Har fått offerter på 2 olika fabrikat hybridväxelriktare allt annat lika.
1 st har under 100 v i startspänning, den andra är startspänningen 180 v.
Har detta betydelse på producerad effekt eller helt betydelselösa?
Är det någon parameter som är viktig att hålla koll på i teknisk mening när man väljer växelriktare?
 
Startspänningen är i stort sett betydelselös. En typisk sträng med paneler ger runt 500-700V vid någorlunda ljus. När spänningen är så låg som 100V ger panelerna ändå knappt någon effekt att tala om. Så bortse från den parametern.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Startspänningen är i stort sett betydelselös. En typisk sträng med paneler ger runt 500-700V vid någorlunda ljus. När spänningen är så låg som 100V ger panelerna ändå knappt någon effekt att tala om. Så bortse från den parametern.
Har du/ni något förslag på vilka parametrar som är viktigast att titta på när man jämför hybridväxelriktare?
 
Förmågan att kunna köra ö-drift vid strömavbrott, antingen som reservkraft med lägre effekt eller med sin fulla effekt på alla faser. Kräver att man har ett batteri. Inte alla hybridväxelriktare klarar detta.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
K
Det spelar ingen roll när det handlar om så låga värden. Det som kan ställa till det är om du har en mindre slinga.
 
Hur många Volt klarar den som har 100V? Startar de så tidigt brukar de inte klara så hög spänning.
 
R Robert-san01 skrev:
Hur många Volt klarar den som har 100V? Startar de så tidigt brukar de inte klara så hög spänning.
Det ser ut såhär;
Alt 1; Fronius 8 kw plus (hybrid) Udc min-Udc max 80-1000 V
Alt 2. Sigenergy Stor EC 8 kw (hybrid) star-up 180 V max DC input 1100 V
 
roland53 roland53 skrev:
Det ser ut såhär;
Alt 1; Fronius 8 kw plus (hybrid) Udc min-Udc max 80-1000 V
Alt 2. Sigenergy Stor EC 8 kw (hybrid) star-up 180 V max DC input 1100 V
Det är två helt olika koncept du fått förslag på.

Det ena är en växelriktare, det andra ett system.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är två helt olika koncept du fått förslag på.

Det ena är en växelriktare, det andra ett system.
Ja, förutom växelriktare så innehåller båda förslagen batteri smartmätare etc. Men jag läser direkt från databladen och när det gäller Fronius så står det i klartext. Sigenergy 8.0 TP står start-up voltage 180 Max DC input 1100 V och det kan väl inte avse något annat än växelriktaren? Något annat i systemet behöver väl inte en viss start-up spänning?
 
roland53 roland53 skrev:
Ja, förutom växelriktare så innehåller båda förslagen batteri smartmätare etc. Men jag läser direkt från databladen och när det gäller Fronius så står det i klartext. Sigenergy 8.0 TP står start-up voltage 180 Max DC input 1100 V och det kan väl inte avse något annat än växelriktaren? Något annat i systemet behöver väl inte en viss start-up spänning?
Jag har koll på båda systemen men du fokuserar på helt fel detaljer. Start spänningen är helt ointressant för dig, det är intressant för projektören som ska designa ditt system.

Fundera istället på vilka funktioner och egenskaper som är viktiga för dig.

Fronius har en 1-fas backup port. Sigenergy har möjlighet till 3-fas UPS backup.

Fronius har batteri som inte har individuella BMS. Sigenergy har det.

Fronius har 10 års garanti, Sigenergy 10 (+5).

Osv.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
individuella BMS.
.... och BMS är förkortning på? Uppskattar om svaren inte innehåller förkortningar, som inte är självklara för en total nybörjare 😇
 
Battery management system.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.