Vi har en idé om en väggfast bänk i sommarstugan… och en ganska klar bild av hur det ska se ut….

Dimensionerna passar rätt bra med en större limträbalk - men kan man göra utomhusmöbler av limträ? Räcker det att måla för att det ska hålla sig? Eftersom det är en bänk finns dessutom risken för stående vatten - känns ju inte bra… eller?
 
G Gallianoman skrev:
Vi har en idé om en väggfast bänk i sommarstugan… och en ganska klar bild av hur det ska se ut….

Dimensionerna passar rätt bra med en större limträbalk - men kan man göra utomhusmöbler av limträ? Räcker det att måla för att det ska hålla sig? Eftersom det är en bänk finns dessutom risken för stående vatten - känns ju inte bra… eller?
Hej
Skulle rekommendera att göra en konstruktion av tryckad regel
Lättare att underhålla och reparera
/Johan
 
Jag vill måla i samma färg som huset -så tryckat går tyvärr bort….
 
Hade limträ över som jag byggt utebänkar av.
Tog några år innan jag målade.
Ingen röta eller fuktskada.
Tungt, rakt och stadigt.
 
Rickard.
G Gallianoman skrev:
Jag vill måla i samma färg som huset -så tryckat går tyvärr bort….
Torrt tryckt virke går att måla med vanlig snickeriifärg för utomhusbruk vilket också är lämpligt för limträ i er användning. Eftersom ni vill ha samma kulör som huset antar jag att ni tänker använda fasadfärgen och den är antagligen inte lämplig.
 
G Gallianoman skrev:
Vi har en idé om en väggfast bänk i sommarstugan… och en ganska klar bild av hur det ska se ut….

Dimensionerna passar rätt bra med en större limträbalk - men kan man göra utomhusmöbler av limträ? Räcker det att måla för att det ska hålla sig? Eftersom det är en bänk finns dessutom risken för stående vatten - känns ju inte bra… eller?
Stående vatten löser ni lätt genom att avsiktligt bygga in någon procents lutning bänken och oljar/målar ytan grundligt.
Får ni bara tag på rätt limträ ska det inte vara någon fara. Tryckimpregnerat är överreklmerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.