A Avemo skrev:
Är tändstiftet blött? Det är inte bara för lite bensin som kan få den att trilska. Även för mycket kan göra att den inte startar. Om du rycker i snöret några gånger med stiftet ur kan du bli av med en del av eventuellt överskott.

Om du pumpar på primerblåsan, kan du då se bränsle gå genom slangarna?

Varför då? Den har väl fungerat tidigare? Misstänker du att någon har bytt plats på dem? Jag tror att de har olika dimension för att det inte skall vara lika lätt att sätta dem fel.
Det är grannens maskoin, den har stått ett tag tydligen
Han ville ha hjälp.
 
Jag kan gå ut och kolla hur de sitter på min men det ser väl rätt ut tänker jag spontant? Byt bränsle om du inte redan gjort det, gammal sunkig pumpsoppa ska man kasta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag kan gå ut och kolla hur de sitter på min men det ser väl rätt ut tänker jag spontant? Byt bränsle om du inte redan gjort det, gammal sunkig pumpsoppa ska man kasta.
Tackar för det jobb du lägger ned
👍
 
MultiMan
På min kolibri var det stopp i tanklockets luftning
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
Ingen fara, tycker det är kul med småmotorer. De flesta kan relativt enkelt övertalas att hoppa igång.

Så här ser det ut på min, dina slangar verkar sitta som de ska och den tjockare slangen är returslangen. Man ska tydligt se hur det bubblar litet i slangarna när man trycker på primerblåsan, punpa tills det slutar bubbla så vet du att det finns bensin till förgasaren iaf som steg 1.

Sedan luftfiltret, på min är det ett enkelt skumgummifilter. Detta kan man rengöra med ljummet vatten och diskmedel om det är skitigt, torka det så gott det går dvs pressa ur allt vatten och återmontera.

Närbild av förgasaren på en småmotor med bränsleslangar och en röd primerblåsa som är lite smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gräs- eller busktrimmer med ett grönt skumgummifilter och röd kåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ingen fara, tycker det är kul med småmotorer. De flesta kan relativt enkelt övertalas att hoppa igång.

Så här ser det ut på min, dina slangar verkar sitta som de ska och den tjockare slangen är returslangen. Man ska tydligt se hur det bubblar litet i slangarna när man trycker på primerblåsan, punpa tills det slutar bubbla så vet du att det finns bensin till förgasaren iaf som steg 1.

Sedan luftfiltret, på min är det ett enkelt skumgummifilter. Detta kan man rengöra med ljummet vatten och diskmedel om det är skitigt, torka det så gott det går dvs pressa ur allt vatten och återmontera.

[bild][bild]
Jättebra!

Det som saknas ser jag , är luftfiltret, jag kan ju ta en liten svamp och klippa till?
Tackar, jag ska testa i morgon, med nytt bränsle
😀
 
Ja en vanlig tvättsvamp funkar säkert fint, man vill inte att det ska sugas in jord och bös i maskinen.

Passar på att fråga: känns kompressionen ok när du drar i startsnöret, dvs att det är litet ryckigt och jobbigt som det ska? Om maskinen gått länge utan luftfilter finns en risk att cylinderloppet och kolvringarna tagit stryk men det får vi hoppas de inte gjort.

Se till att köpa bra alkylatbensin avsedd för luftkylda motorer, oljan bör vara JASO FC/FD-klassad som tex Aspen 2T. Köp inte alkylatbensin avsedd för utombordsmotorer, den oljan är TCW-3 klassad och har fel egenskaper.
 
  • Gilla
ChristerMyr och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för all hjälp !
😀
 
T
Har den stått ett tag är säkert förgasarn igenstatt, öppna och rengör så går den garanterat igen
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
Ja det kan vara nästa steg, om inte de enkla åtgärderna räcker. Har det körts skitbensin i maskinen, kanske med mycket etanol som sugit vatten och sedan fått stå och sura ihop så kan absolut förgasaren behöva renoveras.

Måste säga att jag faktiskt aldrig behövt rengöra några membranförgasare trots att jag har en betydande arsenal av motorsågar, röjsågar, trimmers, häcksaxar med åtskilliga driftstimmar på nacken. Men som sagt, jag kör uteslutande på alkylatbensin av bästa kvaltet bla för att slippa helt onödiga förgasarproblem.
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror att du börjar i fel ände. Vilket problem har du med motorn och vad fick dig att misstänka bränslepumpen. Den vita klumpen i änden på slangen är som sagt ett bränslefilter. Det ser rent ut. Men om det är smutsigt kan man lossa det från slangen och blåsa med tryckluft bakvägen. Den svarta prylen gissar jag är en stropp som tanklocket är tänkt att hänga i när det är avskruvat. Den tunna slangen med filtret på är sugledningen för bensin. Den tjockare slangen gissar jag är en returledning från förgasaren. Och den behöver inte vara under ytan i tanken.
Tackar, du är en ängel!😇
 
Har också en. Fick problem jag med min, köpte en ny förgasare men helt hopplöst att ställa in den.
Du kan få min 😉
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Har också en. Fick problem jag med min, köpte en ny förgasare men helt hopplöst att ställa in den.
Du kan få min 😉
Tackar!
Jag hör av mig i så fall!

Tusen tack.😇
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
ChristerMyr ChristerMyr skrev:
Tackar!
Jag hör av mig i så fall!

Tusen tack.😇
Hej igen Ni alla trevliga som hjälpt mig med denna Colibri!
Men, den funkar inte i alla fall.
Har bytt bränsle
Kollat tändningen, den ger gnista
Tänker köpa ett nytt stift
Tillverkat ett nytt luftfilter
Men jag vet inte hur man kollar tändspolen?
Bränslet från tanken kommer fram till förgasaren.
Men jag kan inte se att bränslet kommer in i cylindern
Kan man ta bort alla packningar och membran i förgasaren, när man rengör den?
Mitt sista jobb på denna maskin, blir att ta bort cylindern och kolla kolvringar.
Kompressionen är inte mycket att skryta med.
Kan man hitta värden på kompression, tändspole och övrigt ......någonstans?
Efter allt jag lärt mig om Colibri, genom Er och tråden här,
så kanske jag blir "specialist" på denna maskin i framtiden??
Jag har svårt att acceptera när jag inte förstår!
Hör gärna av Er igen olch lär mig mer!

Tusen tack till alla som lärt mig en hel del till nu!❤️
Christer
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.