Hej,
Tänker jag ska ta ström från uttaget inne i burspråket och dra ut till en kopplingsdosa ute på sockeln. Där kan jag sedan jobba vidare med trädgårdsbelysningen.
Träbjälklag och lockpanel.
Vilken typ av kabel behöver jag använda fram till dosan?
 
  • Vägguttag borttaget från sin plats, kablar synliga genom ett hål i väggen under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett burspråk med träpanel och en närliggande vägg av gult tegel. Marken är täckt av grönska och sly nära sockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N1XV är en kabel som duger till det mesta.
 
M merbanan skrev:
N1XV är en kabel som duger till det mesta.
Tack. Är den godkänd att dra genom isolering också så jag kan dra den rakt igenom väggen eller måste jag lägga den i rör genom väggen?
 
Såsom du tänkt göra är inte riktigt att rekommendera. Jag vet att man installerar luftvärmepumpar och fasadbelysning på detta sätt men nu skulle det ju till diverse trädgårdbelysning och då bör man dra en ny grupp från elcentralen.
 
A
Vanlig installationskabel ekk/exq eller eklk/exlq/eqlq.
 
A avh67f skrev:
Vanlig installationskabel ekk/exq eller eklk/exlq/eqlq.
Tack. Låter enklare då jag har lite eklk kvar efter ett annat jobb. Måste det ligga i rör i väggen eller jag kan bara klamra den på regeln och ut i en dosa för utvändigt?
 

Bästa svaret

A
Om du har en bit rör tycker jag det blir bättre men nej det behövs inget rör.

Vill du vara noggrann kan du lossa en bräda på utsidan så kommer du åt att täta med åldersbeständig tejp eller liknande där ledningen tar sönder plastspärren.

Användaren ovan har också en poäng i att du får vara medveten om den lilla extra risken för utlösning av jordfelsbrytare. Det på utsidan är ju alltid utsatt för väder och vind.
 
  • Gilla
Anders Nyrén
  • Laddar…
Låter smart. Ska ändå måla om där så kan lika gärna lossa några brädor. Kan man sätta en enkel JFB i dosan utvändigt som bryter bara ute innan det hinner bryta inne? Eller det funkar inte så?
Man kanske inte kan sätta fler JFB i serie om man säger så… ?
 
Det finns ingen garanti att "rätt" jordfelsbrytare löser ut.
Risken är väl att den som säkrar hela huset löser först, den ser ju alla felströmmar och lite läckströmmar finns nog i de flesta hus, den nya ser ju bara det som sker bortom den.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Man kan, men man vet aldrig vilken av dem som bryter. Det kan vara ena, andra eller bägge.

Som andra skrev så är det bättre om man kan dra fram en grupp från centralen. Gärna med egen JFB. Om det verkligen inte går så kan man göra som du tänker. Kolla över gruppen så att det inte ligger massa annat på den redan så att det är rimligt att lägga på ytterligare anslutningspunkter. Det är nog inte så dumt att se över kopplingarna i den, förr eller senare sätter någon en infravärmare i uttagen du kommer sätta upp.

Det kan vara bra att sätta en tvåpolig brytare på fasaden där du kommer ut, så att du kan bryta bort både fas och nolla (PE får aldrig brytas). Det gör att du kan bryta bort ett jordfel där ute och fortsätta använda resten av gruppen som vanligt efter återställning av JFB.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns ingen garanti att "rätt" jordfelsbrytare löser ut.
Risken är väl att den som säkrar hela huset löser först, den ser ju alla felströmmar och lite läckströmmar finns nog i de flesta hus, den nya ser ju bara det som sker bortom den.
Huset är från 74 men all el gjorde vi om för några år sedan. Alla brytare, kablar, uttag och central. JFB har aldrig löst ut sedan installation så det känns som vårt hus är ganska bra skick elmässigt.
Men i teorin så ska alltså den första (ute) lösa om den har jordfelet? Och den där inne inte hinna känna att det var en felström?
 
tommib
Nej, inte alls. Tvärt om kan du få en situation där den inne löser utan att den ute för den sakens skull gör det, på det sätt som Dilato beskriver. Även om du får en kortslutning mot jord kan du inte vara säker på vilken som löser.

Du kommer inte kunna skydda mot ett jordfel ute med mindre än en egen grupp med egen JFB.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag inser att det bästa är att dra ut en ny grupp. Mitt problem är att det är smockfullt i röret från centralen till takdosan ovanför detta uttaget.
Hmmm och jag antar att jag måste dra tre ledare (Fas, Nolla, Jord).. då jag skall hålla dem helt separerade?
 
tommib
Du kan* inte dra det i samma rör som en befintlig grupp, det behövs ett nytt hela vägen från centralen.

* Det finns vissa lägen där det är ok men inget av dem kommer föreligga hos dig.
 
  • Gilla
Anders Nyrén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.