Skulle du använda en sådan tjänst?

  • Ja, absolut! Det låter både praktiskt och kostnadseffektivt.

    20 Röster 35,1%
  • Kanske, om jag kan få snabba och tillförlitliga lösningar.

    10 Röster 17,5%
  • Nej, jag föredrar att ha en elektriker på plats direkt.

    22 Röster 38,6%
  • Jag behöver veta mer innan jag kan bestämma mig.

    5 Röster 8,8%
  • Antal röster
    57
Jag röstade nej, men det fanns inte alternativet "Jag behöver ingen hjälp med sånt" 🤓
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fairlane
Det enda skälet jag personligen kan se till att nyttja något liknande är för att diskutera vad jag vill ha utfört och att elektrikern då kan ha med sig rätt saker när hen kommer och slipper åka till grossisten och hämta. Så har jag nyligen gjort vid köp av värmepump. Där ingick det visserligen i offertarbetet, men en värmepump är en större affär så jag förstår att man kan göra sådana genomgångar via en telefon med kamera, även när man inte får alla affärer.

För att slippa ringa en jourelektriker är jag mer tveksam om det är en bra affärsidé. Man måste ändå ha en elektriker standby och de enda fall man i princip kan lösa är om kunden inte kan byta huvudsäkringar, byta vanliga säkringar (eller återställa dvärgbrytare) eller återställa en jordfelsbrytare. Det finns förvisso kunder där det är så enkelt, men jag tror (utan att veta) att det ändå är mer av undantag när folk ringer jourelektriker.

För att vägleda vid byte av strömbrytare så är jag tveksam till att många skulle nyttja tjänsten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
En lösning som *kanske* kan fungera, även om det i så fall enbart är fram tills dess att lagen blivit uppdaterad är om man i samband med att man ringer upp Online-Elektrikern även skrivs in i deras egenkontrollprogram...
Då "får" man ju göra lite mer saker under översyn, även om det absolut inte är tänkt att användas på det viset och man bör nog räkna med rätt intensiva attacker/åtgärder från fack och juristhåll. :)
 
  • Gilla
Svante Svenson och 4 till
  • Laddar…
Vems blir ansvaret om det händer nått? tex. Kåken brinner ner?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag har mycket svårt att se att det för företaget skulle vara lönsamt att ha någon som alltid är till hands.
Dels är troligen uppdragen relativt begränsade och "gubben" ska ju ha lön för 8 timmar per dag, så för att "löna sig" måste "gubben" även syssla med andra saker för han kan ju inte sitta i timmar och dagar och vänta på telefon.
Och för egen del tycker jag att det är svårt att få en klar helhetsbild genom att titta på en skakig telefonfilm där en amatör filmar det som denne tror är av värde.
Man behöver inte gå längre än till det här forumet för att inse svårigheterna med att förstå bilder och beskrivningar som görs av "vanligt" folk
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
P
Man får inte glömma att det sen tillkommer:
'Lyfta-på-luren-avgift'
'Jourtelefonstillägg'
Alla bra råd kostar 500% mer för "det är för garantin"

OBS. Ironi om ni inte förstod det
 
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vems blir ansvaret om det händer nått? tex. Kåken brinner ner?
Ska det vara det minsta ekonomiskt fungerande så förutsätter jag att man bygger en organisation med organisationsnummer som går i konkurs vid behov. För några ansvarsförsäkringar som accepterar de där villkoren lär inte finnas till rimliga kostnader...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att frågan är felställd. Den borde lyda typ

Är du beredd att betala 300 spänn för att få prata med en outbildad elektriker som bara kanske kan lösa ditt problem och kanske se till att ha med sig rätt materiel?

Tanken är god, men jag tror inte det kommer att fungera.
  • Ett personligt problem är tjat med en okänd pratkvarn. Hur många innehavare klarar att att kort, koncist och redigt förklara sitt problem, och utan att sväva ut i "jag kom hem, parkerade bilen, låste upp och nåt var konstigt med lyset och igår brände jag äggen på spisen".
  • Många är nog glada över att få prata med någon men inser kanske inte att det kostar dem 300 spänn. Det leder till lycksökare där man sätter in en kurator istället för elektriker.
  • Om strömmen är borta så vill man kanske inte krångla med betalning via swish etc först för att få hjälp, och sedan ska de lyckas sätta upp ett videosamtal.
  • Det är väldigt lite som en innehavare kan och får göra själv.
  • 300 spänn för att få hjälp med att skruva ihop några lampsladdar??
  • Text och bilder på detta forum fungerar lika bra, och där det inte räcker så blir det inte bättre med ett videosamtal.
  • Det kommer att sluta med att dessa tjänsteleverantörer ger kunden en avancerad instruktion för hur de stänger av strömmen på sin moderna elmätare och sätter på den igen.
  • I bästa fall får man en tid då en elfirma kan dyka upp, för 300 spänn...
Sök lyckan nån annanstans.
För en gång skull, är vi väldigt överens. Precis samma problem och farhågor kände även jag när jag läste TS.
Den enda lilla fördel jag ser, är möjligtvis punkt 3 i TS, om att elektrikern kan få med sig rätt material vid eventuellt fysiskt möte. Men, det rena elektriker använder i material-, och verktygsväg finns ju ändå till 99% i servicebilen. Så inte heller där är det någon större mening.
Med tanke på behörighetskrav så tror jag inte heller denna elektriker skulle kunna avhjälpa så mycket annat än säkringsbyten. De människor som är så pass händiga att de kan öppna och ändra något i en kopplingsdosa, vägguttag, eller strömbrytare har även sannolikt mer kunskap än vad en elektriker kan ge via telefon/videosamtal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kabelfeber1
Dessa tjänster involverar ej outbildade elektriker utan erfarna elektriker med års erfarenhet. Tjänsterna är speciellt utformad för akuta elarbeten och kan effektivisera processen för att bespara större belopp, till exempel 7000 kr för några minuter, genom att undvika dyra jourbesök. Och ja det finns en enorm marknad med konsumenter som blir lurade av eljour utryckningar på dessa summor. Ni på bygga hus tillhör ju ett helt annat segment (Som gärna går den längre vägen söker runt på internet/testar er fram för att lösa problemet på egen hand)

Det handlar om att erbjuda snabb problemlösning rådgivning och eventuell skärm-delning för att bättre förstå problemet och vid behov förbereda sig inför ett fysiskt besök om det behövs.

Jag driver idag en etablerad elektrikerverksamhet i Stockholmsområdet med inriktning på mindre eljobb och jouruppdrag. Med över 10 års drift av företaget och 25 års erfarenhet inom branschen, erbjuder jag pålitliga och snabba lösningar för både akuta och planerade elarbeten. Min verksamhet har byggts på en grund av kvalitet och kundfokus, och jag strävar alltid efter att leverera service som överträffar förväntningarna, oavsett uppdragets omfattning.


Med erfarenhet vet jag att många jouruppdrag faktiskt kan lösas utan att en elektriker behöver åka ut på plats. Elektriker vill naturligtvis ha jobb och sälja material, vilket ibland leder till att de inte erbjuder hjälp på distans utan direkt föreslår ett platsbesök. Resultatet kan bli att elektrikern är där i några minuter men debiterar en full jourutryckning för ett enkelt fel som kunde ha lösts på distans, eller ett problem som tillfälligt kan åtgärdas och sedan planeras för ett senare besök när det är mer kostnadseffektivt.


En jourutryckning kan kosta mellan 5 000 och 7 000 kr. Om man istället tar en konsultation med en behörig elektriker på distans för 300 kr, och det ändå krävs ett platsbesök, kan detta planeras in för cirka 1 700 kr, där de 300 kronorna dras av från platsbesökskostnaden. Detta ger elektrikern incitament att ge bästa möjliga service och prioritera att lösa problemet på distans, utan att sälja in ett onödigt platsbesök.


Vidare, gällande lönsamhetsfrågan, handlar det inte bara om intäkter från samtalet. Det finns fler alternativ att ta andel från de uppdrag som våra noga utvalda anslutna elektriker utför, medlemskap, avtal med fastighetsägaren etc. Listan kan göras lång med olika intäktsmodeller. Tar gärna emot förslag om ni har något vettiga för intäktsbiten?

En annan positiv aspekt är att efter distanssamtalet kan vi som elektriker skapa en så pass bra uppdragsbeskrivning och ofta erbjuda ett fast pris för åtgärd direkt vid distanssamtalet, samt pricka ett rätt pris direkt. Elektrikern är då bättre förberedd och kan ta med exempelvis en specialtransformator som vanligtvis inte finns i bilen, eller flera alternativ för att hantera den potentiella orsaken till elproblemet/avbrottet i den specifika gruppen. Det kan vara en apparat som orsakar problemet; det finns många potentiella fel i en anläggning, mer än bara att återställa en säkring eller byta en glödlampa och koppla in rätt tråd på rätt plint.

Är mest nyfiken hur pass efterfrågad tjänsten skulle vara. Uppskattar all ni som röstar och även ger feedback. Driver redan en etablerad elektrikerverksamhet som gör lönsamhet men ser ett hål för att driva in fler kunder att komplettera verksamheten samtidigt som man kan bygga ett bra omdömme. Det är ju trotts goda omdömmen och rekomendationer vi når framgång och hållbart företagande i slutändan.

Tack så mycket för er feedback!
 
Faktum är att jag inte har något lämpligt svar efter de givna svarsalternativen.

Det man som privatperson i Sverige får göra vad gäller el är som redan nämnts extremt begränsat.

Skulle jag få något mysko elproblem så vet jag att det finns många mycket kompetenta folk tex här på BH som svarar, oftast inom en kvart.

Sedan är det ju så att man behöver lämpliga mätinstrument för att fortsätta diagnostiken och ev komma till faktisk felavhjälpning och verifiering av åtgärd. Jag har lämpliga mätinstrument, men de flesta av dina tilltänkta kunder har det förmodligen inte.

Så vad din distansrådgivning kan hjälpa till med är främst enkla saker som att byta säkringar, kanske att pinpointa att en huvudsäkring gått men troligen inte att kunna hitta orsaken till detta vilket kräver en djupare undersökning.

Vi har massvis med trådar här på BH om spisrelaterade inkopplingsproblem, möjligen att en distansrådgivning kan vara tillräcklig men knappast utan att kunden är kapabel att mäta på rätt sätt. Likadant med utbyte av eluttag och kontakter (el. "apparater" på elektrikerspråk generellt) - utan att veta hur man mäter och med lämpliga instrument står man sig slätt.

Du nämner att du stött på en mängd onödiga jour-utryckningar, vore intressant att höra mer om konkreta exempel.

Kan tillägga att jag har en långvarig och mycket god personlig kontakt med "mina" favolrit-vvs:are och elektriker, jag kan sms:a eller ringa upp och få bra vägledning redan vid en enkel kontakt. De vet att de får välbeskrivna och effektiva jobb på så vis, så att de kan ha med sig rätta grejerna redan från start, inklusive detta med att jag kan göra ev. akutåtgärder direkt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kabelfeber1
H Harald Blåtumme skrev:
Faktum är att jag inte har något lämpligt svar efter de givna svarsalternativen.

Det man som privatperson i Sverige får göra vad gäller el är som redan nämnts extremt begränsat.

Skulle jag få något mysko elproblem så vet jag att det finns många mycket kompetenta folk tex här på BH som svarar, oftast inom en kvart.

Sedan är det ju så att man behöver lämpliga mätinstrument för att fortsätta diagnostiken och ev komma till faktisk felavhjälpning och verifiering av åtgärd. Jag har lämpliga mätinstrument, men de flesta av dina tilltänkta kunder har det förmodligen inte.

Så vad din distansrådgivning kan hjälpa till med är främst enkla saker som att byta säkringar, kanske att pinpointa att en huvudsäkring gått men troligen inte att kunna hitta orsaken till detta vilket kräver en djupare undersökning.

Vi har massvis med trådar här på BH om spisrelaterade inkopplingsproblem, möjligen att en distansrådgivning kan vara tillräcklig men knappast utan att kunden är kapabel att mäta på rätt sätt. Likadant med utbyte av eluttag och kontakter (el. "apparater" på elektrikerspråk generellt) - utan att veta hur man mäter och med lämpliga instrument står man sig slätt.

Du nämner att du stött på en mängd onödiga jour-utryckningar, vore intressant att höra mer om konkreta exempel.

Kan tillägga att jag har en långvarig och mycket god personlig kontakt med "mina" favolrit-vvs:are och elektriker, jag kan sms:a eller ringa upp och få bra vägledning redan vid en enkel kontakt. De vet att de får välbeskrivna och effektiva jobb på så vis, så att de kan ha med sig rätta grejerna redan från start, inklusive detta med att jag kan göra ev. akutåtgärder direkt.
Jag förstår din synpunkt, men faktum är att långt ifrån alla har en favorit-hantverkare att ringa när behovet uppstår. Om man tittar på alla de hantverksförmedlingssajter som finns, så ser man tydligt att de används flitigt år efter år. Jag tror därför att den stora målgruppen för en tjänst som vår inte nödvändigtvis finns här bland oss på forumet, även om omröstningen här ändå visar att en majoritet kan tänka sig att använda tjänsten.


Jag respekterar ditt perspektiv och förstår din situation. Men det är också viktigt att komma ihåg att privatpersoner kan göra en hel del själva, dock inte alltid på ett säkert sätt. I vår tjänst erbjuder vi vägledning via chatt, video eller telefon, och vi såg ett behov av just en sådan tjänst för att säkerställa att jobbet blir rätt gjort.


Jag har drivit en elfirma i Stockholm i över 10 år och hanterar otroligt mycket småjobb hos privatpersoner. Vid många hembesök ser jag att kunder har försökt koppla själva, ofta på ett osäkert sätt. Ibland har de till och med gjort installationer som privatpersoner inte får göra. Det är inte heller ovanligt att kunder ringer och vill ha telefonsupport för att reda ut problem.


Igår hade jag till exempel en kund som hade haft en elektriker där, men denne hade inte lyckats lösa problemet. Kunden hade köpt en speciell design-dimmer från en butik som, enligt min erfarenhet, ofta krånglar. Hon skulle ha gäster på middag samma kväll, men lampan fungerade inte. Jag guidade henne genom en återställning och rekommenderade antingen att byta dimmer eller att använda specifika ljuskällor som passar just den dimmern. Hon blev mycket nöjd med den snabba lösningen som vi kunde ge via samtal och bilddelning.


Det är just den här typen av situationer som visar att inte alla vill eller kan lösa problem genom att ställa frågor på ett forum. Många föredrar att prata direkt med en elektriker för en snabb och tillförlitlig lösning.


Jag är övertygad om att vi kan bidra till ökad elsäkerhet med vår erfarenhet som elinstallatörer. I slutändan handlar det om att folk är villiga att betala en liten slant för den tryggheten, och som omröstningen visar verkar majoriteten vara öppna för det.


Tacksam för all feedback och de som tar sig tiden att rösta🙏
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kabelfeber1 Kabelfeber1 skrev:
Dessa tjänster involverar ej outbildade elektriker utan erfarna elektriker med års erfarenhet. Tjänsterna är speciellt utformad för akuta elarbeten och kan effektivisera processen för att bespara större belopp, till exempel 7000 kr för några minuter, genom att undvika dyra jourbesök. Och ja det finns en enorm marknad med konsumenter som blir lurade av eljour utryckningar på dessa summor. Ni på bygga hus tillhör ju ett helt annat segment (Som gärna går den längre vägen söker runt på internet/testar er fram för att lösa problemet på egen hand)

Det handlar om att erbjuda snabb problemlösning rådgivning och eventuell skärm-delning för att bättre förstå problemet och vid behov förbereda sig inför ett fysiskt besök om det behövs.

Jag driver idag en etablerad elektrikerverksamhet i Stockholmsområdet med inriktning på mindre eljobb och jouruppdrag. Med över 10 års drift av företaget och 25 års erfarenhet inom branschen, erbjuder jag pålitliga och snabba lösningar för både akuta och planerade elarbeten. Min verksamhet har byggts på en grund av kvalitet och kundfokus, och jag strävar alltid efter att leverera service som överträffar förväntningarna, oavsett uppdragets omfattning.


Med erfarenhet vet jag att många jouruppdrag faktiskt kan lösas utan att en elektriker behöver åka ut på plats. Elektriker vill naturligtvis ha jobb och sälja material, vilket ibland leder till att de inte erbjuder hjälp på distans utan direkt föreslår ett platsbesök. Resultatet kan bli att elektrikern är där i några minuter men debiterar en full jourutryckning för ett enkelt fel som kunde ha lösts på distans, eller ett problem som tillfälligt kan åtgärdas och sedan planeras för ett senare besök när det är mer kostnadseffektivt.


En jourutryckning kan kosta mellan 5 000 och 7 000 kr. Om man istället tar en konsultation med en behörig elektriker på distans för 300 kr, och det ändå krävs ett platsbesök, kan detta planeras in för cirka 1 700 kr, där de 300 kronorna dras av från platsbesökskostnaden. Detta ger elektrikern incitament att ge bästa möjliga service och prioritera att lösa problemet på distans, utan att sälja in ett onödigt platsbesök.


Vidare, gällande lönsamhetsfrågan, handlar det inte bara om intäkter från samtalet. Det finns fler alternativ att ta andel från de uppdrag som våra noga utvalda anslutna elektriker utför, medlemskap, avtal med fastighetsägaren etc. Listan kan göras lång med olika intäktsmodeller. Tar gärna emot förslag om ni har något vettiga för intäktsbiten?

En annan positiv aspekt är att efter distanssamtalet kan vi som elektriker skapa en så pass bra uppdragsbeskrivning och ofta erbjuda ett fast pris för åtgärd direkt vid distanssamtalet, samt pricka ett rätt pris direkt. Elektrikern är då bättre förberedd och kan ta med exempelvis en specialtransformator som vanligtvis inte finns i bilen, eller flera alternativ för att hantera den potentiella orsaken till elproblemet/avbrottet i den specifika gruppen. Det kan vara en apparat som orsakar problemet; det finns många potentiella fel i en anläggning, mer än bara att återställa en säkring eller byta en glödlampa och koppla in rätt tråd på rätt plint.

Är mest nyfiken hur pass efterfrågad tjänsten skulle vara. Uppskattar all ni som röstar och även ger feedback. Driver redan en etablerad elektrikerverksamhet som gör lönsamhet men ser ett hål för att driva in fler kunder att komplettera verksamheten samtidigt som man kan bygga ett bra omdömme. Det är ju trotts goda omdömmen och rekomendationer vi når framgång och hållbart företagande i slutändan.

Tack så mycket för er feedback!
Jag är ledsen att säga det, men tyvärr tror jag inte alls på din affärside'. Då du själv är elektriker borde du själv se problemen. Men kanske hoppas du så mycket, så du blundar för dem.

Som jag sagt tidigare, ser jag inga andra tjänster än att förklara hur man byter säkringar eller glödlampor. Det finns liksom inte så mycket annat en obehörig kan/får göra. Om han/hon inte redan kan det iallafall. Du ber ju inte "Greta 86år" att öppna kopplingsdosan/vägguttaget och börja leta efter lösa/brända kablar.
Vidare pratar du om att vara förberedd och kunna ta med sig rätt saker. Men hur menar du att du kan feldiagnostisera exempelvis en "specialtransformator" utan att mäta på/runt den gamla? Detsamma gäller ju reläer, dimmrar och vad det nu kan vara. Den som ringer måste ju hursomhelst också skruva isär saker för att du ska kunna se något också.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Problemet är ju att det är just den typen av icke-elektrikerrådgivning som är allt som man kan ge.
Men visst, det finns säkert en marknad för det. Frågan är om den är stor nog för att ha en jourtelefon till rimligt pris och väntetid med kvalificerad personal?

Sedan kan man som sagt förbereda ett besök bättre, men då pratar vi ju inte om en generell online-tjänst, utan om något som ni kan erbjuda till lokala kunder som ni själva kan besöka.
Det gör marknaden betydligt mindre.

Men helt ärligt så verkar du inte vara så intresserad av vad vi har att säga här utan har din egen åsikt klar och vill mest att vi ska svara rätt i din poll (med frågor som vi anser vara felaktigt ställda) så att du kan motivera din satsning.

Jag säger såhär i stället, kör på, jag önskar dig lycka till och hoppas verkligen att det kan bli en bra lösning för många kunder.
 
  • Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
Tommty
finns flera aktörer som redan provat på just detta och lagt ner det som du säkert redan har koll på.
 
Behöver jag hjälp med hur jag ska utföra en enklare elinstallation så postar jag en bild här och får bra råd gratis. Så jag behöver inte detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.