F
Vi har en Polardörr som inte håller tätt. Förra ägare har försökt täta med lite tätningslister.


Närbild på en vit ytterdörr som inte håller tätt, borttagna tätningslister och tecken på slitage samt smuts. Dörren verkar sitta snett. En metallställning syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rev bort listerna och då ser det ut såhär:
Spricka mellan dörr och dörrkarm där ljus sipprar igenom, visar problem med dörrens tätning. Något smutsigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man justera dörren så den går längre in på något vis? Är det snea gångjärn?
 
Hur ser det ut vid gångjärnssidan?

Hur ser det ut utifrån vid slutblecket när dörren är stängd?
 
  • Gilla
korven_b
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut vid gångjärnssidan?

Hur ser det ut utifrån vid slutblecket när dörren är stängd?
 
  • Dörr gångjärn på en vit insida av en dörrkarm visar detalj av montering och tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrtröskel, en trappa av trä och en svart yta. Det finns löv, småskräp och ett spindelnät i hörnet vid den vänstra sidan av dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nederdelen av en ytterdörr och en tröskel med löv och smuts vid dörrens fot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om låsbleck sitter riktigt och original tätningslist finns på plats, så är det garanterat en felaktigt satt karm.
Jag hade då justerat karmen så att dörren tätar och det beror då på hur den är monterad.
Är det karmskruvar, sitter foder och list spikade i karm och vägg, osv?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Om låsbleck sitter riktigt och original tätningslist finns på plats, så är det garanterat en felaktigt satt karm.
Jag hade då justerat karmen så att dörren tätar och det beror då på hur den är monterad.
Är det karmskruvar, sitter foder och list spikade i karm och vägg, osv?
Jag skulle tro att allt är orginal. Stämmer att karmen sitter med karmskruvar och spikat foder.

Men karmskruvarna går väl bara ut och in, ej i sidled?
 
De karmskruvar jag använt ska ha ett 14 mm hål borrat rakt genom karmen, så att karmen kan justeras både ut och innåt. Och beroende av hur foder/lister är fastsatta kan de behöva tas bort.
Sedan kan karmen vara monterad snett, då får man lossa karmen och rikta den. Jag brukar använda kilar och tvingar, när den sitter "rätt" så fäster man med karmskruvarna och tar bort kilarna. Hänger på dörren och finjusterar så att den går lätt.
Idag finns det också karmhylsor stället för karmskruv att använda.
 
Om man tittar på bilderna i inlägg 3 så ser det ut som att dörrbladet är jäms med dörrkarmen/tröskeln.

Finns det någon tätningslist på själva dörrkarmen på sidan med slutblecket samt på tröskeln?

För på dörrkarmen på gångjärnssidan och på överstycket ser det ut att sitta tätningslister.

Sen ser det ut att vara fel typ av tätningslister på dörrbladet, om det ska sitta några där.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Om man tittar på bilderna i inlägg 3 så ser det ut som att dörrbladet är jäms med dörrkarmen/tröskeln.

Finns det någon tätningslist på själva dörrkarmen på sidan med slutblecket samt på tröskeln?

För på dörrkarmen på gångjärnssidan och på överstycket ser det ut att sitta tätningslister.

Sen ser det ut att vara fel typ av tätningslister på dörrbladet, om det ska sitta några där.
Jag har en exakt samma dörr på framsidan och den har inga lister på dörren. Enbart i karmen. Tex.

Närbild av en dörrkarm med svarta lister insatta längs kanten, men utan lister på dörrbladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla hur befintliga listerna i dörrkarmen ser ut och jämför med listerna hos tex
https://www.leifarvidsson.se/

Ser också på sista bilden att den dörrkarmen är en brandklassad karm med expanderande brandtätning. Lite ovanligt som ytterdörr om det inte är till ett pannrum eller om annan byggnad står nära.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Kolla hur befintliga listerna i dörrkarmen ser ut och jämför med listerna hos tex
[länk]

Ser också på sista bilden att den dörrkarmen är en brandklassad karm med expanderande brandtätning. Lite ovanligt som ytterdörr om det inte är till ett pannrum eller om annan byggnad står nära.
Har kollat hos dem men de har inte. Går dock att beställa av Polardörren för 500kr i frakt. Men jag har ju redan hela lister så det är nog inte problemet?

Ja den är brandklassad, har ihopbyggt förråd och garage. Dock är dörren alltid öppen så känns smått meningslöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.