Bakgrund: Vi bor i en 60-talsvilla där det låg vitlaserad parkett i hela huset. Anade att det låg originalgolv under parketten i vardagsrummet eftersom det var höjdskillnad på golvet där mot resten och så var också fallet. Vi rev bort golvet och under låg ett fint gammalt parkettgolv med holländskt mönster.

Problem: En del av golvet, kanske totalt 1 m2, hade sågats bort av förra ägarna. Förmodligen för att komma åt något när dom renoverade. Över hålet låg råspont. Jag tog bort råsponten och såg att den gamla parketten är lagd direkt på reglarna, och är därför väldigt tjock (runt 24mm).

Har letat efter parkett med holländskt mönster som är så tjockt men det verkar inte finnas, så tror jag får hitta en annan lösning.

Ett lösning kanske skulle kunna vara att lägga tunt virke (kanske råspont) mot reglarna och sen lägga tunnare ny parkett ovanpå det (15mm) för att få det i nivå med resten av golvet. Skulle i så fall behöva såga av noten på existerande golv bland annat. Är också lite orolig att det skulle svikta..

Någon annan som har något förslag? Vill inte lägga nytt golv ovanpå eftersom resten av golvet är i fint skick (eller kommer bli efter lite slip och behandling).
 
  • Borttagen parkett med holländskt mönster avslöjar råspont över reglar och verktyg som hammare, skruvmejsel och bitslåda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild som visar golv i ett vardagsrum där en del av den ursprungliga parketten saknas och har ersatts med plywoodplattor. En TV-bänk står ovanför området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
För att få det tillräckligt stabilt som underlag brukar man ofta använda golvspånskiva numera. De skivorna är ungefär 22 mm hög och då skulle du kunna fälla ner dem lite mellan reglarna för att få den önskade höjden ovanför reglarna.

Kul att du är angelägen om att behålla den gamla parketten :)
Tänk dock på att dagens holländska brädor avviker ofta rätt rejält från 60-talets när det gäller brädornas bredd och avståndet mellan de tvärgående stavarna. Ibland ser det bättre ut att avvika rejält än att ha något som nästan passar.
 
  • Gilla
kreuzberg
  • Laddar…
Slutade med att jag la råspont (20 mm) på reglarna och limmade dit slitskikt i ek som jag sågade för att matcha mönstret. Har inte hunnit slipa än men bifogar bild.
 
  • Oslipat golv i ek med råspont på en byggarbetsplats, omgiven av halvfärdiga väggar och en bygglampa inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jesper Karlsson3 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.