Ett svar jag hittat själv gäller Länsförsäkringar. Tabell - 0,2 för helkund. Inga andra rabatter.
 
Att leta lägsta räntan i listade räntor är inte så meningsfullt, för till syvende og sidst är det en förhandlingsfråga. Förvånansvärt ofta tycker den bank du alltid har haft att de också kan ge dig bästa räntan.

Som beräkningsunderlag är de dock ganska bra. Även om man kan få en lite bättre ränta är det skönt med lite luft i sina kalkyler åt rätt håll.

Sedan är väl frågan om man skall jaga varje hundradels procent närmast i absurdum. 0,10% ränteskillnad betyder på ett lån på 800.000kr hela 47kr i månaden efter ränteavdrag. Då börjar saker som vad betalkort och internetbank kostar, om banken debiterar aviseringsavgift för att berätta att de dragit månadens pengar för lånen samt vilka inlåningsräntor man har, att bli intressanta istället.
 
Kan inte se att det är annat än lägst ränta som gäller. Avisering och annat tjafs kan man ju idag i flertalet fall bli av med och ha autogiro alternativt e-faktura.

Att betala för internetbank? Förekommer det fortfarande? Jag har aldrig gjort det själv ens hos storbankerna. Enligt min uppfattning luras storbankerna mest med helkundskoncept och gratiskort hit eller dit. Dom 47 kr du anser är lite är dock 564 kr per år och det är många hushåll som har mer i lån än så idag.

Jämför istället produkt med en likvärdig produkt. Idag är det inga problem att ha flera banker. Ex. De flesta banker tar ut avgift för bankomatuttag utanför EU, eller Inom EU om inte i euro och samtidigt valutaväxlingspåslag för uttag/köp utomlands.

GE Money bank och ICA banken gör det inte. Skaffa någon av dem och ha för utlandsresor/semester utanför EU eller om du handlar byggvaror i ex Polen.

http://www.konsumentbankbyran.se/content.asp

Men du har rätt, pruta ska man alltid göra oavsett vad de säger. Gå med på att bli helkund om det ger lägre ränta. Öppna sen de banker du vill ha i andra avseenden. Man ska aldrig gifta sig med en bank :surprised:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.