Har tagit bort marksten som har lagts som gångväg för 20 år sedan. Under markstenen är det packad sand. Se första bild

Vi skulle vilja lägga betong med grus runt om, se andra bild. För att undvika att ogräs växer igenom gruset planerar jag att lägga markduk ovanpå den packade sanden och sedan grus direkt på sanden.

Mina frågor är: Kan jag lägga betong direkt på den packade sanden och ha markduken endast runt betongen? Eller ska jag lägga markduk överallt och lägga betongen direkt på markduken? Eller tänker jag på hela processen helt fel?
 
  • Borttagen marksten avslöjar packad sand med spår av gräs, redo för betong och grusläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som arbetar med att ta bort gräs längs betonggångväg, med skottkärra och grustäckt yta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjuter du betongen först har du inte en chans att få skarven mellan betong och duk tät, så av den anledningen markduk över hela först. Om du inte ska ha väldigt stora betongsegment, då kanske det går klippa remsor till skarvarna med ordentligt överlapp

Men ogräs kommer växa ändå i gruset ovanför markduken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack! Kan man lägga betong direkt på markduken?
 
Gissar att betongen inte märker någon skillnad. Den gjuts ju direkt på grus, för att hänga i luften, på EPS-isolering i husgrunder och under vatten. Eventuellt tar markduken skada men den gör nog ingen nytta under betongen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alltså bara hälla ut betong sådär kommer det inte börja spricka snart, måste det inte till nån sorts armering? Frågar bara har ingen kunskap
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.