Exakt vad vill du att filtret skall göra?
Har du analyserat vattnet och upptäckt något som måste filtreras bort?
 
Min bullshit-detektor går i taket av deras marknadsföringsmaterial, känns som rent bondfångeri tyvärr.

Har du problem med vattnet om du har kommunalt vatten, kontakta kommunen / fastighetsägaren och begär ut aktuella analysdata. Har du egen brunn, beställ ett analyspaket från ett ackrediterat lab tex Eurofins och vidta effektiva filteråtgärder beroende på vad analysresultatet visar.

Finns inga andra sätt att få bra vatten.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Min BS detektor registrerade oxo max.

Om jag skulle gissa duger nuvarande vatten utmärkt. Om ingen vattenanalys motsäger det har man knappast något att vinna på att filtrera duschvattnet. Ofta dricker och duschar man i samma vatten. Duger det att dricka behövs knappast något filter för att duscha. Generellt sett.
 
De påstår att de rensar extremt många olika typer av föroreningar, men hänvisar enbart till en standard som gäller klorföroreingar.
Filtret ska dessutom vändas regelbundet!
Dvs allt som inte helt absorberas av filtret kommer sedan i koncentrerad form att sköljas ut...

Och som grädde på moset säger de att de är bäst i test utan att någonstans hänvisa till vem som utsett dem till det...

Precis alla former av bondfångerivarningar skriker på högsta volym.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Filter kan man möjligen överväga för dricksvatten och då väljer väljer noggrant filter efter problemet/ämnet man vill minska - tex. minska för hög fluor-halt för vatten till mat och dryck till småbarnen och då kanske ett sådant filter räcker från 500 liter till 2000 liter - det behövs inte många duschar i vattenmängd innan den är verkningslös...


Filter i duschen är rätt meningslöst - dels för att dusch drar uppemot 100 liter per gång och då blir ett filter snart mättat/tjänat ut, och dels dricker man inte eller väldigt lite av det.

Skall man hantera radon så är det radonett eller liknande förbehandling (som bokstavligen går ut på att lufta vattnet och man leder den på radon berikade luften utomhus senare) ut då det knappt går att fånga radon i ett filter då det är en ädelgas och fastnar på väldigt lite - det man möjligen kan fånga är radondöttrarna när själva radonet redan fallit sönder då de är i de flesta fallen laddade partiklar och kan fångas av olika ämnen med jonbytaregenskaper eller kladdar sig fast på aktiv kol (pga. sin enorma yta)
 
Vi får missfärgningar i våra badrum och det är evt järn, vi har kommunalt vatten.
Jag är medveten om att de verkar vara bondfångeri och har läst på Trustpilot där de flesta är negativa men tråden kan ge mej tips på alternativ tillverkare/säljare av denna typen av filter.
 
M maxmsm skrev:
Vi får missfärgningar i våra badrum och det är evt järn, vi har kommunalt vatten.
Jag är medveten om att de verkar vara bondfångeri och har läst på Trustpilot där de flesta är negativa men tråden kan ge mej tips på alternativ tillverkare/säljare av denna typen av filter.
Den typen av föroreningar påstår de sig inte ens vara testade för.
Det finns vattenfilter som kan ta bort järnföroreningar, men de fungerar på helt annat vis än den typen av filter som de marknadsför. Köp inte detta för att bli av med järn i vattnet.

Först och främst, kommunen redovisar på sin hemsida alla halter av föroreningar, inklusive järn. Om du har högre halter än vad de mätt upp finns det två alternativ:
Antingen att det sker i ledningsnätet till din egen fastighet, då är det kommunens ansvar och du kan be dem göra en mätning för att kontrollera att deras vatten verkligen är okej hos dig.

Alternativ 2 är att järnföroreningarna kommer från gamla rör i din egen fastighet, då är det fastighetsägarens ansvar att åtgärda och ett filter kommer inte vara speciellt lämpligt.
Det är ett tecken på att man har gamla järnrör som börjar tacka för sig, eller någon annan järnkomponent i ledningarna som borde tas bort.

Ett filter för att ta bort järnföroreningar är i praktiken bara för de som har en egen brunn och har problem med höga järnhalter i källan.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Den typen av föroreningar påstår de sig inte ens vara testade för.
Det finns vattenfilter som kan ta bort järnföroreningar, men de fungerar på helt annat vis än den typen av filter som de marknadsför. Köp inte detta för att bli av med järn i vattnet.

Först och främst, kommunen redovisar på sin hemsida alla halter av föroreningar, inklusive järn. Om du har högre halter än vad de mätt upp finns det två alternativ:
Antingen att det sker i ledningsnätet till din egen fastighet, då är det kommunens ansvar och du kan be dem göra en mätning för att kontrollera att deras vatten verkligen är okej hos dig.

Alternativ 2 är att järnföroreningarna kommer från gamla rör i din egen fastighet, då är det fastighetsägarens ansvar att åtgärda och ett filter kommer inte vara speciellt lämpligt.
Det är ett tecken på att man har gamla järnrör som börjar tacka för sig, eller någon annan järnkomponent i ledningarna som borde tas bort.

Ett filter för att ta bort järnföroreningar är i praktiken bara för de som har en egen brunn och har problem med höga järnhalter i källan.
Vad jag har sett så har kommunen ingen info om vilken kvalitet som det levererade vattnet håller.
Järnföroreningarna kommer inte från den egna fastigheten, vi har PEM-slang in till huset och rir i hela huset och allt VA byttes när vi renoverade -16.
Jag vet att det finns filter som ser ut som en rejäl gasflaska till en gassvets för de som har egen brunn och detta vill jag helst undvika.
 
Kommunen ska kunna presentera aktuella analysresultat på vattnet de levererar. Ta kontakt och kräv utredning av frågan.

Inte ok alls att ni får missfärgningar av det kommunala vattnet, då är det något allvarligt bekymmer som ligger på kommunen att reda ut om det saknas möjliga föroreningskällor i er fastighet.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Håller med - kommunal vatten skall vara så välkonditionerad och med pH på rätt sida av pH 7 samt låg järninnehåll att det bör inte blir rostfläckar i sanitetsporslin och handfat.

Är det blandat järnrör och kopparrör i fastighetens vattenledningsnät så kan man ev få problem om vattnets pH samtidigt är under pH 7.
 
M maxmsm skrev:
Vad jag har sett så har kommunen ingen info om vilken kvalitet som det levererade vattnet håller.
Det är lagkrav på att de kan presentera det, så det är inte en fråga om de har den informationen, det är enbart en fråga om var den finns.
Och ja, det är den storleken på filter (med förbrukningsmaterial i "gasflaskorna") som behövs om man ska bli av med järnet i vattnet. Allt annat är bondfångeri.

Men det låter ju utmärkt att ni har PEM ledningar och kan avfärda att ni är källan till järnet.
Kontakta kommunen och be om deras rapporter och rapportera samtidigt att ni har höga järnhalter i ert dricksvatten och vill att de undersöker saken närmare. Det kan mycket väl vara en gammal ledning i gatan som behöver bytas ut.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.