Hej!
Håller på att bygga badrum och tvättstuga hemma och är lite tveksam till hur jag ska göra med ventilationen. Har förstått att kanalfläkt är bättre än två separata pax-fläktar. Men av olika anledningar så är jag ändå inne på två separata fläktar.

Det jag undrar är om det är möjligt att fläktarna går ihop i en y-koppling där man sätter utblåset på fasaden?
 
snabb skiss på rummen, kanske finns någon annan briljant lösning och 😁
 
  • Snabb skiss som visar två rektangulära rum markerade som WC och Tvätt med yttervägg angiven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte optimalt med kanalanslutna paxfläktar, dom funkar bäst att sätta i väggen rakt ut, finns även risk att det går bakvägen eller att dom jobbar mot varandra, mycket bättre med en fläkt som suger till båda rummen, kan du inte sätta en väggfläkt på fasaden? typ https://ventilation.se/sv/products/yttervaggsflakt-rs-125-c1-ec
 
O ogget skrev:
Det är inte optimalt med kanalanslutna paxfläktar, dom funkar bäst att sätta i väggen rakt ut, finns även risk att det går bakvägen eller att dom jobbar mot varandra, mycket bättre med en fläkt som suger till båda rummen, kan du inte sätta en väggfläkt på fasaden? typ [länk]
Varför skulle det inte gå att ansluta en pax till en kanal?

Att köra båda på samma kan jag förstå riskerna med men att ansluta till kanal är väl inget konstigt.

Nu syftar jag iofs på t ex Calima som kör hela tiden och forcerar vid behov.
 
Jodå det ska gå att sätta dem till en kanal men jag tror att han menade att risken är större att det blir baktryck :)
 
Fick av misstag två fläktar på samma kanal. Det funkade så länge kanalen de mynnade i var rejält stor.

Under renoveringen drogs både kanal från kök samt badrum till skorstenspipan som då hade åtminstone två stora kanaler upp till taket. Sedan satte vi in eldstäder och fick dra slang i skorstenen. De två fläktarna fick då varsin slang. Dock mycket mindre än tidigare och det började komma os från köket ut i badrummet.

Problemet visade sig vara i anslutning till skorstenen där kanalerna gick ihop på ett litet ställe på 10cm.

Enda sättet att motverka var att köra badrumsfläkten på full hastighet. Annars orkade den inte hålla emot.

Lösningen är självfallet separat kanal helt och hållet.
 
ja, ett alternativ för mig här är att dra dem i separata kanaler som det tidigare varit självdrag i, trycka i två pax fläktar.
Ventgubben menade på att det kommer bli sämre sug än med kanalfläktar och det är jag ju med på, dock drar det med sig mycket mindre med paxfläktar.
Kanalerna är idag dragna från plan 1 och ut på taket (tvåplanshus med vind). Så kanalerna är väl cirka 8 meter långa, de går dock vertikalt så borde ju klara mig med två pax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.