Vad är nästa steg?
Jag bor i parhus med med barn. Vi har fått en ny granne med tonåring och inget är sig likt när någon är hemma.
Jag har haft 2 grannar tidigare, både med småbarn och tonåringar men har aldrig störts, som nu..

Numer är det ett ständigt smällande och bökande oljud från hens hus, det låter som om några håller på att brottas?, studsar bowlingklot? så våra skåp vibrerar samt ett okontrollerat klampande i trapp som om någon är inne i vårt eget hus och går.
Jag väcks på morgonen då man går hårt repetitivt fram och tillbaka tillsammans med höga smällar så att min sänggaveln vibrerar.

Mina barn kan inte idag inte sitta och göra sina läxor på nedervåningen när någon hos grannen är hemma.

Jag kontaktade styrelsen i min förening och fick rådet att själv ringa på och prata med hen. Detta gjorde ingen skillnad... Försök har gjorts att få en styrelserepresentant att uppleva vad vi hör när det är som värst, men väl hos mig har grannen typiskt lugnat ner sig eller gått ut.

Vid ett tillfälle, av ren förtvivlan går jag demonstrativt hårt i min egen trapp, 1 minut senare knackar grannen på min dörr. Hen ifrågasätter det han hört och jag berättar åter hur vi störs när någon hos hen är hemma. Granne menar att det måste vara något fel i huvudet på mig och mina barn, som är så känsliga... Utskällningen bevittnades av mina barn och efter detta tycker de att grannen är obehaglig och ser sig för när de går ut genom ytterdörren.

Jag har en häck på min tomt som kan skymma lite av hens egna tomt, när jag 2 dagar senare, efter denna interaktion, kommer hem är hen i full gång att såga ner den... Påkommen slutar han såga... Händelsen leder till möte med 2 styrelserepresentanter och här tas situationen om ovanligt störande ljud upp. En störningslogg överlämnas till representanterna.
Överenskommet är att hen och jag ska ta hänsyn till varandra samt att jag ska smsa granne vid värre störningar.
Livet kommer emellan.... men ingen skillnad infinner sig med den störande grannen.

Efter några månader går närstående och vänner samman och skriver ett brev till styrelsen där de påtalar och beskriver med egna ord om den onormala aktiviteten hos grannen och de störande ljuden de själva upplevt vid besök, och ber om hjälp för vår skull.
Detta leder till möte med 4 st styrelsemedlemmar, de får ta del av ljudupptagning och menar att de förstår och tror på oss och har kontaktat jurist för vägledning.
Jag börjar smsa granne, enl tidigare överenskommelse, bla när mitt ena barn försöker plugga till prov, men de smssvar jag får är inte nådiga. Det finns ingen tillstymmelse till förståelse eller hänsyn även om hen själv har barn.

Efter några veckor menar styrelsen att jag inte behöver smsa grannen mer, "då han är nu medveten om vad som kan vara störande"???.....
(Att min granne inte mår så bra kan nog nu konstateras med tanke på det olagliga intrång på min tomt jämte det ständiga behovet att vara i rörelse hemmavid),
Juristen vill ytterligare ha 2 månaders störningslogg. Detta vidarebefordras med kopia av smskorrespondensen.
Vi har bett om ytterligare möte med styrelse för att gå vidare.

Det har nu gått 2 år sedan grannen flyttade in, vad finns det att göra så att jag och mina barn kan ha en normal levnadsstandard hemma?
 
  • Ledsen
john.h
  • Laddar…
Claes Sörmland
Beklagar situationen. Sånt här är verkligen skitsvårt och en riktig pest inte bara för dig och din familj utan även dina grannar i styrelsen som måste försöka agera med de begränsade möjligheter som bostadsrättslagen ger.

Du har svårt att agera. De som har möjlighet att agera är styrelsen och de är rätt bakbundna. Men vad de kommer att försöka med är att få grannen att sluta störa och få dig att acceptera att grannens störningar till viss del. D v s tyvärr får man leva med de ljud som en boende granne orsakar, det finns inget krav att smyga omkring i sin lägenhet s a s.

Efter detta kommer de försöka säkra bevis för att störning faktiskt sker. Det är där din logg kommer in. Slutligen om bevisen ser övertygande ut och de kan utesluta att du inte är det egentliga problemet (menar inget illa!) så kan de skicka en rättelseanmodan till grannen. Skulle grannen inte nu rätta kan bostadsrätten förverkas och tvångsförsäljas. Det är en låååång process.

Jag kan heller inte låta bli att fundera över vad det är som ger dessa ljud? Vad är det som grannens familj gör som ger dessa ljud? Är det barnen?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beklagar situationen. Sånt här är verkligen skitsvårt och en riktig pest inte bara för dig och din familj utan även dina grannar i styrelsen som måste försöka agera med de begränsade möjligheter som bostadsrättslagen ger.

Du har svårt att agera. De som har möjlighet att agera är styrelsen och de är rätt bakbundna. Men vad de kommer att försöka med är att få grannen att sluta störa och få dig att acceptera att grannens störningar till viss del. D v s tyvärr får man leva med de ljud som en boende granne orsakar, det finns inget krav att smyga omkring i sin lägenhet s a s.

Efter detta kommer de försöka säkra bevis för att störning faktiskt sker. Det är där din logg kommer in. Slutligen om bevisen ser övertygande ut och de kan utesluta att du inte är det egentliga problemet (menar inget illa!) så kan de skicka en rättelseanmodan till grannen. Skulle grannen inte nu rätta kan bostadsrätten förverkas och tvångsförsäljas. Det är en låååång process.

Jag kan heller inte låta bli att fundera över vad det är som ger dessa ljud? Vad är det som grannens familj gör som ger dessa ljud? Är det barnen?
ja om vi visste vad som framkallade alla ljud.. kan ju bara beskriva hur det låter......
 
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
min fråga min fråga skrev:
ja om vi visste vad som framkallade alla ljud.. kan ju bara beskriva hur det låter......
Jag tänker att styrelsen nog är intresserad av detta. För om grannens familj lever ett vanligt liv i bostaden men huset är så felaktigt byggt (kanske av trä?) att det fungerar som en bongotrumma så ligger ju ansvaret på föreningen att bygga om snarare än på grannen att ändra sitt beteende. Men om grannen gör något ytterligt konstigt så kan styrelsen istället begära att grannen ska justera sitt beteende (rättelseanmodan).
 
  • Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Om nu grannen är så känslig för ljud, varför inte låta lite lagom mycket så att grannen blir lika irriterad som du och förhoppningsvis flyttar?
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
min fråga min fråga skrev:
Numer är det ett ständigt smällande och bökande oljud från hens hus
Det primära rent juridiskt är att du dokumenterar. Skriv ner tidpunkt och vad som skett. Spela in så att andra kan bilda sig en uppfattning. Skaffa om möjligt certifierad mätare av ljudnivå (dBA) som loggar till förseglat minne.

min fråga min fråga skrev:
Vid ett tillfälle, av ren förtvivlan går jag demonstrativt hårt i min egen trapp, 1 minut senare knackar grannen på min dörr. Hen ifrågasätter det han hört och
Uppenbarligen något som ger respons.
Annars får du väl kika efter subwoofer i hemelektronikbutiken..

min fråga min fråga skrev:
Jag har en häck på min tomt som kan skymma lite av hens egna tomt, när jag 2 dagar senare, efter denna interaktion, kommer hem är hen i full gång att såga ner den...
Polisanmäl. Det lär vara egenmäktigt förfarande, skadegörelse etc.
Det är trots allt en anordning för att upprätthålla ett privatliv.

min fråga min fråga skrev:
kontaktade styrelsen i min förening och fick rådet att själv
Låter som att detta är något du får ta tag i själv och driva styrelsen framför dig.

Alldeles oavsett får du bestämma dig för hur mycket tid, pengar och ork det är värt och vilka andra optioner som står till buds, t.ex flytta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vissa personer låter helt enkelt väldigt mycket och det är svårt att ändra på. Varje moment och rörelse utförs med maximal ljudnivå. Även expert på förstöra saker som fjärrkontroller och andra ting. Jag vet för så är min mor!

Jag har dock inget tips förutom att önska lycka till
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
vad ska man göra då mina barn känner sig illa till mods pga av allt som hänt/sker med grannen?
 
Tyvärr en det enklast och bäst för er familj att flytta
 
  • Gilla
tergo och 5 till
  • Laddar…
Generellt när det gäller hotfulla, störande eller på andra sätt fruktansvärda grannar så tycker jag det är tydligt av alla historier man hört att det bara finns ett realistiskt alternativ och det är att flytta. Speciellt om det påverkar dina barn.

Det är väldigt ovanligt med riktigt dåliga grannar, alltså sådana som är sjuka i huvudet eller kriminella. Som inte svarar på normala åtgärder som normala människor svarar på. 🤔

Som @Jonatan79 skriver är det att flytta som gäller.... det är inte värt striden. Du bor dessutom i en BRF där det skulle handla om tvångsförsäljning för att få bort grannen. I absolut bästa fall, efter alla rättsprocesser, överklaganden och möten så kommer grannen flytta. Jag gissar att det tar 5 år om allt rullar på som det ska och du har hela fallet på din sida så att säga. 🤔

Flytta.
 
  • Gilla
tergo och 5 till
  • Laddar…
Inget svar på din fråga, men jag noterade i somras att vissa människor låter.
En bekant sov över, skulle upp tidigt.
Trots stängd dörr till mitt sovrum stod jag i sängen upp av en smäll i toadörren, sen pang igen av toalocket, sen for dörren upp och slog i en möbel.
En till smäll var altandörren, sen ett ljud när en stol dras på altanen.
Några minuter senare smälls det i altandörren igen, sen börjas det i köket, skåpsluckor, lådor och kylskåp, jag har ändå dämpade lådor och skåp, de stänger sig själva ljudlöst om man bara puttar till de.
Sen skrammel från diskhon, en smäll från diskmaskinsluckan, ett varv till på toa, ytterdörren och sen bildörren som jag hörde fast bilen står 20 meter bort och sovrumsfönstret var stängt.

När jag själv utför dessa moment låter nästan det ingenting, framförallt skulle jag smyga om nån annan sov i huset.
 
  • Gilla
  • Wow
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
J
Isakare Isakare skrev:
Inget svar på din fråga, men jag noterade i somras att vissa människor låter.
En bekant sov över, skulle upp tidigt.
Trots stängd dörr till mitt sovrum stod jag i sängen upp av en smäll i toadörren, sen pang igen av toalocket, sen for dörren upp och slog i en möbel.
En till smäll var altandörren, sen ett ljud när en stol dras på altanen.
Några minuter senare smälls det i altandörren igen, sen börjas det i köket, skåpsluckor, lådor och kylskåp, jag har ändå dämpade lådor och skåp, de stänger sig själva ljudlöst om man bara puttar till de.
Sen skrammel från diskhon, en smäll från diskmaskinsluckan, ett varv till på toa, ytterdörren och sen bildörren som jag hörde fast bilen står 20 meter bort och sovrumsfönstret var stängt.

När jag själv utför dessa moment låter nästan det ingenting, framförallt skulle jag smyga om nån annan sov i huset.
Precis! En del är vad min mamma kallade för Grovmotoriska. Har ett par grannar som tex dammsuger enormt högljutt, och de måste slå munstycket stenhårt i sockeln varje tag. Köksskåpen måste dunkas in med slägga. Själv lärde man barnen att gå som luciatåget och inte med hälarna i golvet. En del har tyvärr det inte i sig. Lite ego med...
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Grovmotoriska kanske inte skall bo i flerbostadshus med de som inte är det.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.