Jag har renoverat övervåningen på min kåk som är byggd på 40-talet. För att ljudisolera mellan våningarna så har jag bl.a tagit bort 28 mm tjockt spontan plank (spikat på golvreglarna) och ersatt det med golvspånskiva samt dubbla golvgips.

Det gipsade taket till undervåningen sviktar på några ställen. Det är alltså inte helt rakt längre. Bör jag oroa mig för om reglarna klarar av den nya belastningen eller har jag mycket tillgodo fortfarande?

Vi bytte även taket från tegelpannor till betongpannor och kortlade golvreglarna.

Bilden visar de åtgärderna som är utförda samt var problemet uppstår som mest. Försökt göra det tydligt men ni får gärna ställa följdfrågor.
 
  • Byggritning som visar tvärsnitt av golvkonstruktion med golvspånskiva, golvgips, stenull, golvreglar och plattjärn. Textrutor beskriver materialmått och placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En genomskärningsbild av en tvåvåningsbyggnad med markeringar och texter som visar åtgärder och problemområden efter en renovering, inklusive buktande gipstak och spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite udda att hjärtväggarna inte står över varandra men den har du inte flyttat? Även konstigt med plattjärnen. Men de kanske kom till för att rädda ovanstående väggplacering. Gungar golvet eller är det en statisk sättning som är stum?
 
optimizer optimizer skrev:
Lite udda att hjärtväggarna inte står över varandra men den har du inte flyttat? Även konstigt med plattjärnen. Men de kanske kom till för att rädda ovanstående väggplacering. Gungar golvet eller är det en statisk sättning som är stum?
Inte flyttat på hjärteväggen.
Plattjärnen lades till för att styva upp bjälklaget enligt akustikerns rekommendation. Det hade dock varit bättre med plattjärn utan gapet under den övre väggen egentligen.. (men gjort är gjort)

Golvet gungar något (men det gjorde det innan med). Sättningen i sig är stum, men jag har inte heller sett hur det ser ut när någon belastar golvet ovantill, så det ska jag göra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.