Hej, Någon som har förslag på hur tätning/tätskikt vid väggdosor ska utföras. Har en dosa för badrumsskåp och en till handuksstork.

Tacksam för tips!

/ Hälsningar Pär
 
Jag återkommer med bild hur det ser ut.
 
Här kommer en bild på vilka väggdosor jag menar.....eller är dessa inte godkända att ha i våtrum. Tänkte lägga en sån där halvt utanpåliggande kopplinsdosa med tätningslist. Typ till diskmaskiner och dylikt. Men packningen tätar bara mot kaklet.

/PP
 
  • Badrum2008-02-15 043.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta. Jag läste slarvigt och trodde att du menade väggdosor för vatten.
Vänta till nästa vecka så är nog jon_h tillbaka från sportlovet och ger ett konkret svar. :)
 
K
Man lägger tätskitet emot bara. Fram till doskanten.
 
OK, ingen manschett eller mjukfog alltså. Förvisso så ligger väggdosorna utanför duschområde.
 
K
Man kan täta/spackla mellan vägg och dosa om glipan är stor. Det ska då göras med mineraliskt spackel eller akrylfog. Ej sandspackel eller silikon.
 
Du kan köra manchett men det är överkurs. Se till att springan mellan väggskivan och dosan är tät precis som ktm250 säger. Använd exempelvis lite latexfog. Låt sedan tätskiktet gå upp lite på dosan.
 
OK, så det är bra att låta dosan sick ut lite genom väggskivan, men inte så mycket så att den kommer utanför kaklet.

Tack för hjälpen./ PP
 
K
Låt dosan sitta dikt med väggskivan så blir det mindre stökigt att kakla sen.
 
Här blir det nog tätt! En påbyggnadsring ut till kaklet med lite silikon sen så blir det nog ok.
 
  • IMGP2304.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte nått i den stilen. Verkar annars lite okonsekvent att vara noga på alla andra ställen.....en kedja är ju inte starkare än svagaste länken. Eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.