Hej,
Den skyddande plastkanalen för kylmedieslangarna till vårt luftvärmepump har gått sönder (se bild). Var köper man sådana? Om man inte kan sätta upp dem själv, är det snickare som kan hjälpa till eller bör jag vända mig till en installatör av luftvärmepumpar? Plastkanal för kylmedieslangar till luftvärmepump på utsida av husvägg, delvis sönder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se hur det ser ut. Sitter det kvar en skena med "snäppkanter" bakom slangarna?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Svårt att se hur det ser ut. Sitter det kvar en skena med "snäppkanter" bakom slangarna?
Ja, den sitter kvar, men svårt att säga hur bra ”snäppkanterna” är numera. Det bästa vore om man kunde köpa endast den utanpåliggande delen.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Ja, den sitter kvar, men svårt att säga hur bra ”snäppkanterna” är numera. Det bästa vore om man kunde köpa endast den utanpåliggande delen.
Om du har kvar något av den utanpåliggande delen eller om det är samma skena nedtill i din bild så kan du försöka leta upp om det finns nån märkning nånstans t.ex SKU eller EAN-nummer och googla upp. Men om locket redan lossnat en gång så vet man ju inte hur länge det kommer hålla med ett nytt.
 
Jula

Tillägg: det är nog inte så svårt att skjuta rörpaketet åt sidan och få bort gamla kanalen sen kan du skjuta in den nya under och skruva fast
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Julas kanaler beskrivs som vita, men de är relativt gula. Önskar jag läst omdömet innan jag köpte dem, blev en retur till Jula. Även personalen som tog emot dem såg att de var gula...
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Julas kanaler beskrivs som vita, men de är relativt gula. Önskar jag läst omdömet innan jag köpte dem, blev en retur till Jula. Även personalen som tog emot dem såg att de var gula...
Det är helt rätt, de är ganska gula. De levereras färdiggulnade av solen 😅
Färgen är beständig i minst två år i alla fall som jag har erfarenhet av...
 
Gått sönder, vad menas med det?
Om den bara lossat kan du väl sätta tillbaks den och förankra med skruv, lim, buntband, ja du fattar.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Gått sönder, vad menas med det?
Om den bara lossat kan du väl sätta tillbaks den och förankra med skruv, lim, buntband, ja du fattar.
Ja precis
Man kan ju också limma fast den med pl400 eller nåt. Hur ofta behöver man öppna liksom?🤔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
Jag byggde egen kanal av lagom stora plank. Detta var för att det skulle upp på en faluröd fasad och jag ville kunna måla även kanalen faluröd. Blev skitbra.

I detta fall är det dock lite enklare och eftersom det redan sitter en kanal där så hade jag nog kört på det som Farstatjej90 föreslår, byta ut det till en ny. Om Julas är för gula finns det ju andra. Överkurs, beroende på hur estetiskt lagd man är, är att spraymåla de nya kanalerna i samma kulör som huset.
 
Tack för alla svar. Jag har kvar den delen som lossnat men den har spruckit och går inte att få fast igen på ett bra sätt. Blir nog till att köpa en helt ny. Egentligen inte så besvärligt, synd bara att jag också behöver en 6m lång stege ☺️
(En sådan lär dock vara bra att ha till annat också).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.