Hej
Jag behöver råd inför köp av snörasskydd till taket. Vi har ett gammalt hus med farmarplåt på taket. CC-avståndet mellan profilerna är ca 270-280 mm.

Funderar på att köpa ett snörasskydd från TJB för profiltak i plåt. Monteringsanvisningen visar att fästena ska monteras uppe på profilerna.

Problemet är att profilerna på vår tak är rundade, vilket gör det svårt att montera fästena uppe på. Finns det någon lösning på mitt problem? Tillverkaren svarar inte på frågor i telefon och Byggmax hänvisar till hemsidan eller butikspersonal.

Har ingen närbild på profilerna, men det kan fixas om det efterfrågas 😉. Bifogar bild där profilerna syns någorlunda. Bortse från kladdet det gäller inte längre.
 
  • Bild på tak med farmarplåt som har rundade profiler. Bilden visar även skruvpunkter, placering av stege och måttangivelser i färgat bläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: det heter såklart pannplåt och inget annat.
 
T
Vad är det som gör att det är svårt att montera fästena på dina rundade profiler? Att borra hålen? När de väl sitter på plats så håller rören fästena vinkelrätt så fästet "tippar" inte.

Om det är håltagningen så borde det gå att märka ut var hålen ska vara mha fästet och sen borra dem, kanske sätta ett körnslag vid varje märke för att de ska hamna rätt.

Ett alternativ är ju att göra en träbit med rund kanal på undersidan som passar profilen på taket och sen märka ut på den var hålen ska vara för att passa fästet och sen borra igenom klossen.
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Vad är det som gör att det är svårt att montera fästena på dina rundade profiler? Att borra hålen? När de väl sitter på plats så håller rören fästena vinkelrätt så fästet "tippar" inte.

Om det är håltagningen så borde det gå att märka ut var hålen ska vara mha fästet och sen borra dem, kanske sätta ett körnslag vid varje märke för att de ska hamna rätt.

Ett alternativ är ju att göra en träbit med rund kanal på undersidan som passar profilen på taket och sen märka ut på den var hålen ska vara för att passa fästet och sen borra igenom klossen.
Det kan du ha rätt i. Borde inte vara något problem om jag förborrar så att jag bara får ett litet spår som skruven kan dra i? Tänkte att skruven skulle slinta på "åsen". Kanske kan göra en trämall för att det ska vara lättare att förborra?
 

Bästa svaret

T
Enligt deras installationsguide så skulle man förborra för skruven (om jag inte missförstod... det var en snabb genomläsning) så det borde inte vara något problem. Jag gissar att det är någon gummiduk under fästet och sen en gummibricka på skruven för att det ska bli tätt.
Annars kanske det är bra att lägga lite tätmassa mellan plåt och fäste?

Det är lätt att det slinter även med borr så använd en körnare och gör en anvisning där borren ska göra hål. En borrmall av trä kan ju även göras med en bredare bräda som skruvas i läkt som är lika höga som profilen och med mellanrum lika stort som profilens bredd.
Det är ju ingen Hauptbyrå så lagom finish :D
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
Jag har monterat cw-lundbergs snörasskydd på pannplåt utan att behöva förborra, inga problem.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog varit mer bekymrad över plåtens infästning.....
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag har monterat cw-lundbergs snörasskydd på pannplåt utan att behöva förborra, inga problem.
Vad bra det är ett sånt jag köpt. Det var inte svårt att få konsolerna centrerade på åsarna där de ska fästas in?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag hade nog varit mer bekymrad över plåtens infästning.....
Utveckla gärna :)!
 
A Alexan skrev:
Utveckla gärna :)!
Jag tror att han menar att om du ska skruva fast ett snörasskydd som bara sitter fast i plåten så borde du överväga att se över infästningen av själva takplåten. Av bilden att döma är den bara spikad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag tror att han menar att om du ska skruva fast ett snörasskydd som bara sitter fast i plåten så borde du överväga att se över infästningen av själva takplåten. Av bilden att dömma är den bara spikad.
Ah, jag förstår. Ja det går lite utanför min kompetens, men jag förstår dilemmat. Jag får gå över spikarna i plåten där jag fäster skyddet och hoppas på det bästa?
 
A Alexan skrev:
Ah, jag förstår. Ja det går lite utanför min kompetens, men jag förstår dilemmat. Jag får gå över spikarna i plåten där jag fäster skyddet och hoppas på det bästa?
Sitter inte spikarna jättebra skulle jag byta ut dem mot skruv. Sitter de okej skulle jag kompletteringsskruva.
 
Redigerat:
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Döm

Sitter inte spikarna jättebra skulle jag byta ut dem mot skruv. Sitter de okej skulle jag kompletteringsskruva.
Tack för tipset, då gör jag så. Om det sitter ok ska jag dra skruv mellan varje spikpar?
 
A Alexan skrev:
Tack för tipset, då gör jag så. Om det sitter ok ska jag dra skruv mellan varje spikpar?
Det beror lite på. Ligger plåten på läkt?
 
S Stubai skrev:
Det beror lite på. Ligger plåten på läkt?
Tror inte det. Mer troligt på råspont med papp emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.