Jag hoppas jag har rätt namn på apparatdosan, eller om det är en kopplingsdosa?

Jag vill hänga upp ett skåp på väggen och istället för att skära hål för en 16 cm lång utanpåliggande dosa (https://www.hornbach.se/p/dosa-schn...-dosa-med-integrerad-ram-2-fack-vit/10310641/) så hade jag velat få tv uttagets sladdar att ligga så platt mot väggen att jag hade kunnat täcka den med bakstycket av skåpet. Behöver fortfarande skära ut för två andra uttag... men hade varit snyggare och gett mer utrymme inuti skåpet om jag hade kunnat ta bort den största skrymmande dosan. Det finns en mån på 250 mm som sladdhärvan kan sticka ut från väggen för att kunna täckas. Jag använder inte tv-uttaget men tänker att det hade varit schysst att ändå ha det kopplat och kanske brandfarligt(?) att ha okopplade sladdar hängandes fritt bakom skåpet.

Min fråga är, kan jag karva lite i apparatdosan för att få ett hål som jag kan låta ena sidan sticka ut i lite för att kunna skjuta in hela klumpen i hålet? Väggen är av betong och en yttervägg. Jag har tänkt skaffa en mätare som kan mäta el, vvs, reglar i väggen för att känna mig mer säker i framtiden när jag öht borrar i väggen. Okej eller no-no och då, förslag på andra lösningar?
 
  • En närbild av en vit apparatdosa på väggen med kablar, inklusive koaxialkabel, som kommer ut ur en rund öppning nedanför dosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En apparatdosa på en betongvägg med kablar och uttag delvis exponerade genom ett hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • TV-anslutning i en apparatdosa med kablar synliga på en vit vägg av betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en apparatdosa med elsladdar, kopplingar och en utanpåliggande dosa inuti en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ta bort "avgreningen" och sätta en "rakskarv" i stället, då får allt plats i dosan.
Googla på F-kontakt.
Spar det du plockar bort så att du senare kan återställa allt.
Normalt behövs inte skarven" över huvud taget utan man skarvar vidare i uttaget. Men det kräver att man har rätt uttag för det finns några olika varianter för olika förutsättningar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Som jag förstår det så behöver jag inte "klumpen" i mitten, utan kan ersätta den med tex en sånhär: https://www.amazon.se/-/en/1S26/dp/B098J56S35.

Kommer tv-uttaget att funka även med f-kontakt? Att den "klump" som sitter nu har samma funktion men bara är lite äldre och mindre slim. Huset är byggt -85. Jag äger lägenheten själv men vill ändå lämna den någorlunda schysst framöver (även om folk nu förtiden knappt använder antennuttaget...)
 
Eller är detta något att spara på? Nu har jag inte kollat bakom antennuttaget men kan man inte koppla från det med för att få ytterligare mer plats i skåpet och mindre meck med att såga i bakstycket. Och hur gör man då för att det inte ska vara el rätt ut i sladdarna och det riskerar att brinna?
 
  • Löst antennuttag med sladdar som hänger ut från väggen, den borttagna plåten och hålet i väggen synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den raka skarven går mellan två sladdar. Hur gör jag med den tredje lösa sladden?
 
Aha, nu ser jag svaret att jag kan plocka bort uttaget. Då försvinner ju tredje sladden.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
NU fattar jag hur allt hänger ihop! Det fanns ingen el bakom uttaget utan satt bara på väggen. Då förstår jag den raka kopplingen med. Tusen tack för hjälpen!
 
  • Närbild på ett monterat dosa för eluttag på en vägg, med synliga vita kablar och ett oanslutet kontaktdon som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver lägenhet, det betyder sannolikt att flera delar på antennen. Om du tar bort splittern kan det eventuellt påverka signalen för övriga boende. I teorin så ska man använda sig av CANT ansluten tekniker för att få det rätt.

Men troligtvis räcker det med en dubbelhona för F-kontakt.
 
Ja det kan knappast bli sämre, det som sitter där nu är knappast nått som en CANT ansluten tekniker utfört.
 
  • Gilla
merbanan och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, jag provar och så vet jag om det skulle dyka upp nått.
 
STORT tack för hjälpen! Det blev över förväntan mindre hål att såga i tvbänken då allting nu ligger så platt och fint i väggen. Bara vägguttaget som kommer synas inne i skåpet, smidigt, då behöver jag inte dra massa kabelkanaler för att dölja sladdar från den heller..
 
  • Hål i vägg med kablar synliga, där vägguttaget är monterat för att dölja sladdar från en TV-bänk, sett inifrån ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.