Solbelyst träaltan med segelduk som skugga och en Dalmatinerhund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck i trä med skuggor som faller över ytan i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall för altan med skuggornas mönster över plankorna i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blir trädäcket efter minimal skötsel: Tvättad med vatten en gång/året (Kärchner terrass) och stryks därefter flödigt med (Gysinge) linoljesåpa.
Huvudentren närmast är mer sliten men klarar ett antal år till. Många barnbarn och tunga hundar med kraftiga klor har bidragit till slitaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 6 till
  • Laddar…
F
Låter du bara såpan ligga kvar/torka in?
 
Ligger altanen i solen blir påverkan otroligt mycket större än om altanen ligger i skuggan.
Min skuggaltan har jag bytt några trall på då de blivit mjuka i ändarna, den har i flera år varit helt grön, men efter linoljesåpning ser den nästa ny ut.
Så hur har solen lyst på din 16åriga altan?
Min 25åriga skuggaltan ser bättre ut än din.

Är den i solen hela dagen är jag imponerad, bra underhållen.
Det kan vara så att det var mer "tryck" i trallen för 25 år sen jämfört med för 16 år sen.
Det är ingen tävling här, utan jag är genuint intresserad av hur din skötsel påverkar och solläget på altanen.

/W
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Kört såpa i något år nu och trallen är kanonfin. Upplever att den är mindre smutsig trots minimalt med skötsel.

Dock gjorde jag en grovrengöring i veckan med Kärcher PLC 4. Denna ruggade virket en aning.
Förmodligen gick jag på för hårt.
Efteråt så svabba jag virket med en 10 liters hink där jag hade 2,5 liter såpa i.
Vädret var mulet med lite duggregn.
Har ännu inte torkat och altanen är snorhal fortfarande.
Hoppas på att det bättras så fort det torkat helt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så hur har solen lyst på din 16åriga altan?
Min 25åriga skuggaltan ser bättre ut än din.
Den ligger mot söder i full sol dvs i full österlendsk sol som är mycket stark. Det märks att trallen är något bättre under segeldukstaken.
Trallen mot norr, som inte används lika mycket, är i bättre skick.

Inlägget för två år sedan var väl mest för att visa att jag tror att den enklaste skötseln är bäst för trall (många trådar i BH om detta). Vattentvätt och mättning av linoljesåpa av hög kvalitet.

Virkeskvaliten kan också spela roll. Min byggare använde hög kvalitet både ute och inne.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är ju intressant med denna tråd som liksom trallen har några år på nacken.
Jag har i 3 år kört linoljesåpa på skuggaltanen, och den ser förträffligt bra ut.
Min erfarenhet är att undvika trippla lager med trä, vilket är lätt hänt där bärlinor, stolpar, panel och trall möts.
Numer försöker jag lägga trall osv så det inte blir tårta på tårta och lägger takpapp under all trall och golvbalkar och bärlinor, då håller sig konstruktionen torr, likaså sprutar jag med vattenslangen i alla glipor för att skölja bort allt bös som samlas där.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A Alexander Jansson5 skrev:
Hej hur blandar du såpan, koncentrat eller utspädd?
Minimalt med vatten dvs endast så mycket så att det går att moppa ut flödigt. Däcket ska vara blött när såpan påförs.

F Fideliox skrev:
Låter du bara såpan ligga kvar/torka in?
Den torkar in snabbt. Däcket blir inte halt när den torkat.

På icke nötta delar märker jag, när jag året därefter högtryckstvättar, att det faktiskt finns lite såpa kvar. Den gör förmodligen mer nytta än jag tidigare trodde
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag blötlägger det inte, en arbetsmoment mindre alltså...

Jag kör 1.5 dl biltemasåpa på 8,5 dl vatten och borstar ut flödigt på torr däck sen eftermiddag efter när värsta solskenet och värmen är borta och träet får dra i sig så mycket det orkar. Dock skall det inte vara någon pölar med spegelyta av såpavattnet på planken kvar efter 5 minuter och finns sådana i så fall borsta man ut det.

Det är stor skillnad på hur mycket träet suger i såpa vid den första skurningen gentemot den 3-4 omgångar senare som kanske bara 'dricker' 1/4-del av vad det sög i sig första gången. - det märks sedan vid regn (efter att trallen torkat ordentligt minst 1 gång) att trallen ser ut som täckt med glasyr med trädet fortfarande torrt under det blanka vattenytan en god stund i vätan och jag uppfattar att träet suger inte alls lika mycket vatten in i träet som obehandlat några år gammal trall.


2 dl såpa och 8 dl vatten är för mycket och kan lätt ge en brun ton om solen också steker på ytan och blir brännhet trä även dagen efter..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.