Hej, jag har prövat att felsöka abs givaren på bilen genom att koppla multimetern direkt till givaren och köra med bilen. det ger inget som helst utslag varken när jag testar givaren på höger sida eller givaren på vänster sida. Undrar om jag har för trubbig multimeter, behöver jag en mer finkänslig för att mäta volt på en abs..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
mät frekvensM munspelarn skrev:Hej, jag har prövat att felsöka abs givaren på bilen genom att koppla multimetern direkt till givaren och köra med bilen. det ger inget som helst utslag varken när jag testar givaren på höger sida eller givaren på vänster sida. Undrar om jag har för trubbig multimeter, behöver jag en mer finkänslig för att mäta volt på en abs..?
[bild]
eller åtminstone millivolt
kinesiska instrument är för långsamma
Du måste välja mV och AC. Kan inte se tydligt vad du valt. Det enda korrekt i detta läge är sedan att jämföra höger å vänster.
Nyare aktiva givare kräver 5v grundspänning vilket gör just frekvensmätning det enda korrekta, då med kontakten ansluten som vanligt.
Nyare aktiva givare kräver 5v grundspänning vilket gör just frekvensmätning det enda korrekta, då med kontakten ansluten som vanligt.
Redigerat:
ok, en multimeter som mäter millivolt borde ge utslag då..?
abs lampan lyser, indikerade att det är nåt fel på abs givaren.
abs lampan lyser, indikerade att det är nåt fel på abs givaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ah, det är en S80. tänkte det vore rimligt att det är fel på den vänstra bakre abs givaren när det står så i felmeddelandet..? det finns ingen krans på bakhjulen, bara på de främre.
det är motstånd i en av givarna men inte i den andra tänkte jag byter ut den utan motstånd och får se om det är den som är felet.. det underliga är att det är den högra bak som är fel i så fall, men de där felmeddelandena kanske inte betyder så mycket..?
Alla hjul har en krans/ tandhjul. Ibland inbyggt i hjullagret. Vis av erfarenhet så ligger felaktig signal ofta i kransen ( ofta inbyggd i hjullager ).
Men är det mycket mil på mätaren å Inget oljud i lagret så kan det vara klokt att prova med givare då detta är både billigare å lättare att byta.
Men är det mycket mil på mätaren å Inget oljud i lagret så kan det vara klokt att prova med givare då detta är både billigare å lättare att byta.
tack ja jag börjar med givaren som saknar motstånd, verkar klokt...