Plastmatta i garderob från 1958, är de asbest må tro?
 
  • En neddragen plastmatta i en garderob visar gammalt lim och material under, potentiell fråga om asbestinnehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Enda sättet att veta helt säkert är att lämna in ett prov på analys.
 
Är det en stor matta eller en liten snutt?

Även om det skulle finnas asbest i den (vilket jag vid första anblicken inte tror) är den i princip ofarlig om du låter bli att riva sönder/slipa/damma.

Dra loss den försiktigt och lägg i en säck, klart.
Våttorka golvet under och väggarna.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Den är 3x2 meter och är i delar, dvs inte i en stor del. Men funderar på om jag ska låta den vara bara o lägga klick golv över och sedan en stödlist på befintlig list för att täcka höjd skillnaden. De bör väll funka? De är i en gammal garderob, så tänkt bygga in en ny garderob där befintlig hemmasnickrade står.
 
stor sannolikhet asbest
dra inte bort mattan då sprätter det asbestfiber i onödan
iofs är exponeringen för dig helt obetydlig
 
ja just det
det är inte mattan utan limmet det är i så fall asbest i
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enda sättet att veta helt säkert är att lämna in ett prov på analys.
Vad kostar sådan analys?
Tidsåtgång?
 
Ta bort mattan. Gör det inte halvdant.
Skydda dig som du önskar. Släng, glöm och gå vidare.

Du kommer ångra dig om du kompromissar detta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
spikplanka spikplanka skrev:
Vad kostar sådan analys?
Tidsåtgång?
De som har gjort det har skrivit i forumet att det har varit några hundralappar, så åtminstone under 1000 kronor, och att svaret kommer efter 1-2 arbetsdagar.
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
Jag tror jag betalade runt 4000 för fyra prov. Tog några dagar. Hade ingen asbest i mitt.

Hade inte skickat på test igen. Hade utgått ifrån att det var så och plockat det jag behövde. Bor i en bur av asbest just nu.
 
Men asbest är ju inte farligt om de inte rivs/förstörs. Så varför inte bara låta de ligga där och sätta klickgolv ovanpå?

Alternativet är att ta in någon o betala cirka 10000 för att sanera, jo jag vet att jag kan göra själv men de har jag ingen lust me.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Johan2748 skrev:
Men asbest är ju inte farligt om de inte rivs/förstörs. Så varför inte bara låta de ligga där och sätta klickgolv ovanpå?

Alternativet är att ta in någon o betala cirka 10000 för att sanera, jo jag vet att jag kan göra själv men de har jag ingen lust me.
Bara lägga nytt golv över.
Asbest rädslan får folk att glra/betala onödigt för extra jobb
 
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Asbest rädslan får folk att glra/betala onödigt för extra jobb
Tar man bort det är det än mindre sak att fundera på. Annars är risken att någon senare hantverkare gör något dumt och sprider asbestdamm i hela huset.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Tar man bort det är det än mindre sak att fundera på. Annars är risken att någon senare hantverkare gör något dumt och sprider asbestdamm i hela huset.
Onödigt
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Tar man bort det är det än mindre sak att fundera på. Annars är risken att någon senare hantverkare gör något dumt och sprider asbestdamm i hela huset.
Nej. Tages det bort, sprids lite asbest hur försiktig man än är. Ligger det kvar, sprids ingen.
Den saken den sorgen, skulle jag säga. Det är hur som helst ingen katastrof.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.