Hej!
Har satt upp gips på väggar och tak i ett nybyggt garage på 50 kvm.

Men efter att ha läst på (för sent) så inser jag nu att kortskarvarna på takgipsen ska förskjutas mot varandra, och gärna kortlas.
Jag har tyvärr varken förskjutit eller kortlat. Rymde precis 3st gipsskivor på längden, därav tänkte jag aldrig på att förskjuta skarvarna.
Takskjutportar är monterade så går ej att byta ut skivor och förskjuta skarvarna. Att montera kortlingar skulle man kunna göra om det hjälper. Iaf på de gipsskivor där inte portarna är monterade.

I och med att det är ett nybyggt garage så kan jag göra lite extra för att inte riskera sprickor i taket. Hur löser jag det bäst? Har redan köpt pappersremsor och Flügger 380 våtrumslim. Rekommenderar ni annat lim så byter jag.

Tack på förhand!
 
Ja, det är "fel", men skivorna ramlar inte ner, och kan du stå ut med att det möjligen blir sprickor mellan dem skulle jag låta det vara. Spackla, måla.
 
Tål du inte sprickorna så är det bara att dra upp microlit duk på eländet och måla över.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R
S scrn skrev:
Hej!
Har satt upp gips på väggar och tak i ett nybyggt garage på 50 kvm.

Men efter att ha läst på (för sent) så inser jag nu att kortskarvarna på takgipsen ska förskjutas mot varandra, och gärna kortlas.
Jag har tyvärr varken förskjutit eller kortlat. Rymde precis 3st gipsskivor på längden, därav tänkte jag aldrig på att förskjuta skarvarna.
Takskjutportar är monterade så går ej att byta ut skivor och förskjuta skarvarna. Att montera kortlingar skulle man kunna göra om det hjälper. Iaf på de gipsskivor där inte portarna är monterade.

I och med att det är ett nybyggt garage så kan jag göra lite extra för att inte riskera sprickor i taket. Hur löser jag det bäst? Har redan köpt pappersremsor och Flügger 380 våtrumslim. Rekommenderar ni annat lim så byter jag.

Tack på förhand!
Men har du inte skruvat i kortskarvarna då?
För om du inte har det så kommer inget att rädda det förutom att plocka ned och se till att det finns en gles att skruva i..
 
Kortskarvarna är bara skruvade i glespanelen, alltså med cc 300mm.
I en ”generalskarvsrad” kan jag plocka ner skivorna och montera kortlingar, så det låter som att jag bör göra det.
Att lägga microlit på hela taket kommer jag inte orka.
Hur tjock är en microlit? Är det möjligt att bara lägga en rullbredd över generalskarven och sedan spackla på bägge sidor?
 
R
Aha du har lagt gipsen i samma längd som glesen..
Ja man kan klistra upp microlit lokalt och sedan spackla ut skillnaden..
Men det kommer att synas för det blir olika ytor när du målar..
 
Ok. Men om jag exempelvis klipper en 300mm remsa microlit och sedan spacklar över den också för att få samma struktur?
 
Skaffa de plåtprofiler som finns för kortändskarvarna, montera från ovansidan, skruva från undersidan i plåten. Kanske behöver du ta upp bredden på skarven om skivorna ligger tight mot varandra, men det gör du ju enkelt med en multimaskin.
 
S scrn skrev:
Ok. Men om jag exempelvis klipper en 300mm remsa microlit och sedan spacklar över den också för att få samma struktur?
Du känner inte att du övertänker det hela en smula?

Det är ett garage.... ;)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nu har jag sovit på saken och lugnat mig lite :) Jag kommer inte göra något extra, spricker det så gör det!

Men behöver hjälp med hur jag bäst spacklar och sätter remsa. Som sagt så ska jag limma pappersremsorna med våtrumslim.
Är det bäst att spackla innan man limmar remsan, eller ska man limma direkt på gipsen både på längs- och kortskarvar? Behöver man isf fasa av något på kortsidorna?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R
S scrn skrev:
Nu har jag sovit på saken och lugnat mig lite :) Jag kommer inte göra något extra, spricker det så gör det!

Men behöver hjälp med hur jag bäst spacklar och sätter remsa. Som sagt så ska jag limma pappersremsorna med våtrumslim.
Är det bäst att spackla innan man limmar remsan, eller ska man limma direkt på gipsen både på längs- och kortskarvar? Behöver man isf fasa av något på kortsidorna?
Ja har du snedskavt gipsen så behöver du fylla det slätt med spackel innan du limmar upp pappersremsan..
 
Fyll ev skarv med spackeln, limma sedan direkt på gipsen utan spackel mellan. Därefter spacklar du brett på båda sidor om skarven.
 
Jag har ej fasat något på kortsidorna. Tolkar det som att det ej behövs, utan jag limmar direkt på skivorna?
 
R
S scrn skrev:
Jag har ej fasat något på kortsidorna. Tolkar det som att det ej behövs, utan jag limmar direkt på skivorna?
Ja om inga glipor fins så kan du göra det men rekommendationerna säger att alla tvärkarvar ska snedskäras och fyllas med spackel..
 
Om resultatet blir bättre av att fasa tvärskarvar och spackla innan jag limmar remsorna så gör jag det.
Eller bygger dom rekommendationerna på att remsorna spacklas fast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.