Hej

Jag har lite funderingar ang. verklig effekt från kompressorn i en Nibe 360P. Jag har försökt få fram effekten genom att ta tid på hur lång tid dettar för kompressorn att värma VV efter ett bad t.ex. Jag har ingen elpatron inkopplad och cirkpumpen avstängd.

Jag startar tidräkningen då VP:n VV temp stabiliserat sig efter ett bad (VVtemp är då c:a 30 grader). Sen tar jag tiden för hur långt det tar för enbart kompressorn att höja VVtemp till 50 grader. Snittet blev då 5.5 grader/timme. Detta ger c:a 1530 Watt i effekt per timme (240 liter x 4180 x 5.5 / 3600). Alltså inte alls i närheten av 2000 kW som specen säger.

Jag körde samma test igår kväll och då hade jag helt plötsligt 7 graders uppvärmning per timme. Då blir det istället 1950 Watts effekt, vilket ju är bättre. Jag hade samma förutsättningar (samma fläkthastighet och bara kompressor) men jag noterade att temp på luften ut från VP: var mycket lägre (+ 2 grader istället för + 5 grader). Jag hade dock ungefär samma temp på luften in i VP:n (c:a +24.5 grader). Detta kan kanske förklara skillnaden i effekt. Men varför skiljer sig tempen ut från VP:n så mycket mellan 2 kvällar?

Vad kan påverka detta mer än fläkthastigheten (som ju var samma i de bägge fallen)?

En annan fråga: drar kompressorn mer ström då den jobbar mot högre VV temp eller är det bara så att den ger mindre effekt? Ytterligare en fråga: drar kompressorn mer ström ju större skillnaden är mellan luften in och luften ut ur VP:n (alltså drar den mer ström ju mer energi den drar ut från ventluften) eller är det så att kompressorn alltid drar lika mycket ström och mängden energi den kan få ut från luften beror bara på mängden luft?

/Klein
 
kompresorn ger olika effekt, beroende på tempraturenran på dens kalla & varma sida, så 2kW ger den bara under optimala förhålanden, inte under varmvattenladdnign.

hittar inte mitt effekt diagram, måste ha det för att veta att jag säger rätt när det gäller de andra frågorna.

skroll & kolv kompressorer betersig olika tror du har kolv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.