Dags att få bort en 240 cm lång diskbänk i rostfritt, som suttit sedan huset var nytt. Jag ska inte byta skåpstommar, utan bara lägga ny bänkskiva med infälld ho. Men hur sitter detta fast? Röda plastfästen på kanske 50 cm avstånd. Bänken rör sig lite upp och ner relativt fästena, men det ser ut som nederkant rostfria bänken är vrängd runt fästet, och där tar det stopp. Om jag bryter så kanske jag förstör skåpstommen tänker jag. Är de limmade, eller skruvade? Någon som sprungit på liknande. Kan tänka mig det är ramnäs, det var I varje fall rostfria hon nere i tvättstugan som jag renoverade för många år sedan.
Första bilden inifrån skåp, andra utifrån
Edit: löste sig. Min fru var starkare än jag, fästena klev av,bara man tog i....
 
  • Närbild av ett rött plastfäste under en rostfri diskbänk, fäst vid en träram, inifrån ett köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på undersidan av en rostfri diskbänk som är fastsatt med röda plastfästen inuti ett skåp. En svart kastrull med etikett syns i botten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
... att över huvud taget ta bort en äldre rostfri diskbänk förstår jag inte ....🤢
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
... att över huvud taget ta bort en äldre rostfri diskbänk förstår jag inte ....🤢
Det väl väl ett rätt meningslöst inspel?

TS. Ofta finns för en trästomme i diskbänken som det är skruvat i underifrån.
 
yonna yonna skrev:
... att över huvud taget ta bort en äldre rostfri diskbänk förstår jag inte ....🤢
Möjligt att du inte förstår, men nu var det inte den typen av synpunkter jag önskade. Du kan få vår gamla rostfria bänk. Den fungerar säkert 100 år till, men ibland vill man förnya sig. Vi har haft den sedan 2004, och den sattes in 1973,då huset byggdes. Så efter 40 år, så får den anses vara uttjänt
 
J Johan456 skrev:
Det väl väl ett rätt meningslöst inspel?

TS. Ofta finns för en trästomme i diskbänken som det är skruvat i underifrån.
Det satt ett antal plastfästen spikade i trästommen, ovanifrån. Tyvärr vek bänkskivan upp lite bakom nedersta kakelraden, så jag måste ändå knacka ner den. Med den borta, lossnade allt fint. Fräser nya bänkskivor för fullt nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.