Hej,

Grävde lite vid huset och hittade fibern. Jag vet var anslutningen ska vara i gatan och jag vet var den går in i huset.
Så jag blev lite förvånad när jag hittade fiberkabeln ca 1 m förbi anslutningen in i huset (om man tänker en rak linje mellan anslutningen i huset och anslutningen i vägen). Men varför det är så förväntar jag mig inte att få svar på här. Jag är mer nyfiken på om inte fibern borde ligga mer skyddad i typ ett rör (eller är det röret jag hittat och själva fibern är ännu tunnare och går inuti?).
Sen ligger den på ca 10-15cm djup, borde den inte grävts ner mer?

Sista frågan, är det husägaren som äger fibern? Jag antar att jag inte kan höra av mig till Telia 15-20 år senare och be dem dra om den?

Inte så lätt att se på bilden men "fiber kabeln" är ca 7mm i diameter och skakar man försiktigt på den så känns det inte som att den är ihålig. En fiberkabel synlig i grävd jord vid husvägg, omgiven av rör. Kabeln är inte inuti ett skyddsrör och ligger på cirka 10-15 cm djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
K Klass0n skrev:
Jag är mer nyfiken på om inte fibern borde ligga mer skyddad i typ ett rör (eller är det röret jag hittat och själva fibern är ännu tunnare och går inuti?).
Ja, det där är ett rör, s.k. duct. Men visst skall den ligga djupare, och med ett söknät ovanpå.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det där är ett rör, s.k. duct. Men visst skall den ligga djupare, och med ett söknät ovanpå.
Tack för svar!
 
Inne vid husgrund kan den ligga ytligare, inte bra men kan så vara.
Men söktråd bör dras fram till punkt där det ansluts in i huset.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane
Jag har en liknande fråga med vad jag tolkar som samma förutsättningar. Jag har fått ett karta från fiber ägaren som visar var fibern ska vara dragen. Enligt kartan så går fibern parallellt med husväggen cirka 1,5 meter från denna och sen gör den en vänstersväng in mot väggen där boxen är monterad.

Jag behöver gräva i området och valde därför att gräva bortanför boxen i tron om att jag då skulle vara säker, men visst är det väl markeringen jag stött på här?

Utgrävt område nära en husvägg med en skottkärra fylld med jord till vänster; gröna plastmarkeringar synliga i jorden nära väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag är också fundersam på varför den går förbi kopplingsdosa på väggen med cirka 70 cm?
Strax höger om skottkärran på bilden så ser man var den går upp på väggen.
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
men visst är det väl markeringen jag stött på här?
Ja, det där är sökbandet. Du får nog dock krafsa fram "fibern" för att bli klok på exakt hur den ligger.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Ja, det där är sökbandet. Du får nog dock krafsa fram "fibern" för att bli klok på exakt hur den ligger.
Ok, tack för snabbt svar. Jag ska bygga ett en yta för att ställa en luft/vatten-värmepump på och tyckte jag var smart att kolla med Ledningskollen, men jag flyttar väl upp någon meter för att vara på säkra sidan.
 
Det grävs och dras fram duct till plats vid huset enligt projektering och det händer sedan att det inte blir exakt där man sedan borrar i väggen (finns många tänkbara orsaker).
Och här finns det tydligt märkband för fiber och går med största sannolikhet längs med väggen fram till kabelskyddet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A AndersS skrev:
Det grävs och dras fram duct till plats vid huset enligt projektering och det händer sedan att det inte blir exakt där man sedan borrar i väggen (finns många tänkbara orsaker).
Och här finns det tydligt märkband för fiber och går med största sannolikhet längs med väggen fram till kabelskyddet.
Ja så lär det vara. Egentligen inte så konstigt, bara lite trist att ha grävt i onödan. 😉
Jag ska gräva ner ett dräneringsrör också och får tänka om lite, men det löser sig ju. Bra med markeringen, även om jag hade av den på ett ställe (fibern är hel).
 
Finns det en signaltråd i märkbandet och som gått av så fixar du den.
 
Projektering och grävning av fiber är rena vilda västern och när den väl ligger där kostar det tusen lappar (4000 - 10 000 SEK) att flytta pesten.
(om man måste klippa den för att flytta eller den går av)

På stadsfiberorganisationen robustfiber.se "Bilaga 2 Robusta Nät v1.6" på sidan 27 anger man som minsta djup:
Tomtmark intill bostadshus: 30 + 10 cm = 40 cm
Körbana
: 45 + 10 cm = 55 cm

(sidan 25 visar mer detaljerat upplägget)
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Projektering och grävning av fiber är rena vilda västern och när den väl ligger där kostar det tusen lappar (4000 - 10 000 SEK) att flytta pesten.
(om man måste klippa den för att flytta eller den går av)

På stadsfiberorganisationen robustfiber.se "Bilaga 2 Robusta Nät v1.6" på sidan 27 anger man som minsta djup:
Tomtmark intill bostadshus: 30 + 10 cm = 40 cm
Körbana
: 45 + 10 cm = 55 cm

(sidan 25 visar mer detaljerat upplägget)
Då känns våra 10-15 cm lite futtiga, även om det var ganska nära grunden på bilden.

Jag grävde lite till rätt ut i gräsmattan, kanske 0,5m till och den låg på samma djup där.
Men att betala för att flytta den känns inte så aktuellt, nu vet jag ju rätt bra var den är och ska nog kunna undvika.
 
K Klass0n skrev:
Då känns våra 10-15 cm lite futtiga, även om det var ganska nära grunden på bilden.

Jag grävde lite till rätt ut i gräsmattan, kanske 0,5m till och den låg på samma djup där.
Men att betala för att flytta den känns inte så aktuellt, nu vet jag ju rätt bra var den är och ska nog kunna undvika.
Beror på när fiberarbetet utfördes, har inte koll på när Robust fiber kom men gissar på 7-8 år sedan,
 
A AndersS skrev:
Beror på när fiberarbetet utfördes, har inte koll på när Robust fiber kom men gissar på 7-8 år sedan,
Okej, då är detta tidigare.
Vet inte exakt men gissar på 10-15 år sedan.
 
A AndersS skrev:
Beror på när fiberarbetet utfördes, har inte koll på när Robust fiber kom men gissar på 7-8 år sedan,
Dock borde vanligt sunt förnuft får fibergrävarna att inse att 10 - 15 cm är på tok för lite. Lär inte klara ett enda spadtag för en rabatt.
Skall jag dock gå på egen erfarenhet så tar de inte instruktioner på allvar, förstår inte svenska, och gräver först, gräver sedan och är frågetecken sist om något går snett.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.