Hej, vi har precis flyttat in i ett radhus och varmvattenberedaren lade av dagen efter vi flyttade in. Öppnade upp den och det verkar som något brunnit i den.

Den är inkopplad enligt den övre kopplingen på den gula bilden.

Jag mätte upp spänningar på plinten enligt nedan( men kan inte dra några slutsatser från detta, någon kunnigare än mig kanske kan):
PE - 1 (L1) = 230V
PE - 2 (L2 ) = 230V
PE - 3 (L3) = 230V

1-2 400V
1-3 0V
2-3 400V

PE - 4 = 230V
PE - 5 = 0V
PE - 6 = 230V

Brända ledaren på bilden med varmvattenberedarens isolering är kopplad till plint 8

Vågar man koppla ur den blåa ledaren på plint 8 samt L3 och prova hur det funkar? Tänker att det borde göra så att det krånglande värmeelementet kopplas bort. Eller kan jag ställa till med något dumt då? Hoppas på hjälp från någon kunnig.
 
  • Gul schemaöversikt som visar elektriska kopplingsdiagram och instruktioner för varmvattenberedare av olika märkeffekter och spänningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kopplingsplint med brända och ojordade ledningar i en varmvattenberedare, numrerade 1 till 9.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en varmvattenberedare med en bränd blå ledare visad under isoleringen, bekymmersamt installerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Definiera krånglar. Bränner den säkringar eller värmer den inte eller dåligt?

Dina mätningar tyder dels på kortslutning mellan L1 och L3, vilket betyder att du har en trasig säkring.

Och dels verkar du ha avbrott i strömbrytaren eller termostaten på den pol som bryter terminal 5. Är termostaten uppskruvad på max värme?

Nej man kopplar aldrig bort en "blååå" ledare. Man kan däremot koppla bort en ledare som man vet har en viss funktion och där man vet konsekvensen av att koppla bort den. Misstänker du kortslutning i en patron? Det ger ingen kortslutning mellan faserna som ditt symptom tyder på.

Det finns en del felsökning du bör göra i strömlöst tillstånd som ohmmätning.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A
Det verkar ju varit varmgång vid kortslutningen på plint 7-8-9.
 
  • Gilla
Nidls
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Definiera krånglar. Bränner den säkringar eller värmer den inte eller dåligt?

Dina mätningar tyder dels på kortslutning mellan L1 och L3, vilket betyder att du har en trasig säkring.

Och dels verkar du ha avbrott i strömbrytaren eller termostaten på den pol som bryter terminal 5. Är termostaten uppskruvad på max värme?

Nej man kopplar aldrig bort en "blååå" ledare. Man kan däremot koppla bort en ledare som man vet har en viss funktion och där man vet konsekvensen av att koppla bort den. Misstänker du kortslutning i en patron? Det ger ingen kortslutning mellan faserna som ditt symptom tyder på.

Det finns en del felsökning du bör göra i strömlöst tillstånd som ohmmätning.
Jag får fram spänning på plint 1,2 och 3 så säkringarna är intakta. Eller du kanske menar en intern säkring i varmvattenberedaren? Så kortslutningen måste vara inuti produkten.

Temperaturen var satt till max (85 grader)

Jag får göra resistansmätningar imorgon. det var en bra idé. Tack för svar.
 
Nej du får inte fram alla tre faser. Du blir lurad av mätningen mellan fas och PE pga bakmatning via kortslutningen. Sanningen ser man i mätningarna mellan faserna. Har man inte 400 V mellan alla tre faser så är en borta. Så du har en trasig säkring i centralen.

Men felsök VVBn genom ohmmätning så att du hittar kortslutningen. Varje enskilt element ska mäta ca 50 ohm (R = U²/P = 220²/1000).

Termostaten kan eventuellt jobba i två eller tre steg vilket innebär att olika många patroner är inkopplade beroende på aktuell temperatur. Det kan förklara mätningen av 0 V på plint 5.
 
  • Gilla
Nidls och 3 till
  • Laddar…
A
Du kanske redan gjort detta annars..

Slå av säkringarna och den allpoliga strömbrytaren i vvb.
Koppla bort de brända ledningarna på 7-8-9 och ohm-mät med multimeter mellan plint:
7 och 4
8 och 6
9 och 5
Det ska vara ungefär samma motstånd.

Mellan plint:
7 och jord
8 och jord
9 och jord
Det ska visa ett oändligt stort motstånd.

Mellan plint:
7 och 8
7 och 9
8 och 9
Det ska visa ett oändligt stort motstånd.
 
  • Gilla
Nidls och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en del mätningar men jag fick inga resultat som var vettiga. Siffrorna varierade från mätning till mätning och det var svårt för mig att se någon logik i det. Jag öppnade upp varmvattenberedaren och upptäckte att den var blöt på insidan på mängder av ställen. Så vattnet har kortslutit elektroniken och det är inte någon liten del som behöver bytas ut utan själva tanken.

Stort tack för era svar men varmvattenberedaren är bortom räddning och det får bli till och köpa en ny.
 
  • Ledsen
avh67f
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.