från byggmax

En dörr-ram i trä som är fastklämd med flera tvingar, liggandes på en stenlagd yta omgiven av sågspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny dörr på g. Spiklimmad och rättad efter varje planka…
 
  • Gilla
HHHGF och 3 till
  • Laddar…
Träplankor ihopspända med tvingar under arbete på en dörr, omgiven av verktyg, en skruvtving och en röd slang på en tegelbelagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träram med en träpanelsdörr som är större än öppningen, delvis monterad utomhus framför ett hus, med verktyg och material på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inpassning av dörrblad. Givetvis för stort 😁
Träplankor arrangerade för att passa in som dörrblad, med flera verktyg som tving, vinkelhake och hörselskydd utspridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta har varit tanken från hela början. Får se hur jag får till det.
 
  • Gilla
  • Älska
HHHGF och 6 till
  • Laddar…
Du har ju lagt ner mer energi än vad du kan lagra i vedstället! Jag gillar det. Helt rätt väg att gå. Jag jobbar på samma sätt här hemma.
 
  • Gilla
  • Haha
TjingTjong och 2 till
  • Laddar…
P PetRinAhl skrev:
Du har ju lagt ner mer energi än vad du kan lagra i vedstället! Jag gillar det. Helt rätt väg att gå. Jag jobbar på samma sätt här hemma.
Jo, nån byggare blir jag aldrig. Krånglar till allt, alldeles för mycket 😆

Jag kan lagra drygt 0,9 m3 ved i det. Materialet för skjulet ligger på 0,4 m3 så jag är på plus ändå 😜
 
  • Gilla
  • Haha
Filbert och 6 till
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jo, nån byggare blir jag aldrig. Krånglar till allt, alldeles för mycket 😆

Jag kan lagra drygt 0,9 m3 ved i det. Materialet för skjulet ligger på 0,4 m3 så jag är på plus ändå 😜
- "Built to last" som de säger i Amerika

Hatten av!
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Sagt och gjort. Det blev hel-limning av sista panelen. Gamla foder/vindskivor. Hade varit oändligt mycket enklare att skruva/spika, men jag ville inte det 😁
Efter grundbrädorna i toppen var satta testade jag att limma 4 åt gången. Blir inte lika bra, men det blir tillräckligt bra åtminstone. Nu får jag åka och köpa mer lim…
Träpaneler limmade och klämda med klämmor på en arbetsbänk, gamla foder och vindskivor synliga, sågdamm kring arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpaneler ligger på arbetsbänken tillsammans med limflaska, linjal och hantverktyg. Vissa paneler har lim på sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panel trälimmas på arbetsbänk med borste och limflaska. Flera verktyg och klämmor syns i bakgrunden på verkstadsgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpaneler som limmas tillsammans, fastspända med betongblock och träklossar. Ser ut som en hörn- eller vindskyddsdel under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Träbearbetningsprojekt utomhus med handverktyg, lim och träplankor som klämts ihop för att torka, placerat framför en svart garageport och omgiven av redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gynnsamt väder i helgen, jag limmade dag och natt 😁

Handverktyg inklusive filar, stämjärn, sandpapper, och en pensel är placerade ovanpå en obehandlad dörr av trä. Spån och sågspån syns runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plockade fram handverktyg och testade lite olika metoder för att finsnickra slutresultatet. Lite terapeutiskt med handverktyg. Det jag uppskattar mest trots alla maskiner.

Nybyggd trädörr med fiskbensmönster, torkande i ett garage. Spånskivor och träflisor syns på marken runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1,5 liter lim senare. Regnet nalkas inatt. Skönt man blev klar så dörren kunde lyftas in i garaget. Nu får den torka tills nästa helg… om jag kan hålla mig 🤔
Får köpa nya gångjärn också, väger som en ytterdörr 😁
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.