F
Jag skulle behöva fylla i några skruvhål och måla över i köket. Tyvärr så vet jag inte vilken färgkod det är. Går det ens att ta reda på eller man får bara gissa? Eller finns det kanske något typ lackstift eller färgpennor? Känns onödigt att köpa en hel burk väggfärg.

Närbild på en köksvägg med två skruvhål ovanför ett vitt element och bredvid en värmeregleringsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av beige panelvägg med diskreta räfflor och små skruvhål, tagen i samband med en fråga om att fylla i hålen och måla över i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I färgbutiker kan dom läsa av en färg men det kräver att du har en bit med dig, det är inte en perfekt vetenskap heller.
Det brukar gå att köpa färgprover för typ 50-60 kr och det räcker ju gott för att fylla i några hål. Du kan ju också köpa två olika kulörer (en för ljus och en för mörk) och blanda själv.
 
Köp snickerispackel, fyll hålen, slipa.
Måla sedan med ett eller två lager snickerifärg för inomhusbruk. Halvmatt. Stryk med brev pensel och inte roller som tidigare. Blir tokfint, njut av livet :=)
 
F
Var nere på colorama. Fick låna hem färgkarta och beställde ett prov. Kanske kartan är blekt men ser ju inte alls ut att blivit samma tyvärr trots att jag och frugan dividerade ett lång stund.

Ska åka ner igen imorrn och se om de kan hälla i nån svart droppe till kanske.


Min plan var att rolla men att först testa med pensel.
 
  • Provfärg applicerad på väggpanel, med två områden som visar test av olika färgnyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Provfärg applicerad på en färgkarta och vägg för att jämföra nyansen, där färgen inte matchar förväntningarna och verkar blekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.