Väggarna på min timmerstomme invändigt har naturligt silvergrånat av soljus och väder.

Jag gillar inte silvergrått trä, särskilt inte inomhus.
Hur får jag tillbaka träets varma färg?
Antingen ljusare, rödare eller varmare på något sätt.

Slipa verkar horribelt att göra, men det finns kanske inget annat sätt!?

Jag tänkte initiallt bara tvätta väggarna med linoljesåpa. Kommer det räcka för att få lyster och liv i trät igen!?

Olja, betsa, lasera!??

Kontentan:
Hur får jag silvergrånat trä sluta va grått.

(Golv o tak ska kläs med spont och målas grått och vitt)
 
  • Oisolerad vind, träbjälkar, renovering pågår, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bob Mill
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
Väggarna på min timmerstomme invändigt har naturligt silvergrånat av soljus och väder.

Jag gillar inte silvergrått trä, särskilt inte inomhus.
Hur får jag tillbaka träets varma färg?
Antingen ljusare, rödare eller varmare på något sätt.

Slipa verkar horribelt att göra, men det finns kanske inget annat sätt!?

Jag tänkte initiallt bara tvätta väggarna med linoljesåpa. Kommer det räcka för att få lyster och liv i trät igen!?

Olja, betsa, lasera!??

Kontentan:
Hur får jag silvergrånat trä sluta va grått.

(Golv o tak ska kläs med spont och målas grått och vitt)
Jag får svara mig själv.

Linoljesåpa och rotborste verkar va DA SHIT!
 
  • Trägolv med text "före" och "efter" pekar på renovering eller rengöring, indikerar före-och-efter jämförelse.
  • Trägolv ute; gråa och bruna plankor i perspektiv. Solbelyst och skuggigt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Tänker att det bör bero på hur djupt det är grånat. Men det är ju värt att testa.
Såg ut som en mysig vind att renovera, med synliga timmerväggar!
 
  • Gilla
Cole123
  • Laddar…
Inomhus brukar det fungera bra med såpa och rotborste.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
@Cole123 Väcker död tråd till liv. Provade du att skrubba med såpa? Vart det bra? Bilder!

Mvh Robert
 
B Bob Mill skrev:
@Cole123 Väcker död tråd till liv. Provade du att skrubba med såpa? Vart det bra? Bilder!

Mvh Robert
Vi skrubbade med linoljesåpa.
Det blev okej,men inte mer. Det blev fräscht, rent och lite lite ljusare. Ser ut som en obehandlad trävägg.

Jag avråder dej från att linoljebehandla väggarna. För det kommer lukta i all framtid.

Har inga bra bilder, men här är nån. Rustik inomhusmiljö med obehandlad trävägg, träskåp med kruka ovanpå, fönster med spetsgardin, ljus och ljusstake. Matta och säng med gula gardiner bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad trävägg under bjälklaget i ett rum med synliga takbalkar och gråmålade paneler där linoljesåpa har använts för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bob Mill
  • Laddar…
Tack för svar! Ser fint ut.
När jag såg bilderna från ditt första inlägg så trodde jag först att det var det torp som jag alldeles strax blir ägare till😆 Så likt är det. Är det möjligtvis i Västerbotten?
Ska låta bli linoljesåpa på väggarna, tänkte dock såpskura golven.

Mvh Robert
 
B Bob Mill skrev:
Tack för svar! Ser fint ut.
När jag såg bilderna från ditt första inlägg så trodde jag först att det var det torp som jag alldeles strax blir ägare till😆 Så likt är det. Är det möjligtvis i Västerbotten?
Ska låta bli linoljesåpa på väggarna, tänkte dock såpskura golven.

Mvh Robert
Vårat torp ligger i Sundsvall. Men det är ju "Norrlandsbyggt". Vissa saker är lika i Norrland rent byggnadstekniskt mot torp mer söderöver.

 
  • Gilla
Bob Mill
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.