Jag har ett stort äldre vedskjul på 3x2,9 m. I hörnen står 4 rejäla telestolpar försänkta i marken och det är gles panel. Inget golv (jordstampat och sten). Takreglar med plasttak.

Jag har inget behov av det som vedskjul och skulle vilja göra detta till ett enklare förråd för förvaring av cyklar, trädgårdsmöbler mm vintertid.

Är det rimligt att tro att man kan göra om detta till förråd genom att
1) gräva ur och lägga något enklare golv
2) slå på panel i springorna för att få det tätt
3) kanske byta till något stabilare tak

Jag tycker att virket verkar schysst. Det är målat med rödfärg och ser ok ut.
 
J juanxxx skrev:
Jag har ett stort äldre vedskjul på 3x2,9 m. I hörnen står 4 rejäla telestolpar försänkta i marken och det är gles panel. Inget golv (jordstampat och sten). Takreglar med plasttak.

Jag har inget behov av det som vedskjul och skulle vilja göra detta till ett enklare förråd för förvaring av cyklar, trädgårdsmöbler mm vintertid.

Är det rimligt att tro att man kan göra om detta till förråd genom att
1) gräva ur och lägga något enklare golv
2) slå på panel i springorna för att få det tätt
3) kanske byta till något stabilare tak

Jag tycker att virket verkar schysst. Det är målat med rödfärg och ser ok ut.
Why not.
Låter väl som en tanke för ett enkelt förråd bara ?
Behöver du ett annat golv dock ?
 
Ja alltså nu är det jordstamd med större stenar (kanske berg…) som sticker upp.

Vore schysst med plant golv. Lär ju behöva lägga plattor/block som stöttar upp.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J juanxxx skrev:
står 4 rejäla telestolpar
Dessa telestolpar brukar vara impregnerade med kreosot eller CCA-medel (koppar, krom, arsenik) och bör behandlas som farligt avfall, Ingen sågning mm i dessa.
 
En släkting hällde in singel i sitt förråd, blir plant. Visst det är ju vad det är att gå i, men det spelar kanske inte så stor roll?
 
Jämna ut marken t.ex. med singel, lägg ut några betongplattor och sedan kan du bygga ett enkelt trägolv ovanpå, konstruktion blir beroende av hur högt golvet får bygga.
Och lägg ner lite arbete på att göra det tätt och musfritt.
 
Får du bort stenarna om du gräver? Annars låter det lättare att få bort så mycket jord som går och fylla upp till en rimlig nivå med t ex makadam (inte singel). Vill du kan du sedan lägga något över det men för ett enkelt förråd funkar det som det är.

Alternativt gräv bort så mycket jord du kan och fäst ett trägolv i stolparna. Det är som att bygga en altan fast du slipper se den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.