Vi är alldeles färska husägare och har köpt ett hus, byggt på 50-talet.
Det befintliga köket är litet och ska bytas ut.
Nu kom jag på....
Kanske man kan göra köket i ett annat rum som skulle passa bra som kök och ta bort alla köksattiraljer från köket å göra ett vanligt rum av det.....
Kan man/får man göra så?
Behövs tillstånd?
Är det mycket kostsamt att dra vatten och avlopp till det nya köket (pannrumet precis under)?
*funderar*
 
Hej.

Vi har precis gjort det och det vi gjorde var att lämna in en bygganmälan till kommunen. Efter att vi hade flyttat köket och även dragit en ny imkanal för fläkten så var sotaren (eller godkänd firma) och godkände den installationen. Bygganmälan 500 kr och inspektion ca 1500 kr.

Vad det kostar osv beror som vanligt på hur mycket som ni vill / kan göra själva. Vi flyttade vårt kök från att ligga ovanför pannrum (med avlopp och vatten) till att ligga i andra ändan av huset. Det kostade ca 4500 kr i material och vi gjorde jobbet själva.

Hoppas att det hjälper och lycka till.
 
Å va bussigt att du svarade!
Då vet vi ATT det funkar!
vad hjorde ni med det gamla köket och vatten/avlopp, pluggade igen eller?
 
Jag tror inte du får bygga kök på övervåningen, däremot.
 
Okey.....
Detta är sammaplan som befintligt kök och inte övervåning.
Funderade....
Måste man byygganmäla innan man startar och hur lång tid tar det å få sver på de, eller ska man inget svar ha, bara anmäla?
Måste man anmäla för att flytta en ytterdörr oxå, till ett ställe där det idag sitter ett fönster?
Måste man anmäla att sätta i en altandörr därr den andra dörren varit?
(allt har med nya köket att göra)

Eller ingår allt i samma anmälan???
*snurr snurr*
 
Mariante skrev:
Måste man byygganmäla innan man startar
Ja.
Mariante skrev:
hur lång tid tar det å få sver på de
Det kan nog skilja litet från kommun till kommun men generellt går det snabbare än bygglov. I synnerhet som det här är ett ganska litet ärende - det som gör att det krävs bygganmälan i ert fall är att det ska dras nya vatten- och avloppsledningar och göras ny imkanal, så det är bara hur de sakerna ska göras som ni behöver redovisa.
När jag gjorde en precis likadan bygganmälan här i Stockholm för två år sedan fick jag svar efter två veckor.

Mariante skrev:
eller ska man inget svar ha, bara anmäla?
Jo, det ska komma ett svar. Antingen är svaret att er bygganmälan är godkänd och då är det bara att sätta igång. Eller också är svaret att kommunen tycker att den är otilläcklig på något sätt och ber om kompletteringar eller kallar er till samråd - och i så fall är er anmälan inte färdig förrän också detta är avklarat.

Mariante skrev:
Måste man anmäla för att flytta en ytterdörr oxå, till ett ställe där det idag sitter ett fönster?
Måste man anmäla att sätta i en altandörr därr den andra dörren varit?
Om det kräver något så är det inte bygganmälan utan bygglov, så det blir ett annat ärende.
Bygglov och bygganmälan är olika förfaranden med olika syfte. Bygglov finns för att kommunen ska kunna säga ja eller nej till vissa sorters åtgärder, så att man inte ska kunna ändra byggnader hur som helst. Bygganmälan, däremot, är inte till för att kommunen ska kunna stoppa några åtgärder utan för att de ska kunna ställa krav på att de görs på ett riktigt sätt, framför allt med tillräcklig tillsyn och kontroll.
När det gäller att ändra på fönster och ytterdörrar hör det till sådant som bygglovspliktigt om det väsentligt ändrar husets utseende. Men det kan bedömas litet olika från fall till fall. Själv bor jag i ett 20-talshus där det på 80-talet hade bytts till fönster som var väldigt "fel" för hustypen. Jag funderade på att byta till fönster som passade in bättre, mer gammaldags alltså, och ringde stadsbyggnadkontoret för att fråga vad de tyckte om det. Bygglovshandläggaren som jag fick prata med tyckte att det var helt okej att göra utan bygglov.
Så mitt råd när det gäller dörrar och fönster är att ringa kommunens bygglovsenhet, berätta vad ni funderar på att göra och fråga om ni behöver söka bygglov för det.
 
Mariante skrev:
Å va bussigt att du svarade!
Då vet vi ATT det funkar!
vad hjorde ni med det gamla köket och vatten/avlopp, pluggade igen eller?
I det gamla köket är numera arbetsrum i väntan på att lillkillen ska göra anspråk på det.

Vi bytte ut de plank (plankgolv) som vatten och avlopp kom upp igenom innan vi slipade golvet. De gamla anslutningarna i källaren återanvändes till det nya köket.
 
Tack för värdefull information!
Mycket värdefullt för en gröngöling i hus¨ägar träsket ;)
Trevlig helg!
*frågetecken uträtade*
*nöjd*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.