Vi är sugna på att köpa ett hus med jordvärme. Dock vill vi bygga trädäck i stort sett i hela trädgården och hittar verkligen inga svar när jag googlar om det är en bra eller dålig idé när jordvärmeslingor ligger i gräsmattan där vi vill ha trädäck! Kan nån ge input här? Killgissningar undanbedes utan VET nån om det funkar utan att värmen påverkas?
 
Påverkan kommer det att bli - hur mycket är dock en annan femma och väldigt få kommer att vilja nämna någon faktor och sedan stå för det - så det kan finnas anledning till att det inte går att hitta svar, vem vet - ni kanske blir dom första som kan ge återkoppling ;-)

Det som jag ser kommer vara det stora bekymret och kostnadsdrivande är plintarna som skall hålla däcket måste grävas ned väldigt djupt, väldigt mycket djupare än normal frostfri djup - annars kommer tjälen och skador av det flytta runt alla ankringspunkterna för trädäcket när gräsmattan och senare jorden under trädäcket fryser respektive tinar pga. värmeuttaget av jordvärmen i marken, för det är en process som sker varje år och påverkan kanske inte syns första året men den 5 året så kanske det börja vara buckligt och isärdraget på sina håll om plintarna inte verkligen sitter fast på frostfri djup.
 
H Helen Ingvarsson75 skrev:
Vi är sugna på att köpa ett hus med jordvärme. Dock vill vi bygga trädäck i stort sett i hela trädgården och hittar verkligen inga svar när jag googlar om det är en bra eller dålig idé när jordvärmeslingor ligger i gräsmattan där vi vill ha trädäck! Kan nån ge input här? Killgissningar undanbedes utan VET nån om det funkar utan att värmen påverkas?
Varför ett så stort trädäck? Kan vara läge med marksten annars kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.