MathiasS skrev:
Jag kan ju ge er en uppdatering på mitt problem....

Eltel har varit på plats och bytt ut modemet en gång till (först bytte jag själv till ett nytt som BB skickade, sedan provade teknikern med två andra) men resultatet är det samma. 3Mbit istället för åtta. Då loggades ett case mot skanova medans teknikern fortfarande var hos mig. Detta schablade man bort på BB men efter ytterligare en vecka och påtryckningar från mig åkte skanova till stationen. Dom hittade ingenting.

Vad är nu BBs lösning på problemet?

Jo, förslaget på lösning är att jag tecknar ett 2Mbit abb istället, för då får jag ju vad jag betalar för.....

När hastigeten bevisligen droppat från 8-10Mbit till 3Mbit, hur faan kan man nöja sig med felsökningen och säga att man gjort vad man kan? Det är inte speciellt svårt att mäta upp en kopparlina idag och exakt peka ut var problem uppstår. Det handlar förstås om ekonomi men man kan tycka att ett företag borde ta lite större ansvar för sin leverans. Sista ordet är inte sagt.
Heh, vad bryr du dig, du får ju fiber snart oavsett.
 
Här länkar jag till Telias dokument "Begränsningar i ADSL-tekniken"
http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-76930&tabId=3&OID=202611&type=EDITORIAL

Där jag bor i Järfälla, med kablar från mitten av 1970, stämmer Telias siffror. Vid ca 2 km har jag knappt 7 Mbit/s och i ett område ytterligare en kilometer bort, har man lite drygt 5 Mbit/s. Alltså Telias siffror stämmer med verkligheten. Vi betalar alltså då för "upp till 8 Mbit/s"
 
ollebanan skrev:
Heh, vad bryr du dig, du får ju fiber snart oavsett.
Får och får. Det är ju inte direkt bara att sitta å vänta på att det ska hända....;)
 
Meriks: Nej. Telia brukar inte parrallellkoppla i stolpar. De är normalt synnerligen anti mot allt som inte är seriellt

Xomilpa: det är som sagt synnerligen variabelt med kabelkvaliteten och antalet användare på kabeln.

Ett av de större problemen med ADSL är att signalerna i olika abb stör varandra i stamledningarna och det kan mycket väl vara det som har drabbat MathiasS också. Ett par abb till har tillkommit i kabeln och vips faller kvaliteten på kopparförbindelsen rätt kraftigt. Detta är ett av skälen till varför det inte går att säga något annat än upp till i vilkoren för ADSL
 
mats_o skrev:
Meriks: Nej. Telia brukar inte parrallellkoppla i stolpar. De är normalt synnerligen anti mot allt som inte är seriellt
Hur kan jag då ha samma nummer som kommer in i huset på 2 olika kablar?
 
Inte bryts väl ADSL för att man har paralellkopplade uttag? Och varför har du två inkommande ledningar? har det varit flera lägenheter i huset?
 
ADSL bryts inte men du kan få störningar av telefonin så att det i princip blir ett avbrott.
 
Jag säger inte att det inte är så i det här fallet men det är inte normalt. Det kan som sagt ha varit två lägenheter och sen har man gjort en fuling för att få ett nummer på alltihopa
 
Jo det har varit minst 2 lägenheter i huset, kablarna kommer till och med från olika stolpar men sammanstrålar i en stolpe där jag antar att de är ihopkopplade. Lite lustigt är det :)
 
Du får väl dra om telekablarna i huset och bara ansluta den ena kabeln, drar du en 4-ledare mellan jacken kan du ha "första uttag" vart du vill i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.