Jag har haft svårt att komma i kontakt med min solcellsinstallatör Solcellsproffsen och har nu förstått (?) att dom nyligen begärt sig själva i konkurs. Våran anläggning är drygt 1 år gammal och Solcellsproffsen är vår kontakt i händelse av problem, vem sjutton ska man vända sig till nu om man stöter på problem? Garantier?

Att jag försökt komma i kontakt med dom har att göra med att vi nu haft det första solcellsåret och anläggningen producerar 25% mindre är beräknat (ja, normalt solår enligt SMHI). Nog för att jag inte hade räknat med exakt vad offerten sade men 25% mindre känns ändå lite konstigt. Vad har ni för erfarenheter kring det? Anläggning som ej är optimerad eller bara att tugga i sig att vi fick en glädjekalkyl?

Mvh
Peter
 
Solcellsproffsen är väl bara en installationsfirma och garantierna de har lämnat är väl bara på att fackmannamässig installation har utförts. Garantier på solcellspaneler och växelriktare utfärdar tillverkarna.

Vad menar du med att din anläggning inte är optimerad, inte optimalt komponerad?

Vad har du för växelriktare och typ, vilken fabrikat och typ på panel?
Hur många separata solcellspanelsträngar, hur många paneler i varje sträng.
Vilket väderstreck vätter panelerna åt? Panellutning?
 
A Arnodt skrev:
Solcellsproffsen är väl bara en installationsfirma och garantierna de har lämnat är väl bara på att fackmannamässig installation har utförts. Garantier på solcellspaneler och växelriktare utfärdar tillverkarna.

Vad menar du med att din anläggning inte är optimerad, inte optimalt komponerad?

Vad har du för växelriktare och typ, vilken fabrikat och typ på panel?
Hur många separata solcellspanelsträngar, hur många paneler i varje sträng.
Vilket väderstreck vätter panelerna åt? Panellutning?
Jag menar att om min nya anläggning levererar 25% mindre än beräknat så vill jag veta varför. Jag är inte insatt i alla tekniska detaljer, därför hade det varit trevligt om leverantören kunde ge mig en förklaring.

Jag satt med säljaren och gick igenom alla tänkbara förutsättningar och han matade in dom i sin beräkningsmodell. Den spottade ur sig en förväntad årlig produktion och vi diskuterade naturliga variationer i den. Och som jag upplevde det så var beräkningen och efterföljande diskussion rimlig. Därför känns 25% mindre produktion konstigt, ingenting har ju fysiskt förändrats sedan säljtillfället.

Jag kanske bara ska släppa det här men det ligger och skaver lite. Ni som har solceller, hur mkt brukar det skilja mellan beräknad och faktisk produktion?

Mvh
Peter
 
Hej
Jag har använt Solcellsproffsen/EnableEnergy i alla mina installationer.
Jag blev uppringd av PowerSolar som tagit över verksamheten. Och de ska tydligen gå att kontakta via EnableEnergys hemsida. Räkna med att de tar betalt för service på Enables installationer.
Min första solcells-etapp producerade mindre än plan pga skugga från omkringliggande skog.
/Rasmus
 
  • Gilla
PeterH74
  • Laddar…
K
Om jag minns rätt så var väl förra hösten, mitten på Sept och framåt, väldigt regnigt och mörk men om SMHI säger att det var ett normalt solår så kanske det är så.

Min kalkyl låg på 15 100kWh men mitt första år gav bara 13 160 kWh så min förhoppning var att det berodde på förra höstens regnande men det kanske jag kan glömma då om de säger att det har varit ett normalår gällande soldagar.

Men 25% skillnad låter ju ganska saftigt.
 
  • Gilla
PeterH74
  • Laddar…
K
Du kan ju posta detaljerna här om din anläggning och få en oberoende översikt. Om det är något grundläggande misstag de gjort.

Garanti har du mot tillverkarna, men inte mot optimering eller förändring av anläggningen. Men beroende på deras närvaro i Sverige kanske du kan få råd av tillverkaren av växelriktaren.

Även andra installatörer av samma fabrikat kan vara intresserade av att titta. Främst dokumentation till att börja med, samt övervakningsportalens siffror. Om deras tekniker kommer fram till att något inte är optimalt installerat kan de ge ett kostnadsförslag. Just nu är det ju inte samma hets på nyinstallation och då är eftermarknad viktigt. Kan man då vinna över dig är det ju också en vinst för dem.
 
Beräknad produktion(kWh) för oskuggade solcellspaneler per år brukar stämma bra, i alla fall +/- 10%, med den verkliga produktionen.
Vet du inte fabrikatet och typen på din växelriktare och på panelerna?
Inte heller hur många paneler du har?
Var i landet är anläggningen?

Det är lätt att göra en beräkning av förväntad produktion, men då behöver man veta vad det är för utrustning, och i vilka väderstreck panelerna är, annars omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.