Hörde att Telia tar ca 7000 (andrahandsuppgift!) för att koppla in telefonledning till huset, har inte undersökt deras fiber, men det går ju att få av Tekniska verken i samband med fjärrvärmen. Kanske ett alternativ att bara köra IP-telefoni?

Har precis bytt till Telia för adsl, telefoni och digital-tv, och ALLT har strulat. Lite missnöjd just nu...
 
Gällande stadsnät, tele mm så håller jag på att kolla upp detta eftersom min kåk verkar bli först på plats.
Enligt utsikt så är det kört med stadsnätet ute på Manstorp. Det har tyvärr PEAB och LB-Hus sett till att förstöra!!! Det är Telia som ansvarar för telekommunikationen där ute. Spelar tydligen ingen roll att det är fjärrvärme draget ut dit! Inväntar offert från Telia inom en månad och kan då dela med mig av uppgifterna. Borde ju inte skilja något mellan våra hus..
 
Minsta avgiften är 7000 kr + 500 kr i flyttavgift av nuvarande abonemang. Vi flyttade in nu i somras i Linköping.
 
Hej Marre..

När man väl slantat Telia 7000+500, är det fiber man får då?

/N
 
lkpnife skrev:
Hej Marre..

När man väl slantat Telia 7000+500, är det fiber man får då?

/N
Nej koppar.
 
Hej på er
Vi har också fått en tomt i Linghem, närmare bestämt 1.276. Vi har ritat ett eget hus på ca 150 kvadrat. Bygglovet blev godkänt i fredags:)
Vi (eller snarare mannen i huset) ska bygga själva. Så vi har väl att göra... Väntar dessutom vårt första barn i början av juni.
Någon av våra närmaste grannar här eller?

Någon som vet hur många tomter som blivit sålda?

lkpnife: Var din fru jag pratade med i veckan eller?
 
Hej EJG
Stämmer bra, Pernilla sa att hon pratat med någon som skulle bygga eget och just fått OK på bygglovet.

Kul att ha med er på forumet..

/N
 
Hej
grattis till bygglovet EJG!
Vi har fortfarande inte bestämt oss, men närmar oss beslut. Lite grejor att kolla upp bara innan vi är klara att skriva på något papper hos någon.
 
Kul med fler nybyggare här på forumet :) Välkommen i gänget ;-)

Var på byggsamråds möte idag och det var ju lite intressant.
På frågan hur många tomter som blivit sålda så är det vad jag har koll på runt 20 st av 25 just nu.
Tror det var tre bygglov beviljade just nu...

För övrigt kollade jag vad kommunen menade med "Inhemskt lövträd" som ju är ett krav att ha i förgårdsmark´. Det hela var lite "ironiskt" i mina öron. Som jag fick beskrivet av Marita Slycke så kunde man i princip plantera ett träd ena dagen för att sedan andra dagen ta bort det. Då hade man uppfyllt sitt krav på att plantera ett träd!!! Jag frågade dock om det gick bra att plantera ett äppleträd och det skulle inte vara några problem eftersom det ju finns "löv" på ett sådant träd men inte är ett "inhemskt lövträd" i ordets rätta bemärkelse....

Vidare har jag kikat med sågen här ute i Linghem om man kan köpa virke hos dem till tex garage, altan, hus mm. De sålde främst i större kvantiteter, men om man hörde av sig några månader i förväg så kunde de försöka hjälpa till så gott de kunde, men kanske inte kunde fixa alla dimensioner som man önskade. De hade dock inget imregnerat virke.
 
Har också funderat på ett äppleträd, så det är ju bra om det räknas. Annars får vi väl gå ihop om ett träd som vi planterar på tomterna och flyttar efter hand, så har vi alla uppfyllt kravet på inhemskt lövträd. :)
 
Ang Telia.
Pratade med Telia idag och enligt han jag pratade med så kommer Telia bara att erbjuda oss en Fiberuppkoppling, dvs man kommer inte att dra någon koppartråd.

Vidare enligt Telia så är den svarta slangrullen som ligger vid varje tomt avsedd för fibern och kan med fördel gjutas in i plattan och tas upp där man tänkt ha sin media-konverter. dock bör man väl dubbelkolla detta så att man inte gjuter in färsk-vatten till mediakonvertern:)

Vidare så skulle man om någon/några veckor kunna ringa till Telia och få prisförslag på vad inkopplingen skulle kosta (enligt killen så är det fastlagt vad man kommer ta för inkoppling i detta område, men han visste inte hur mycket det var). Man behöver då uppge gatuadress. Jag bor tydligen på Sävsångarevägen 11 (=1:273).

Är det någon av er andra som har annan info eller???

/N
 
Tjena Niklas!
Dom är roliga dom där på Telia:)
När jag ringde så visste de absolut ingenting om någonting utan bad mig kontakta kundtjänst via mail med offertförfrågan:confused:
Bra att vi har koll på att det blir fiber i alla fall.
 
Hemma igen efter en uppfriskande semester söder över.

Ang. stadsnät har jag varit i kontakt med Utsikt, och i dagsläget har de svårt att konkurrera med telia. Har tidigare erfarenhet av telia 3-play vid nyproduktion och då fungera det väldigt dåligt (jmf med utsikt och bredbandsbolaget), men förhoppningsvis har de bättrat sig, men ett råd: var noga när ni flyttar över telefonen att ni får IP-telefoniab. och inget vanligt basab.

Ang. fjärrvärme. är det krav att ansluta sig, står i köpeavtalet. Själv ska vi köra FJV + FTX och braskammin.

Själva hann vi få iväg förfrågningunderlag innan vi åkte och ett par priser har ramlat ned, får se vad vart det landar... 2 radiatorer till garaget är iaf införskaffat, och pris på golvärmen, kanske lite bakvänt men ibland blir det tillfällena som avgör.

Vad har ni valt för färg på husen?

//Emil
 
Ang Telia och anslutning: när ska man beställa anslutningen? Det ska väl grävas ner kabel i marken fram till huset, så man borde väl beställa så att det är klart till plattan ska gjutas? eller har jag fått det om bakfoten? Nån som vet?

Färg på huset, det var ju också ganska begränsat. Googlade på färgkoderna och de "ockra" som var med såg inte så bra ut på vår skärm (var hemska). Nu ska man ju inte lita på skärmvisningen, men jag tror vi funderar på någon av de gråa nyanserna. Men ska väl titta in på någon färgbutik och kolla på de små lapparna om färgerna. Ringde och frågade Marita på kommunens bygglovsavdelning, eftersom man skulle ha med färgen i bygglovsansökan och det kan ju vara svårt att bestämma exakt innan huset är på plats och man kan provmåla. Men enligt henne så kan det vara ok att ändra färg när det väl är dags att måla, bara man håller sig inom planen. Men, det kan också finnas andra färgmöjligheter om man håller sig till samma "ton" (kommern inte ihåg exakt vilket ord hon använde, men jag förstod att hon menade "liknande färgskala", dvs inte ceris...), men då måste grannarna och bygglovssvängen godkänna färgen.
 
Telia behöver av någon anledning nästan en månad på sig att lämna offert för kännedom. Vi ska ju flytta in senast 1/6 och har kontaktat dem redan nu. Ett par tre månader innan är väl att rekommendera. Det man själv ansvarar för är att dra tomrör från fastighetsgränsen in till kåken. (Fixar husleverantören om man har entreprenad på detta). Väntar som sagt på besked från Telia och kommer delge infon från dem här när det är klart tänkte jag. Har även kontaktat kommunen gällande det besynnerliga i att vi måste ansluta oss till fjärrvärmen,men inte kan få ta del av stadsnätet som ju ligger "i samma ledning" så att säga!!! Hum, båda bolagen är ju kommunala...

Gällande färg så ska vi själva ha en ljusgrå nyans (Beckers 3137 NCS 3502-Y) med vita knutar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.