Frågan är hur gör man?

Kan man bara skära med brytbladskniven som man önskar och sen knäcka försiktigt? Gjorde så med vanligt gips men glasrocen vågar jag INTE misslyckas med. 350 pix kostar ju varje skiva så det är ju till att det blir rätt första gången.

Ska man palla på något särskilt sätt när man ska bryta.

Vill även ha hel skiva över dörr dvs få ur dörr ur skiva är detta ens möjligt? Har aldrig testat detta med vanligt gips heller.

Tacksam för input!
 
Ingen som vet eller har testat? Det enda jag kan tänka mig är sticksågen.
 
Bara för att klargöra vad du vill ha gjort. Du vill alltså skära till skivan för att passa runt en dörröppning eller fönster e.d?

En vanlig fogsvans som du inte är rädd om fungerar fint att såga i gips med. Hur glasfiberskiktet på skivorna beter sig har jag ingen erfarenhet av. Prova på en mindre bit för säkerhets skull. Sticksåg borde också kunna fungera, men det kan vara svårt att såga rakt. Tänk på att gipsdammet kan gå hårt åt sticksågen så ta inte nya fina dyrsågen...
 
Du har fattat helt rätt. Sen vill jag ha en L-formad också fast över en dörr då såklart.

Låter ungefär lika drygt som jag tänkt mig. Hade hoppats på en smart genväg ;)
 
Jag var på en information om Glasroc som Gyproc höll för byggföretag. Enligt dem skall glasroc skivan hanteras precis som en vanlig gipsskiva. Dvs. den skall kunna skäras med gipskniven som vanligt. Jag har dock inte använt glasroc ännu.
 
Den funkar som den vanliga gipsen, men glöm inte handskar när ni jobbar, fibren är vassa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.