Inom två år räknar min hyresvärd att min lägenhet ingår i nästa etapp av stamrenovering mm. Hyran förväntas öka med 30 % till ca 9500 kr + parkering, även om det sker enligt någon sorts trappa så har jag inte så stor lust att betala högre hyra och tittar på att köpa mig min egen bostad, gärna ett hus på 80-100 kvadratmeter med ett garage.

Egentligen kanske frågorna borde ställas direkt till banken?

* Tittar i Göteborgsregionen mellan Kungsbacka, Härryda, Mölndal och Göteborg (utanför trängselskatten)

* Som jag förstår det så söker man lånelöfte för antingen en bostadsrätt eller villa/hus och måste göra en ny ansökan om man ändrar sig

* Finns det någon nackdel att använda exempelvis SBAB för lånelöfte, eller är det bättre att ansöka hos min vanliga bank, SEB och i framtiden flytta till SBAB eller Landshypotek/Stabelo som har samarbete med Avanza?

* Jag räknar på ett hus på max 4 000 000 kr, gärna mindre, och kan låna max ca 1 850 000 kr. Siktar på 50 % belåning.

* Jag antar att man kan öka/sänka sin kontantinsats när man omvandlar det till bolån.

Det känns bättre på sikt att köpa ett hus än en bostadsrätt med en avgift som kan öka på grund av renoveringsunderskott.
Men får läsa på lite mer vad man behöver titta på vid husköp såsom stammar, dränering och tak.
 
S
SBAB är lugnt som lånelöfte. Du kan ju även ha lånelöfte från fler banker om du känner för det.

I samband med köp så väljer du hur mycket du vill lägga kontant (mer kontantinsats som du skriver).

Det är även smidigt att flytta bolån. Risken finns ju dock att man inte kommer sig för att göra det.

När du hittat lämpligt objekt så vill banken ha info om objektet innan de slutligen godkänner att ha objektet som säkerhet för lånet (detta brukar oftast göras med en klausul i köpekontraktet att banken har typ 48h på sig att godkänna objektet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.