Hej! Hjälper det att ha en vanlig fläkt i badrum för att få det allmänt mindre fuktigt och gärna kunna torka kläder därinne eller behövs en avfuktare?
 
Claes Sörmland
Avfuktare är bättre för det funkar året runt. Men är det rimlig frånluftsventilation så torkar det snabbt med en vanligt fläkt under eldningssäsongen. Slöare utanför eldningssäsong. Är det dåligt självdrag så tar det tid så här års...
 
  • Gilla
Kattastrof och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
I alla tvättstugor jag hittills byggt har jag alltid satt en elbjörn av liknande typ.
Jag har aldrig ångrat det. För fuktproblem är dyrare.

Kostsam?
Ja väldigt, men ack så effektiv.
[länk]

[bild]
Tackar! Oj den var riktigt dyr, finns det nåt att rekommendera för ca 1/10 av priset (dvs kring 6000:)? Fast visst, 60000 är väl fortfarande bara 1/10 av vad ett nytt badrum kostar idag🤣
 
Rekommenderar att skaffa en avfuktare istället, mycket mer energieffektivt. Wood's kör vi med, dels en äldre DS28 som är gjord i robusta material och med högt möjligt luftflöde, även någon billigare kina-Wood's MRD20 som funkar bra särskilt om man hjälper till med en lämpligt placerad bordsfläkt för att få bra luftcirkulation.
__
PS. Såg nu att den där El-björn maskinen omtalad ovan är en avfuktare den också. Trodde att det bara var en värmefläkt, det är detta jag förknippar med varumärket. Men poängen är att dessa lätt ryms i en budget på säg 6 kkr.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Vilken avfuktare som helst funkar för att torka tvätt,
Den här är testvinnare och bra pris just nu
[länk]

[länk]
Jäkligt bra pris på den får jag säga! Man får tänka på att köpa till slangpaketet så man kan koppla den direkt till golvbrunn/avlopp, det blir drygt att hålla på och tömma hela tiden annars.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jäkligt bra pris på den får jag säga! Man får tänka på att köpa till slangpaketet så man kan koppla den direkt till golvbrunn/avlopp, det blir drygt att hålla på och tömma hela tiden annars.
Vilken 14 mm slang som helst duger.

Jag har egentligen ingen åsikt, men är rätt trött på att många slentrianmässigt säger
"Woods" så fort avfuktare kommer på tal.

Jag har en woods som väsnas som attans, den funkar men inte i bebodda rum.
Närbild på en Woods 36 avfuktare med rattar för att justera luftfuktighet och driftsläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns bättre, tystare, billigare grejer än Woods, och jag har läst hundratals recensioner och tester.

Woods är bra, men inte alltid bäst pris/prestanda/garanti.
 
Redigerat:
Krilleman
K Kattastrof skrev:
Fast visst, 60000 är väl fortfarande bara 1/10 av vad ett nytt badrum kostar idag🤣
Visst kan man köpa en liknande avfuktare som inlägg #7.

Men Elbjörnen har extremt mycket mer kapacitet, vilket genererar att den även torkar ur källaren i stort, inte bara tvätten i sig med lite planering av luftflöden.

https://www.elbjorn.com/media/12534/kl597014_a-75-se_fi_gb-2023.pdf
Text om användningsområde för avfuktare A 75F/R som torkar tvätt i torkrum och reglerar klimat i uppvärmda lokaler, exempelvis hyresfastigheter.

Tänkvärt för mängden investerade slantar.

800m³/h kontra 80-105m³/h.
30l/h kontra 6-10 l/h.

Jag har aldrig varit missnöjd och trots att priset sprungit iväg lite nu på senare år, skulle jag inte tveka att investera i samma igen om jag köpte nytt hus med källare.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Visst kan man köpa en liknande avfuktare som inlägg #7.

Men Elbjörnen har extremt mycket mer kapacitet, vilket genererar att den även torkar ur källaren i stort, inte bara tvätten i sig med lite planering av luftflöden.

[länk]
[bild]

Tänkvärt för mängden investerade slantar.

800m³/h kontra 80-105m³/h.
30l/h kontra 6-10 l/h.

Jag har aldrig varit missnöjd och trots att priset sprungit iväg lite nu på senare år, skulle jag inte tveka att investera i samma igen om jag köpte nytt hus med källare.
Du är medveten om att vi snackar torka tvätt i badrum 🤔
 
Krilleman
D Dilato skrev:
Du är medveten om att vi snackar torka tvätt i badrum 🤔
Absolut, det är jag helt med på.

Men det finns en större agenda när man har källare oavsett om man vill inse det eller ej.
Fast jag kanske snöat in för mycket på källarstråket 🤔🤔

Alla badrum är ju trots allt inte i en källare... 🙄

Men:
En källare är en riskkonstruktion vare sig man vill eller inte.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut, det är jag helt med på.

Men det finns en större agenda när man har källare oavsett om man vill inse det eller ej.
Jag har 84 M2 källare med 4 avfuktare utspridda.

Kostnad om jag köper dom nu, typ 6200 för allihop(fast mina var billigare för jag har köpt 3 av dom på loppis).

Avfuktar tillsammans 40 liter mot björnens 30
Drar 4 * 155 W =620W
Jobbar ner till 5 graders temp.
Vikten...storleken ..


Elbjörnen drar en hiskelig massa ström
Märkeffekt
2030 W
Tillsatsvärme
1000 W

Den klarar inte att jobba i en normal källartemperatur (15 grader är löjligt hög minsta temp)
Arbetsområde Temp.
+15 - +35 °C

Krilleman Krilleman skrev:
En källare är en riskkonstruktion vare sig man vill eller inte
Inte min, betonggolv/väggar/tak med 4 golvbrunnar...
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Krilleman
D Dilato skrev:
Jag har 84 M2 källare med 4 avfuktare utspridda.
Kostnad om jag köper dom nu, typ 6200 för allihop.
Avfuktar tillsammans 40 liter mot björnens 30
Drar 4 * 155 W =620W
Jobbar ner till 5 graders temp.
Vikten...storleken ..


Elbjörnen drar en hiskelig massa ström
Märkeffekt
2030 W
Tillsatsvärme
1000 W

Den klarar inte att jobba i en normal källartemperatur (15 grader är löjligt hög minsta temp)
Arbetsområde Temp.
+15 - +35 °C

Inte min, betonggolv/väggar/tak med 4 golvbrunnar...
Spännande med så många golvbrunnar "väggnära" på 84m².

Du måste vara ett unikum.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Spännande med så många golvbrunnar "väggnära" på 84m².

Du måste vara ett unikum.
Kåk från 1955 med tvättstuga och dusch i källare, senare utbyggt 1965? med två rum och då blev det tydligen golvbrunnar även där.

När jag tänker efter har jag två golvbrunnar i det av rummen där det finns en dusch/handfat/bide också, så då har jag 5 golvbrunnar i källaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.