Jag är mitt uppe i en renovering där ett steg är att kapa av vad jag trodde var två kopparrör och sedan koppla på flexibla anslutningsslangar istället. Anledningen är att den gamla köksblandaren sitter mitt på väggen och nu kommer den istället att sitta på bänkskivan.

Jag har planerat och köpt grejer för att göra det i denna ordning uppifrån och ner:
  • Ny blandare (10 mm)
  • Koppling (10x15)
  • Flexibel slang (15x15)
  • Kulventil (15x15)
  • Klämring med stödhylsa
  • Kopparrör
Men när jag skar bort den gamla isoleringen från rören idag fick jag mig en överraskning. Ett kopparrör och ett galvaniserat tjockare stålrör.

Hur löser man kopplingen på stålröret? Visst måste det vara någon isolerad koppling av något slag?
 
  • Två stående rör, ett kopparrör till vänster och ett galvaniserat stålrör till höger, syns efter borttagen isolering under köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man inte ska kapa och gänga (eller hitta en skarv någonstans) så är den enda tillåtna kopplingen Ulefos Uniflex. Vattetes röda plastklämring är enbart för värmesystem och inte tillåten för trycket i tappvatten.

Tänk på att varmvattenröret med rätt hög sannolikhet är 16 mm och inte 15 mm.
 
M -MaH- skrev:
Om man inte ska kapa och gänga (eller hitta en skarv någonstans) så är den enda tillåtna kopplingen Ulefos Uniflex. Vattetes röda plastklämring är enbart för värmesystem och inte tillåten för trycket i tappvatten.

Tänk på att varmvattenröret med rätt hög sannolikhet är 16 mm och inte 15 mm.
Tyckte jag mätte det till 15mm med skjutmått, men ska dubbelkolla det!
Om jag går på kapa och gänga metoden. Vad använder man för att gänga och vad bör jag skruva på gängan senare? Skulle jag eventuellt kunna sätta på en bit kopparrör för att kunna använda mig utav alla kopplingar jag redan köpt kanske?
 
lekmannamässigt lekmannamässigt skrev:
Jag är mitt uppe i en renovering där ett steg är att kapa av vad jag trodde var två kopparrör och sedan koppla på flexibla anslutningsslangar istället. Anledningen är att den gamla köksblandaren sitter mitt på väggen och nu kommer den istället att sitta på bänkskivan.

Jag har planerat och köpt grejer för att göra det i denna ordning uppifrån och ner:
  • Ny blandare (10 mm)
  • Koppling (10x15)
  • Flexibel slang (15x15)
  • Kulventil (15x15)
  • Klämring med stödhylsa
  • Kopparrör
Men när jag skar bort den gamla isoleringen från rören idag fick jag mig en överraskning. Ett kopparrör och ett galvaniserat tjockare stålrör.

Hur löser man kopplingen på stålröret? Visst måste det vara någon isolerad koppling av något slag?
Följ det galvade lite längre till dess du hittar någon vinkel, T-rör, skarvmuff där du kan lossa och få en gänga att ansluta vanliga klämringskopplingar till, sen drar du med koppar som du vill ha det. Betydligt enklare och billigare än att offra kopplingar för stålrör där eller att gänga när du inte har verktyg och vana för det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.