Hej!
Behöver bygga en stödmur som varierar i höjden från 10 cm till cirka 70 cm.

jag undrar om man kan göra följande:
gräva ner jordankare 70x70. Sätt upp stolpar i dem för att sedan bygga muren med tryck virke som t ex 45x120.

På insidan av muren tänkte jag ha gamla markplattor som jag ställer upp stående mot muren så de funkar som isolerande lager mellan jorden och virket. muren kommer att hamna direkt bakom en häck så den är dolt.

Är jag helt ute och cyklar? Om det skulle vara en möjlig lösning! Behöver jag gjuta runt översta delen av jordankaren som förstärkning?

tacksam för all tips och feedback!
 
  • Gilla
MMarkstrom
  • Laddar…
Tänker du snedsträvor/tjocklek på ”muren” eller bara ett plank?
70cm jordtryck skojar en inte bort
 
Ja min tanke är bara plank som är 45 i tjockleken.
 
Ska du gjuta något skulle jag satsa på att gjuta fast gängad stång i botten en meter in i slänten som sen går snett upp till toppen av planket/muren. Då förankrar jordens vikt stolparna.
 
Vad är din tidshorisont ? Vill du bygga något som ska hålla något/några år? Jag tycker inte det är någon bra idé med nedgrävt virke. Jordankare tror jag inte kommer fungera,de fungerar inte ens för att sätta stolpar i...)
 
M MMarkstrom skrev:
Blev det nått? funderar också på ett liknande projekt.
[media]
Ser inga stora problem med tr imp under mark. Skulle däremot bygga med timmer och armeringsjärn igenom varven. Sen stoppar man in en stock rakt in i slänten då och då.
Impregnerat byggtimmer i grönt med texten '120x140 BYGGTIMMER IMPREGNERAD GRÖN' ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet med att köra plank är att det torkar isär och inte klarar så stor spännvidd
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M MMarkstrom skrev:
Blev det nått? funderar också på ett liknande projekt.
[media]
Hej
Har påbörjat projektet men ej klar än.
Grävde ner ca 60-70 cm och gjöt tryckimpregnerat klass A, 95x95 direkt i marken. Sedan plank 220x45 på insidan av stolparna, Markduk som täcker insidan av plankorna mot jorden. Sen hade jag stenplattor 50x50 som jag ville bli av med så de la jag mot insidan (som att kakla upp insidan, för att förlänga livslängden på virket).
Kanske ångrar mig om 10 år men provar man inte så vet man aldrig.
Kan skicka bilder om du vill!
 
  • Gilla
calleman och 2 till
  • Laddar…
A Ali83 skrev:
Hej
Har påbörjat projektet men ej klar än.
Grävde ner ca 60-70 cm och gjöt tryckimpregnerat klass A, 95x95 direkt i marken. Sedan plank 220x45 på insidan av stolparna, Markduk som täcker insidan av plankorna mot jorden. Sen hade jag stenplattor 50x50 som jag ville bli av med så de la jag mot insidan (som att kakla upp insidan, för att förlänga livslängden på virket).
Kanske ångrar mig om 10 år men provar man inte så vet man aldrig.
Kan skicka bilder om du vill!
Själ göt jag fast stolskor i betong och satt 90x90 stolpar, sedan 2 gängstänger in i slänten där jag hade borrat ett hål och gjöt fast stolparna, satt som perget sedan 45x90 mellan stolparna, blev kanon. :)
 
  • Gilla
Ali83
  • Laddar…
Hur blev det? Kan du visa några bilder?
 
H Hamled skrev:
Hur blev det? Kan du visa några bilder?
Nu är häcken tjock så det är svårt att se.
 
  • Tjock häck i en trädgård, svår att se igenom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tjock häck och buskar framför en träterrass och husfasad i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät häck vid ett plank med utsikt mot en altan med trädgårdsmöbler och ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tjock grön häck intill en gräsmatta samt en träkant mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät hög häck med gröna blad längs kanten av en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hamled skrev:
Hur blev det? Kan du visa några bilder?
Det blev bra. Gjöt fast stolparna direkt i marken. Satt upp muren med tryckreglar. På insidan la jag marplattor och Markduk så virket inte kommer i kontakt med jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.