Hej
Jag har en Husqvarna Automower 310 som är knappt 2 år gammal.
Innan jag plockade in klipparen i höstas så fungerade allt perfekt. Under vintern har jag underhållit batteriet utifrån de råd som finns.
Eftersom vi planterat en häck så var vi tvungna att dra upp befintlig kabel, i alla fall hälften av slingan. Jag har därför idag lagt ner kabeln igen och för säkerhets skull så kontrollerade jag att den var hel både innan och efter nedläggningen. Jag kopplade in laddningsstationen och lampan lyser GRÖNT. Kanske lite paranoid men även efter det gick jag igenom hela slingan för att kolla att inga brott fanns.
Så kopplade jag in gräsklipparen - i displayen visades meddelandet ”Ingen slingsignal”. Märkligt eller hur? Jag ställde då in klipparen i laddstationen och gick in i menyn under Säkerhet och valde där ”Ny slingsignal” Allt verkade nu bli bra och klipparen laddade för att sen efter en stund köra ut ur garaget och stanna med felmeddelande ”Ingen slingsignal”.
Så nu till frågan, varför blir det så.
Tillägginformation: I vintras hade jag slarvat när jag ställde undan laddstationen med bottenplatta. Tyvärr föll den i golvet från 1,5 meters höjd och bottenplattan sprack. I övrigt kan jag inte se några skador. Antennkabeln på bottenplattans undersida är hel och ligger i rätt spår vad jag kan se. Kan det vara denna som är orsaken? Eller finns annan förklaring?
 
Kolla så att du inte har förväxlat höger och vänster beg.kabeln när de kopplas in i laddstationen.
Du kan även testa grejorna genom att göra en kort testslinga på några meter och se hur klipparen uppför sig.

Antennen i plattan används bara när klipparen kör hem för laddning.
 
  • Gilla
trgis
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kolla så att du inte har förväxlat höger och vänster beg.kabeln när de kopplas in i laddstationen.
Du kan även testa grejorna genom att göra en kort testslinga på några meter och se hur klipparen uppför sig.
Antennen i plattan används bara när klipparen kör hem för laddning.

Nej. Det är kollat.
 
D dickedick skrev:
Nej. Det är kollat.
Gör som sagt en testslinga på några meter för att utesluta ev. problem med huvudslingan. Kanske har kortet i laddaren fått sig en kyss när laddaren ramlade i golvet.
 
Hur gick det här? Har samma problem med min 310 och jag är nyfiken på vad felet och lösningen var...
 
Jag har två ggr förväxlat höger, vänster och guidekabel. Då har jag summrat kablarna med en multimeter och på så sätt identifierat vilka som är begränsningskabeln och då löste sig problemet.
 
E
En annan möjlig orsak är att kontakterna inte längre har bra elektrisk kontakt. Testa att montera om dom.
 
Märkligt det här. Dioden lyser grönt men det finns ingen slingsignal och går inte skapa någon ny.

- Har kollat så att höger/vänster och guide är rätt inkopplade.
- Har bytt kontakterna på kablarna
- Har gjort rent stiften i laddstationen
- Har mätt resistansen i alla slingor. Begränsningsslingan och även höger/vänster halva via guidekabeln. Alla ligger på ca 5-7 ohm. Har även testat att koppla om enligt samma kombinationer och försökt skapa signal men det funkar inte. Man kan tycka att felet borde ligga på någon av halvorna men icke..
- Testade att göra en ny temporär slinga, ca 5 m, då fungerade det. Så något är galet med slingan.
- Hade inne robot och laddstation hos återförsäljare som felsökte men hittade inget fel.

Frågan är vad man gör, byta kabeln i hela slingan? Lite märkligt att det inte ens funkar även när jag kopplar guidekabeln till höger eller vänster slinga. Felet är så litet att dioden lyser grönt och det verkar svårt att begränsa storleken på slingan för att lokalisera felet.
 
Hur gick det för dig? Jag har samma problem i dagsläget förutom att det nån enstaka gång kan flämta till lite blått i lysdioden. Automowern (420) går inte och ”ingen slingsignal” dyker upp så fort jag försöker starta. Ha det bäst / Fredrik

W Wallborg skrev:
Märkligt det här. Dioden lyser grönt men det finns ingen slingsignal och går inte skapa någon ny.

- Har kollat så att höger/vänster och guide är rätt inkopplade.
- Har bytt kontakterna på kablarna
- Har gjort rent stiften i laddstationen
- Har mätt resistansen i alla slingor. Begränsningsslingan och även höger/vänster halva via guidekabeln. Alla ligger på ca 5-7 ohm. Har även testat att koppla om enligt samma kombinationer och försökt skapa signal men det funkar inte. Man kan tycka att felet borde ligga på någon av halvorna men icke..
- Testade att göra en ny temporär slinga, ca 5 m, då fungerade det. Så något är galet med slingan.
- Hade inne robot och laddstation hos återförsäljare som felsökte men hittade inget fel.

Frågan är vad man gör, byta kabeln i hela slingan? Lite märkligt att det inte ens funkar även när jag kopplar guidekabeln till höger eller vänster slinga. Felet är så litet att dioden lyser grönt och det verkar svårt att begränsa storleken på slingan för att lokalisera felet.
 
F Frederik.Wikström skrev:
Hur gick det för dig? Jag har samma problem i dagsläget förutom att det nån enstaka gång kan flämta till lite blått i lysdioden. Automowern (420) går inte och ”ingen slingsignal” dyker upp så fort jag försöker starta. Ha det bäst / Fredrik
Jo det löste sig. Det visade sig att felet inte hade något med klipparen, laddstationen eller slingan att göra. Jag upptäckte att belysningen i vårt växthus som är kopplad till samma uttag som laddstationen blinkade ibland. Mätte då spänningen i uttaget och såg att den varierade upp och ner istället för att ligga stabilt kring 240V. Det visade sig att en kopplingsdosa på fasaden var halvfull med vatten. Kabeln gick in i ovankant så det har förmodligen kommit in vatten mellan kabeln och membranet den vägen och elektrikern hade glömt att göra ett dräneringshål i dosan... Med ny kabeln och fräsch dosa monterad på korrekt sätt försvann problemet.
 
  • Gilla
Brulla och 1 till
  • Laddar…
Kapar tråden lite, har köpt en beg Gardena R80li med samma problem.

När man försöker köra den står det, 19 ggr av 20, "ingen slingsignal"
Ibland när man dragit ut och satt i kontakterna, eventuellt flyttat guídekabel till ett stift för begränsingskabeln, så kan den gå ett tag. Den stannar dock mitt på gräsmattan med samma meddelande, ingen styrsignal.
Försöker man kalibrerera en ny slinga, eller vad inställningen heter, så går det inte.
Har bytt ut anslutningskontakterna mot klassiska kabelskor, kollat efter avbrott på kabeln och det vanliga.
Dioden på laddstationen lyser grönt.

Här är en bild på hur installationen ser ut.
 
  • Skiss över installation av begränsningskabel (röda linjer) och guidekabel (blå linje) för Gardena robotgräsklippare, med en gul markering för laddstationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att den begagnade klipparen/laddaren är felfri?
Har du installerat en ny slinga till klipparen?


Tryck långt på 0, en ny meny öppnas där du kan avläsas signalvärde från slingsensorer.
Kolla detta när klipparen står inom klippområdet.
 
E etompau skrev:
Är du säker på att den begagnade klipparen/laddaren är felfri?
Har du installerat en ny slinga till klipparen?


Tryck långt på 0, en ny meny öppnas där du kan avläsas signalvärde från slingsensorer.
Kolla detta när klipparen står inom klippområdet.
Nej det är jag inte, den skulle dock fungera enligt uppgift men det vet man ju inte. Slingan är nylagd och inga skador på den.

Ska testa detta, tack. Vad ska jag leta efter?

Edit:
De här värdena får jag när jag kopplar ur den vänstra delen av begränsningskabeln. Kopplar jag in den går allt ned på noll.

Edit2: Mätt resistansen och har 3ohm i hela kretsen i begränsningskabeln. Kopplar jag in guidekabeln på vänstra stiftet till begränsningskabeln så klipper den. Ena delen av gräsmattan. Fick den att klippa några sekunder när allt var kopplat som det skulle, men då tappade den signalen när den vände (allt gick ned till 0 på klipparen).
 
  • Närbild på en Gardena-enhet med en digital skärm som visar signalvärden för fram, bak och guide. Knappsatsen och startknappen syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A ArvikaBRF skrev:
Nej det är jag inte, den skulle dock fungera enligt uppgift men det vet man ju inte. Slingan är nylagd och inga skador på den.

Ska testa detta, tack. Vad ska jag leta efter?

Edit:
De här värdena får jag när jag kopplar ur den vänstra delen av begränsningskabeln. Kopplar jag in den går allt ned på noll.

Edit2: Mätt resistansen och har 3ohm i hela kretsen i begränsningskabeln. Kopplar jag in guidekabeln på vänstra stiftet till begränsningskabeln så klipper den. Ena delen av gräsmattan. Fick den att klippa några sekunder när allt var kopplat som det skulle, men då tappade den signalen när den vände (allt gick ned till 0 på klipparen).
A-signalen ser OK ut, den kommer från beg.slingan.

F-signalen är fel, det är signalen från laddaren.

Du bör kolla klipparen mot en laddare/installation som är OK för att avgöra var felet ligger, risken är stor att kortet i laddaren är defekt (åskskadat?).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.